Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit "färgfilm" och multigrade

Produkter
(logga in för att koppla)

HenningE

Aktiv medlem
Har testat en av kodaks svartvitfilmer som körs i c41 processen . Den har ju samma basfärg som färgnegen. Är det någon som har erfarenhet med hur / om det påverkar kontrastfiltrering när man använder multigradepapper?

Min erfarenhet är att den färgade basen sänker kontrasten cirka ett steg.

När man mäter upp kontrasten på själva filmen är den ”normal” men när man kopierar på Variabelpapper måste man öka ett steg i hårdhet.

Filmen är ju framtagen för att göra snygga kopior på färgpapper.

Jag har kopierat på multigrade från Kodaks svartvita C-41 film. Det blev riktigt bra - dessutom är filmen mycket finkornig... om man nu är ute efter det.

Eftersom filmbasen är åt det rödbruna hållet, behöver man dra på lite mera kontrast för att kompensera. Så upplevde jag det i alla fall. HUR mycket du behöver öka kontrasten för att få bilderna "som vanligt" beror förstås på kontrasten i negativen, och på förstoringsapparaten du använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar