Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta bilder i studio med slutartid 1/200

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hejsan

Vet att detta med slutartid har varit uppe tidigare, men min Canon 7d ger svarta bilder med 1/200 f/11 ISO 100 . Bild nr 2 är tagen med denna inställning.

Även med 1/200 f/6,3 ISO 100. Bild nr 1 är tagen med denna inställning.

Det står att blixtsynkronisering är vid 1/250 sek i handboken för kameran.

Agneta

Bilagor

• IMG_1567.jpg
    IMG_1567.jpg
    80 KB · Visningar: 1,020
  • IMG_1619.jpg
    IMG_1619.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,018
synctiderna är inte enligt spec ser det ut som. Använd 1/125s synctid eller använd trådutlösare.

/Stefan

Det är blixtsynktiden som är för kort kör med 1/60 så kommer det att funka . Att halva bilden är svart betyder att ridån inte hinner med. Slutar tiden påverkar inte exponeringen när du tar med blixt så det finns ingen anledning att ta bilder med kortare tid ( om inte det omgivande ljuset är väldig starkt och man vill mörka ned det). om du fotar med Studioblixtar så är brinntiden längre än Hot shoe blixtar så därför stämmer inte kamerans angivna blixtsynktid

Radoöverförningen kan ge en liten fördröjning av blixtens tändning, så att du måste använda en längre slutartid för att få synk. Se också till att synken inte är inställd på "andra ridå".

Det är blixtsynktiden som är för kort kör med 1/60 så kommer det att funka . Att halva bilden är svart betyder att ridån inte hinner med. Slutar tiden påverkar inte exponeringen när du tar med blixt så det finns ingen anledning att ta bilder med kortare tid ( om inte det omgivande ljuset är väldig starkt och man vill mörka ned det). om du fotar med Studioblixtar så är brinntiden längre än Hot shoe blixtar så därför stämmer inte kamerans angivna blixtsynktid

Okey, ska testa detta i kväll.

Tack för hjälpen

Tid

Jag hade 1/200 på min Canon 400D men jag fick gå till 1/160 på min Canon 5D för att slippa ridån Varför vet jag tyvärr inte ..Men det löste sig på det sättet

//Kaj

Visico

Testa att synka med kabel istället, det syns tydligt att det det inte synkar med slutaren.

Vi har ett par i studion, de är märkta med 1/60 som "snabbaste" synktid.

Från Photax hemsida

(VR-604)

"Modell: Visico VS-604AC RadioSändare
Slutartid: max 1/60s."

För kort blixtsynktid

Visico studioblixtar
Visico 4- kanalers radiosändare för att utlösa studioblixtarna trådlöst.
Radiosändare monterad i kamerans blixtsko.

Agneta

Jag har samma uppsättning och som ovanstående säger så är det en kombination av brinntid och fördröjning på radio som gör att du inte kan använda dig av specad synktid (som gäller för vanlig kamerablixt).

Den radiosändaren du har borde kommit med en lapp från Photax där det står "använd 1/60". Mina kan jag köra med 1/125 utan problem men 1/200 funkar inte.

Det kan vara värt att känna till att studioblixtar ibland har ganska lång urladdningstid, så att om slutaren täcker bildytan under en del av blixttiden, kan det bli en skuggning där.

Eftersom det sammanlagt, med endera radioutlösning eller slavtändning, kan vara en betydande fördröjning av blixtutlösningen, är det viktigt att kameran inte är inställd på "andra ridå", vilket sannolikt alltid kommer att innebära att slutaren inte är helt öppen under hela blixtens brinntid. Dessutom kan det behövas en betydligt längre slutartid än den som har angivits som kortaste blixtsynktid. Om bruksanvisningen till blixtarna och utlösaren inte ger någon ledning får man prova sig fram. Jag gissar att den sammanlagda fördröjningen fram till att blixten slutar brinna kan ligga i storleksordningen 20 ms, så någonstans mellan "kortaste blixtsynktid" och 1/30 sekund är rimligt. Om blixtarna är synkade med varandra via slav, kommer också slaven att ge fördröjning, så man behöver längre tid om man har mer än en studioblixt.

Men som sagt, man får prova sig fram med utrustningen som man har. Längst brinntid har studioblixtar när de står på full effekt, och den brukar ligga omkring ett par millisekunder och troligen inte längre än 5 ms. När man ställer ner effekten minskar brinntiden proportionellt.

Det kan vara värt att känna till att studioblixtar ibland har ganska lång urladdningstid, så att om slutaren täcker bildytan under en del av blixttiden, kan det bli en skuggning där.

Eftersom det sammanlagt, med endera radioutlösning eller slavtändning, kan vara en betydande fördröjning av blixtutlösningen, är det viktigt att kameran inte är inställd på "andra ridå", vilket sannolikt alltid kommer att innebära att slutaren inte är helt öppen under hela blixtens brinntid. Dessutom kan det behövas en betydligt längre slutartid än den som har angivits som kortaste blixtsynktid. Om bruksanvisningen till blixtarna och utlösaren inte ger någon ledning får man prova sig fram. Jag gissar att den sammanlagda fördröjningen fram till att blixten slutar brinna kan ligga i storleksordningen 20 ms, så någonstans mellan "kortaste blixtsynktid" och 1/30 sekund är rimligt. Om blixtarna är synkade med varandra via slav, kommer också slaven att ge fördröjning, så man behöver längre tid om man har mer än en studioblixt.

Men som sagt, man får prova sig fram med utrustningen som man har. Längst brinntid har studioblixtar när de står på full effekt, och den brukar ligga omkring ett par millisekunder och troligen inte längre än 5 ms. När man ställer ner effekten minskar brinntiden proportionellt.

Okey tack för era svar.

Ska testa med 1/60 sek och se hur det fungerar.

Okey tack för era svar.

Ska testa med 1/60 sek och se hur det fungerar.

Tog några testbilder i går verkar fungerar på 1/80 sek och f/5,6 ISO 100.
Barnbarnet fick ställa upp som modell. Han var allt lite skojfrisk. Tycker ni ljuset fungerar?

Bilagor

• IMG_9737_2 (kopia).jpg
    IMG_9737_2 (kopia).jpg
    58 KB · Visningar: 207
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar