Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta bilder med D100!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tessi

Medlem
Hej
Jag jobbar med foto i en ganska krävande miljö (för både fotograf och kameror).
Jag använder två D100 i tjänsten och nu har jag märkt att när kamerorna varit avstängda i några timmar och jag startar upp och fotograferar så blir de första bilderna näst intill svarta. Det syns inte i displayen där bak men när jag laddar ur bilderna är det som all färginformation ligger i en liten stapel på den svarta sidan och bilderna är omöjliga att rädda. Inställningarna är exakt lika som på efterföljande bilder som blir helt ok.

Är det någon mer som märkt detta problem med sina D100 eller någon annan kamera?
Kamerorna är ca 3 år gamla och har uteslutande använts i dammig, torr/mycket blöt miljö i Afrika, vilket kanske kan vara en bidragande orsak...

/Tessi

Hur menar du med att det inte syns i displayen på baksidan? Ser du bilden korrekt på kameran men den är kolsvart när du tittar på den i datorn?

Jag har haft felet att kameran ibland "svart-exponerar" en bild vid snabb serietagning men då syns det direkt när man tittar på kamerans display.

Om du har precis samma fel på bägge kameror så verkar det ju som om det beror på att de tagit skada av damm eller liknande som du beskriver.
Jag skulle kontakta Nikons kontor i Sthlm och kolla med dem.

Hej,
När jag går igenom bilderna innan jag laddar ur dem så ser de helt ok ut men när jag laddar ur dem så är 1-2 bilder svarta. Det är alltid de första bilderna jag tagit efter att jag slagit på kameran men det händer inte varje gång jag slår på den. Det verkar vara helt slumpmässigt.

Först trodde jag att det inte fanns någon bildinformation i rutan, att den helt enkelt var svart, men det finns en liten liten rest av den bilden som jag tog som ligger i princip gömd.

Jag ska kontakta NIKON men eftersom jag inte kan skicka hem kamerna på service hoppades jag att det fanns en enkel lösning på problemet...

/T

Har du testat med ett annat minneskort?

Korten håller inte i all evighet, även om livslängden oftast är godtagbar.

Låter märkligt att bägge kamerorna skulle börja strula samtidigt, (förutsätter att du använder samma minneskort)

Eller du kanske har med båda kamerorna hängandes på varsin axel, men med olika objektiv?
Ett problem i dammiga miljöer är ju just det, objektivbyten, och man vill inte sota igen sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar