Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvita läget D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Bibi

Aktiv medlem
Testade svartvita läget i morse. Jag hade för mig att även NEF:en öppnas svartvit i PS men hur jag än bär mig åt är det färgvarianten som öppnas när jag öppnar NEF:en. Enda sättet att få in den svartvita varianten i PS är att öppna JPEG:en.

Hur ligger det till och om man kan öppna NEF-filen så den genast dyker upp som b/w - hur gör man?

En råfil är väll just en råfil? alltså helt obehandlad. Vet inte men tror bara att man kan göra jpg:en sv/v.

På det viset är det med min s2pro också så jag har inte ens brytt mig i att prova svartvita läget på D200 än.

Det är säkert så att PS ignorerar s/v inställningen precis som många andra program.

Har iofs en Canon men det är bara när man kör deras egna raw-konverterare som de bilder man valt som s/v presenteras rätt på datorn, rawshooter t ex visar bilden i färg.

Tråden gav mig orsak att prova svartvit.
Nikon Capture öppnar neff filer i svartvit. Det gör även Adobe Photoshop Elements 3.
Hans

Är det inte bra att behålla färginformationen....?

Då kan man ju plocka information ur de färgkanaler man behöver eller ger motivet i fråga fördelar eller önskade kontraster.

Du kanske vill lyfta fram varma färger i bilden, som du använder kalla filter på en film-kamera. Eller markera moln, med varma filterfärger.

Är också inne på Cristers linje, varför skulle man vilja ha en bild i svartvitt ur kameran? Om all färginformation finns där trots allt är det väl kanske OK. Generellt sett får man ju en mer begränsad kontroll över slutbilden. Visste inte ens att man implementerat en sådan feature på D200.

Den viktigaste poängen med ett svartvitt läge är att man får svartvit förhandstitt i lcd-skärmen. Och genom att råfilen samtidigt innehåller all färginformation så får man ju både äta kakan och ha den kvar.

jimh skrev:
Den viktigaste poängen med ett svartvitt läge är att man får svartvit förhandstitt i lcd-skärmen. Och genom att råfilen samtidigt innehåller all färginformation så får man ju både äta kakan och ha den kvar.

Det kan jag gå med på....

Svart vit i kameran kan hjälpa skapandeprocessen, under själva fotograferingstilfället.

Jag är personligen inte så intreserad av det svartvita läget, vill bara veta hur det fungerar. Då FS klämt på kameran fick jag också uppfattningen att NEFen öppnades svartvit. Men det kanske skall vara i Nikons egen programvara och den skyr jag.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto