ANNONS
Annons

Svart prick på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:

Jag har för länge sedan struntat i prickarna. plåtar inte med misnta bländare så ofta. Senast jag räknade så tappade jag räkningen vid runt 70 prickar.

Du får nog sluta fotografera sandstormar. :)
Själv har jag blåst ur mina kamera typ 1 gång i månaden, hade vid varje rengöring ca 3-6 prickar.

Så det här med damm kan variera lite från person till person.

Beror lite på hur man hanterar sin kamera och vilken man har...

Min D100 sög åt sig damm och det räckte inte att blåsa med bälgen. D200 däremot där har det räckt med blåsbälg i över 12 000 exponeringar.
Och jag byter glugg ganska ofta.
När jag tog vägen förbi stockholm lät jag Lasses justera och göra rent D200an och den hade då en ovanligt ren sensor..

D3 däremot har jag hört drar gärna åt sig mycket damm.

Så det varierar. (Ett tips är att ha kameran avstängd vid objektivbyte, då bör sensorn inte vara lika statiskt laddad och således inte dra åt sig lika mycket smuts)

Det spelar ingen roll om kameran är på eller av. Det är en missuppfattning att kamerans elektriska system skulle orsaka laddningar i den klass som drar till sig, eller stöter bort, något damm.

Drivspänningarna som används i en kamera ligger på några volt. Elektrostatiska laddningar som är problematiska ligger på 1 - 15 kV, ungefär.

Jag tänkte beställa från Cyberphoto.se;

Hama Blåsbälg 5610
CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber.

Föreslår ni något mer? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar