Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart/vitt för undervattensfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy.g

Medlem
Jag är själv oerhört förtjust i svart/vitt foto ovanför ytan för massor av olika typer av bilder. Porträtt, stadsmijöer, arkitektur, vissa landskap...

Under ytan ser man ju väldigt ofta sv/v för vrakfoto. Ofta tänker jag mig att det är för att vrak på stort djup gör det svårt ljus-mässigt (för stora för att blixt-belysa, och ont om befintligt ljus), och att det därför är lätt att välja svart/vitt av bara farten.

Men visst borde man väl kunna köra svart/vitt även för andra undervattensmotiv?

Vad tycker ni om svart/vitt för undervattensfoto?
 
Ta det här som exempel, den super-typiska bilden på clownfish i en anemon. En bild nästan alla u/v-fotografer har tagit en miljon exemplar av :)

Jag tycker svart/vitt funkar bra här! Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • __P2030288.jpg
    __P2030288.jpg
    69 KB · Visningar: 52
Svart och vitt

Hej !
Personligen tycker jag i allmänhet inte om svartvita bilder, eftersom verkligheten inte är svart och vit.
Dock håller en av mina vänner i Vancouver på med svartvit fotografering under vattnet och presterar fantastiska bilder som han har vunnit flera fototävlingar med, så visst går det att fotografera svartvitt
även uv. Men som sagt, själv föredrar jag nästan alltid färg.
 
Jag tycker heller inte om Svart-via bilder i något fall. Det måste väl vara den mest ultimata manipuleringen av en bild, att ta bort färgen, speciellt i en naturbild.
 
Jag tycker heller inte om Svart-via bilder i något fall. Det måste väl vara den mest ultimata manipuleringen av en bild, att ta bort färgen, speciellt i en naturbild.

Jo, jag kan förstå den åsikten, helt klart.

Själv har jag aldrig stört mig på manipulering i en bild, jag gillar nog bara när jag gillar det jag ser, helt enkelt :)

Ska man vara petig så är det väl manipulering att ta med sig ljus ned på sisådär 20 meter där den här bilden är tagen i och för sig? Utan min medhavda blixt hade det inte funnits många andra färger än blå där trots allt?
 
Svart-vitt för tropiska undervattensbilder är jag inte någon stor fan av. Största anledning är att det i de allra flesta fall är just färgprakten som man fascineras av på dessa motiv. Sedan finns det naturligtvis undantag då man vill lyfta fram en grafisk form. Men för några år sedan var det populärt att tävla med svartvita bilder och i SM hade man det som tema ett år: http://iof3.idrottonline.se/Svenska...ingar/SMiUV-foto/SMiUV-foto2011/Resultattema/
 
Jo, jag kan förstå den åsikten, helt klart.

Själv har jag aldrig stört mig på manipulering i en bild, jag gillar nog bara när jag gillar det jag ser, helt enkelt :)

Ska man vara petig så är det väl manipulering att ta med sig ljus ned på sisådär 20 meter där den här bilden är tagen i och för sig? Utan min medhavda blixt hade det inte funnits många andra färger än blå där trots allt?

Här är vi helt överrens. Gillar inte allt snack om manipulering när det gäller bildbehandling. Jag har inga hämningar när det gäller att städa mina undervattensbilder från back-scatter eller andra störande objekt. Däremot så är det, i min värld, manipulering att tillföra objekt i bilden och att ta bort färgen.
Att tillföra ljus är en svårare problematik.
 
Svartvitt har absolut sin plats tycker jag, även under vatten. Men bilden ovan på anemonen tycker jag inte funkar alls. Däremot tycker jag ofta att det passar väldigt bra på renare och större motiv som hajar, mantor och liknande.

Vrak absolut, men där ska jag vara ärlig och erkänna att det nog mycket är känslan av lite äldre bilder som gör att det funkar på gamla vrak än att det egentligen blir snyggare. Speciellt gäller väl det militära 1900-talsvrak som fotades i svartvitt redan på ytan.
 
Vrak absolut, men där ska jag vara ärlig och erkänna att det nog mycket är känslan av lite äldre bilder som gör att det funkar på gamla vrak än att det egentligen blir snyggare. Speciellt gäller väl det militära 1900-talsvrak som fotades i svartvitt redan på ytan.

Ja, det kanske är det det beror på; att motiven så att säga redan är etablerade som något som "ska vara svartvitt".

Själv är jag riktigt förtjust i flygplansvrak under vatten. Har inte haft nöjet att själv dyka på ett, men någon dag ska jag se till att fixa det...
 
Lite roligt. Jag har försökt dra upp ungefär den här tråden på andra engelskpråkiga forum och det verkar som att de flesta håller med er; helst färg på grund av färgprakten under ytan, möjligen sv/v för vrak.

Jag är väl lite skadad på något sätt kanske :)

Anyway, ta gärna en titt på den indonesiske fotografen Hengki Koentjoro som gillar sv/v uv-foto. Jag tycker det är riktigt inspirerande.
http://www.imaging-resource.com/new...-and-white-underwater-photos-capture-the-myst
 
Svartvita uv-bilder, nä, färg är att föredra....

Hej Jimmy !
Jag tror inte att Du är skadad, Du tillhör nog bara en minoritet som är supporters till svartvita UV-bilder.
Visst finns det fina UV-bilder i svartvitt. Min vän i Vancouver har tagit svartvita UV-bilder som får åskådarna att häpna av beundran. Men jag vill då hävda att det krävs en förmåga att se vilka motiv som gör sig i svarvitt och den förmågan tror jag att de flesta människor saknar.

Verkligheten är inte svartvit och naturen har skapat så mycket vackert med härliga färger. Det är naturligtvis mycket lättare att fotografera i färg och mer tilltalande för de flesta att titta på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.