Annons

Svartvita bilder med diakänsla

Produkter
(logga in för att koppla)

Jöörgen

Guest
Häromdagen pratade vi om dia och då slog det mig att många ''stora'' svartvita bilder på sätt och vis påminner om diabilder. Svarta skuggor men normala toner i övrigt.

Då kommer givetvis motfrågan... hur? Underexponerade skuggor? Filter? Snyggt förstoringsarbete? Det är givetvis en kombination men det hade varit roligt att höra era erfarenheter eftersom jag själv inte har (ekonomiska) möjligheter att leka med filter eller (praktiska) möjligheter att leka med zonsystemet.

Menar du riktigt djup svärta? Högblankt papper ger bra svärta. Har man sen ett motiv med djupa skuggor så kan man få stora områden utan teckning. Rödfilter kan ge djupsvärta i himlen också.

Du skall inte underexponera om du vill ha djupsvärta i skuggor. Då blir effekten att totalkontrasten sänks (går att åtgärda med hårdare papper) men även lokalkontratsen sänks, det vill säga du får mindre ”briljans” i de mörka tonerna.

Allt som är mörkt skall väl inte bli sotsvart.

Zonsystemet leker man inte med, det är som ett PSG90, dödligt i händerna på den som behärskar det men livsfarligt för novisen.

Jag skämtar, zonsystemet är inte krångligt men inte heller något magiskt för att få toner att se ut på ett visst sett.

Exponera bara rikligt, använd rödfilter och kopiera på papper som Emaks k888 för att få briljans i mörka partier.

Jag ska försöka att besvara er bägge...

Ja -- jag syftar på riktig djupsvärta. Det ''stör'' mig ibland att se svartvita bilder med kontrollerad djupsvärta samtidigt som de andra tonerna ser ut att vara normala, typ en becksvart bergvägg. Det vill säga så som det ofta ser ut med dia.

Zonsystem, filter och pappersval i all ära och jag har en viss ödmjuk uppfattning om dessa men räcker det till för att kontrollera skuggorna så bra som man ibland ser. Hur mycket av den effekten uppnås vid förstoringen? Har någon en uppfattning om hur ''rakt'' duktiga fotografer förstorar sina bilder (många av dem var/är tydligen mycket duktiga även på det området)?

Nåja... det här känns som en nattsuddsdiskusion utan klart mål men det skulle vara roligt att höra en duktig förstoringsräv uttala sig (det är möjligt att jimh eller mipert tillhör den kategorin).

Jag är rätt kass i mörkrummet men utan tvekan ligger mycket där. Genom efterbelysning kan du kontrollera olika områden på kopian och ge dem den svärta du tycker de skall ha. Med multigradepapper kan man också ge kopiorna selektiv kontrast genom att kopiera med ett mjukt filter på de områden där man vill ha en full tonskala och ett knallhårt där man vill ha ordentlig kontrast.

Och som mipert säger, ett schysst papper har högre dmax, dvs djupare svärta.

Ansel Adams, mannen som "uppfann" zonsystemet, hade också kopieringsanvisningar för sina negativ med tider för olika partier, hur efterbelysningen skulle göras, i vilken ordning o.s.v.
Så det är inte bara att gå in och slå en kopia rakt av ens en gång om negativet är gjort för att erhålla vissa i förväg planerade "effekter". Kopiering är ett yrke eller kanske man skall säga konstart för sig. En kopist kunde förr hålla sig med 30 olika fotopapper eller mer eftersom gradation kunde skilja mellan olika fabrikat även om hårdhetsbeteckningen var densamma.
Us

Sonnaren skrev:
Så det är inte bara att gå in och slå en kopia rakt av ens en gång om negativet är gjort för att erhålla vissa i förväg planerade "effekter".

Det var väl det som jag var rädd för. Å andra sidan är det en av orsakerna till att jag tycker om att syssla med fotografering, det finns alltid något nytt att gräva ner sig i.

Finns det några bra källor om man vill lära sin mer om tonkontroll i samband med förstoringen? Nej, jag är inte på jakt efter effektmetoder à la solarisation, montage, retusch och allt vad det heter (det får bli ett framtida projekt).

Kan rekommendera en bok av Tim Rudman - The Master Photographers Printing Course. Kan beställas från Bokus.com.

Ansel Adams: The Print
Bruce Barnbaum: The Art of Photography
Tim Rudman: The Photographer's Master Prining Course

Jag har många fler exempel, men jag måste ner i mörkrummet för att kolla.

Fler bra böcker:

Eddie Ephraums: Gradient Light. The art and craft of using variable contrast paper.
Gene Nocon: Photographic Printing
J Tarrant:Larry Bartlett's black & white photographic printing course

Häärligt.
Har den gamla mästerkopisten Gene Nocon skrivit en bok!

Har du ISBN på den?

Visst har jag det: ISBN 0-86369-653-8. Min bok är utgiven av Virgin Books 1993. Jag har för övrigt ytterligare en bok av Nocon: Nocon on Photography. Thames, 1988. ISBN 0-356-17532-4.

Hälsningar
LE

Tack för alla boktips -- då var sommarlektyren räddad...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar