Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit framkallning och hur man påverkar den.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockos

Aktiv medlem
Jag har nu fotat film i ett par tre månader och framkallat mina rullar med bra resultat. Jag skulle nu vilja ta steget längre och påverka framkallningen för mer kreativa resultat.

Idén jag fick var att jag skulle prova mig fram, men när jag steg ur duschen kom jag att tänka på att mycket av den kunskap jag söker redan finns.

Min tanke var att jag skulle fota samma motiv med samma kamera en himla massa gånger i serier om tre, en normalexponerad, en över- och en underexponerad ruta, för att sedan framkalla dessa serier på olika sätt.

Tanken var att jag skulle prova följande:
Framkalla för lång tid och för kort tid.
Framkalla i stark och svag lösning.
Framkalla i varm och sval lösning.

Sedan allra helst också blanda (ex. lång + svag) alla metoder. Och därefter sammanställa det hela utifrån hur kornighet och kontrast förändras i förhållande till "normal" framkallning.

Nu har jag inte helt uteslutit idén att genomföra detta än, men det vore kul att höra vad ni här på fotosidan har att säga om det hela först.
 
Du kommer i huvudsak märka en skillnad i kontrasten på dina filmer, misstänker jag. Vill du vara kreativ kan man ha roligare när man kopierar, eller så kan du testa att köra lite filter när du fotograferar. Testa exempelvis ett orange- eller rödfilter om du fotograferar utomhus, det kommer göra mer skillnad. Annars kan du testa en annan framkallare (men hitta en standardprocedur, annars kommer du inte märka någon egentlig skillnad!) när du framkallar din film.

Är du nyfiken på hur olika filmer blir i olika framkallare (osv) kan du kolla in filmdev.org, där lägger man upp sina recept och länkar till bilder på flickr. Väldigt praktiskt, även om man inte ska stirra sig blind (eller ens stirra egentligen) på bilderna då de flesta ändå är bearbetade efter framkallningen.
 
Tack för tipsen!

Jag skulle dock helst vilja undvika svar av den typen i den här tråden.

Trådens syfte är att bearbeta de metoder som föreslås i första posten, hur temperatur, spädning samt tid påverkar kornighet och kontrast på normalt respektive över- och underexponerade bilder.

Skillnaden mellan framkallare och filter kan diskuteras i separata trådar.
 
Framkalla för lång tid och för kort tid:

Detta påverkar kontrasten, längre tid ger högre kontrast, kortare tid ger lägre kontrast. Dessutom blir kornet något grövre vid förlängd framkallning och mindre vid förkortad.



Framkalla i stark och svag lösning:

Detta påverkar konturskärpan, fast mest med framkallare som innehåller mycket natriumsulfit, typ Microdol-X m.fl finkornsframkallare. Utspädda ger de grövre korn med hög akutans (konturskärpa), koncentrerade ger de finare korn med lägre konturskärpa. Agiterar man mycket med en sån framkallare som är koncentrerad så kan skärpeintrycket helt förtas i bilden. Arbetar man digitalt med sina negativ spelar detta nog mindre roll då man kan få tillbaka skärpeintrycket med oskarp mask i datorn. Man vinner då finare korn med bibehållet skärpeintryck. När man späder en framkallare bör man se till att den räcker för det antal filmer man framkallar, t.ex räcker 1½dl konc D76 till ungefär en film. Späder man den mer än 1+1 så bör man alltså ha mera vätsa i dosan än vad som täcker filmen. T.ex om man späder 1+3 så bör man alltså späda 1½dl till 6 dl för at det ska räcka för filmen. D76 1+1 är precis lagom spädning då 3 dl är ungefär den mängd som täcker en film i normaldosa.


Framkalla i varm och sval lösning:

Ger samma effekt som förlängd/förkortad tid.
 
Senast ändrad:
Det stämmer, lite underexponering skadar inte för att negativen inte ska bli för täta att kopiera/scanna.

Men sen beror det på filmvalet också. Vill jag ha grovt korn väljer jag en grovkornig (högkänsligare film) t.ex Ilford Delta 3200 eller T-max 3200. Gillar man inte deras andra egenskaper kan man kära med en 400 ISO film typ HP5+ eller Fomapan 400 och framkalla i Rodinal/R09 eller någon annan snabbframkallare som ger skarpare och tydligare korn.

Men om du arbetar i datorn så brukar högkontrastnegativ vara otroligt svårscannade, inte heller så kul att jobba med dom i mörkrummet. Vill man ha hög kontrast och relativt grovt korn tror jag därför att det bästa är att framkalla till normalkontrast med en grovkornig film och sedan lägga på kontrasten i efterhand, antingen vid mörkrumskopieringen eller i datorn.
 
Senast ändrad:
Tjacka in dig på boken The Negative av Ansel Adams. Den avhandlar detta på djupet utan att gå in på specifika filmer eller framkallare (men väl olika typer), utan det handlar om grundprinciperna som styr hur man bör resonera när man ska exponera och framkalla för att få ett visst resultat. Mycket intressant och lärorikt även för den som inte kommer att grotta ner sig jättedjupt:)
 
Makten har givit det bästa svaret.

Innan du har läst Ansel Adams bok om negativet och tillämpat principerna han redogör för, så vet du faktiskt inte om du exponerar (eller framkallar) över eller under. Det finns inget annat gångbart riktmärke för hur man exponerar.

Samma principer som Adams beskriver gäller också digital fotografering, med skillnaden att man måste hålla koll på högdagrarna när man fotograferar digitalt, för att inte fräta ur dem, och att man bara kan påverka exponeringsomfånget med känsligheten (ISO). Framkallningens längd (eller temperatur) kan i viss mån liknas vid hantering av kurvor vid digital bildbehandling i råkonverteraren.

Innan man har testat känsligheten hos sitt fotografiska material och kalibrerat sin exponering efter dess egenskaper är man helt ute på ett gungfly när det gäller att avgöra hur man exponerar. Efter att man har tagit reda på materialets egenskaper kan man visualisera hur resultatet kommer att bli med olika exponering och framkallning, och man har då också kontroll över hur man exponerar.
 
Jag har läst genom The Negative nu. Författaren och jag har inte riktigt samma syn på vad fotografering innebär, men den innehöll likväl en hel del matnyttigt och jag tror jag fått svar på mina frågor.

Tack alla för tipsen!
 
......Innan du har läst Ansel Adams bok om negativet och tillämpat principerna han redogör för, så vet du faktiskt inte om du exponerar (eller framkallar) över eller under......

Jag har inte läst boken, men vet ändå om jag över/underexponerar, över/underframkallar. Hualigen, det kan väl aldrig vara möjligt?

Det Adams gör är att han på ett väldigt smart sätt förklarar det man alltid vetat och tillämpat, genom sitt zonsystem. Med hans metodik blir det mera synligt. Egentligen är det väldigt enkla sammanhang som förklaras, och man kan lätt själv köra något liknande med de 9 negativen. Och det är med erfarenhet lätt att se om ett negativ är under, normal, eller överexponerat. precis som det är lika lätt att se om det är under, normal eller överframkallat. Eller en kombination.
 
Jag har inte läst boken, men vet ändå om jag över/underexponerar, över/underframkallar. Hualigen, det kan väl aldrig vara möjligt? /.../

Nja, inte behöver man ha läst precis den boken, men den är en av de bättre för att förklara sammanhangen. Däremot måste man nog tillämpa principerna innan man kan ha klara begrepp om vad under- respektive överexponering är. Och det är nog ganska många som har kommit dit utan att ha läst boken, men den är ett mycket bra hjälpmedel.

Klara begrepp om exponering och zoner är också en stor hjälp vid digitalfoto, även om det finns väsentliga skillnader i sättet att närma sig rätt exponering. Framkallningen är också en helt annan historia när man tar digitalt, men samma principer gäller fortfarande.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar