Annons

Svart/Vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

TMY

Medlem
Hej!

Kan man inte ställa om färgerna i kameran direkt, till att t.ex ta svartvita bilder, utan att man behöver använda sig utav Photoshop, eller liknande programvaror?

Jag har en Canon 40D. Jag har för mig jag har träffat på personer som har ändrat färgmättnaden i bilderna, i sin kamera, och jag undrar således, går det att göra på min 40D?
 
Hej!

Kan man inte ställa om färgerna i kameran direkt, till att t.ex ta svartvita bilder, utan att man behöver använda sig utav Photoshop, eller liknande programvaror?

Jag har en Canon 40D. Jag har för mig jag har träffat på personer som har ändrat färgmättnaden i bilderna, i sin kamera, och jag undrar således, går det att göra på min 40D?

Du kan ställa in vilken bildstil du vill använda. Där finns en svart/vit bildstil. För RAW-filer så sparas all färgdata ändå men JPG blir svart/vita direkt ur kameran.

/P
 
Hej!

Kan man inte ställa om färgerna i kameran direkt, till att t.ex ta svartvita bilder, utan att man behöver använda sig utav Photoshop, eller liknande programvaror?

Jag har en Canon 40D. Jag har för mig jag har träffat på personer som har ändrat färgmättnaden i bilderna, i sin kamera, och jag undrar således, går det att göra på min 40D?

Det blir nog bättre om Du fotograferar raw som ger färg och Du konverterar till svartvitt i t ex Camera Raw som ingår i Elements. Det finns även andra raw-konverteringsprogram. Canon har ett gratis.
 
Det blir nog bättre om Du fotograferar raw som ger färg och Du konverterar till svartvitt i t ex Camera Raw som ingår i Elements. Det finns även andra raw-konverteringsprogram. Canon har ett gratis.

Jag har programvarorna, och jag har i flera år använt mig utav dom, men nu vill jag skjuta bilden direkt, utan efterbehandling. Vill utöka mina färdigheter med inställningarna i kameran etc.
 
Satt och funderade på samma sak. Ställa kameran på svartvitt, inte visa bilderna i kameran och fota jpg. Kan ju bli skoj när man lägger in bilderna i datorn. Lite som när man hämtade framkallade bilder i fotobutiken....
 
Jag har programvarorna, och jag har i flera år använt mig utav dom, men nu vill jag skjuta bilden direkt, utan efterbehandling. Vill utöka mina färdigheter med inställningarna i kameran etc.

Skillnaden är bara att du överlåter till kameran att göra 'efterbehandlingen'.
 
Satt och funderade på samma sak. Ställa kameran på svartvitt, inte visa bilderna i kameran och fota jpg. Kan ju bli skoj när man lägger in bilderna i datorn. Lite som när man hämtade framkallade bilder i fotobutiken....

Ett mycket bra förslag;) Jag tror att man många gånger förlitar sej lite för mycket på datorn, att man kan "slarva" lite och kanske fixa det i datorn sen. Men jag tror att man utvecklar sitt bildseende mer om man försöker göra bilden så klar som möjligt direkt i kameran. Man kan ju fota både i jpg och raw, så man är på säkra sidan.

Det vore kul om man kunde göra en liten "utställning" med bilder som är sv direkt ur kameran.
Det finns ju en hel del parametrar man kan ändra på i kameran för att få till lite mer kontrast och såna saker, det kan bli riktigt bra faktiskt, har själv gjort det flera gånger.
Och som du sa, inte titta på dom i kameran förrens man är klar med sin bildserie, för att återgå till känslan från förr;)

Det måste jag göra mer.
 
Hittade någon snubbe på google som satte iso till 6400 och fotade svartvitt direkt i kameran för att få "känslan" av tri-x film..... Ska prova lite.
 
Problemet med svart vitt ur kameran är att det är långt från hur en svartvit bild ska se ut, den är helt enkelt så skit att den inte kan användas till mycket. Ska du ha bra svart vit så jobbar du med färgkanalerna i varje fall. En grayscale gör man tidigast då bilden går i tryck ifall det är 1/1 tryck, annors körs den i RGB och CMYK precis som färgbilder. Det är inte ett dugg närmare back to roots att använda det som kommer ur en JPG än att plåta RAW. När du jobbar med efterbehandling och RAW är det du som bestämmer hur mycket eller lite du arbetar med bilden. En JPG eller justera inställningarna i kameran för JPG är trots allt att överlåta en större del av postprocessen till Canon Japan.
 
Jag har programvarorna, och jag har i flera år använt mig utav dom, men nu vill jag skjuta bilden direkt, utan efterbehandling. Vill utöka mina färdigheter med inställningarna i kameran etc.

Jag förstår Din tanke, men det är ju så om man fotograferar med jpeg och i svartvitt, så är det kamerans dator som styr och påverka det mesta och dessutom kasta bort 3/4 av antal pixlar. Att tro att man med jpeg på så sätt har bättre kontroll över inställningar är endast en chimär.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.