Annons

Svart och vitt istället för grått

Produkter
(logga in för att koppla)

MindTone

Medlem
Jag har alltid haft en viss fascination för svartvita bilder och nu när man, relativt nyligen, faktiskt har börjat fotografera så vill jag såklart bemästra detta. Problemet jag har är då att bilderna istället för att bli svartvita består av olika nyanser av grått. Ibland kan det också fungera men det är oftast inte sådana bilder jag vill ta.
Jag har letat runt på nätet en del men hittar bara en massa guider på hur man gör färg-bilder till svartvita i photoshop (även om jag specifikt söker på 'utan photoshop'), vilket är djupt frustrerande då jag har något av en aversion mot photoshop!

Har tyvärr inte tillgång till mina bilder just nu. Jag fixar en så fort jag kan!

Och för att förtydliga lite: Med 'aversion mot photoshop' menar jag alla bildredigeringsprogram. Jag vill ta en bra bild med min kamera inte göra en bild i datorn.

Och för att förtydliga lite: Med 'aversion mot photoshop' menar jag alla bildredigeringsprogram. Jag vill ta en bra bild med min kamera inte göra en bild i datorn.

Digitalfoto funkar inte riktigt så. Man måste efterarbeta bilderna i dator. Oavsett om man gillar det eller ej.

Ett tips är att nämna vilken kamera du har så kanske nån har en bra metod att dela med sig. De flesta digitala kameror idag har ju möjlighet till en del egna inställningar, som man annars gör i bildbehandlingsprogram.

Har tyvärr inte tillgång till mina bilder just nu. Jag fixar en så fort jag kan!

Oavsett om du vill skapa en bra bild i kameran eller datorn så behöver du ge dig in i världen av framkallningsinställningar, precis som man gjorde på den analoga tiden i mörk- och ljusrummet, med olika färgfilter mm.

Om du vill göra detta i kameran så får du gå in i de olika bildinställningsmöjligheterna som finns i kameran. Om du utgår från en bildinställning som heter t.ex. svartvitt så kan du sedan pröva att öka kontrasten för att ge mer stuns i bilderna. Vad du mer kan förändra beror mycket på vilken kamera du har och vilka inställningsmöjligheter den erbjuder.

Fördelen med att framkalla bilderna i datorn är att du då får en större skärm att titta på och en enklare översikt över de olika inställningsmöjligheterna.

Som sagts innan, all foto innefattar en viss mängd "efterbehandling", oavsett om det görs av dig eller kameran. Vill du lära dig styra över hur bilderna du tar ser ut, måste du även lära dig hur du vill bearbeta informationen kameran samlar in.

Det låter som att du främst kanske vill öka kontrasten i dina bilder. Alltså göra det ljusa ljusare och det mörka mörkare, för att göra det enkelt. Det fixar du lätt med vilket bildbehandlingsprogram som helst, det är så att säga det mest grundläggande verktyget. Kolla in något av de som nämnts innan i tråden bara! Lycka till!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Som Niklas säger, maxa på med kontrast, då de inställningarna kan göras i kameran. Kolla också om det finns inbyggda färgfilter. När man fotar svartvit använder man ibland färgade filter, för att få fram mörkare himlar mm

Ni säger alltså att det inte går åstakomma sådana bilder jag vill ta, utan att man måste göra dem i datorn efteråt?

Ni säger alltså att det inte går åstakomma sådana bilder jag vill ta, utan att man måste göra dem i datorn efteråt?

Nej, vi säger att det är lättare att göra i datorn ;)

Men titta i manualen på sid. 45-46 om att välja olika "processing options". Det är här du helt enkelt får experimentera för att hitta det resultat du är ute efter. Som jag läser manualen så kan du även spara en egen inställning som du sedan kan använda när du fotograferar.

Jag vill verkligen inte vara dryg eller så, utan jag skriver välmening, men jag tror ett stort steg i riktningen mot att ta bra svartvita bilder är att släppa aversionen mot bildredigering i datorn. Jag upplever att det finns en stark romantisering kring foto att bilden skall bli bra direkt i kameran, en romantiserad bild som inte stämmer med verkligheten. Att det sen bor en dator i kameran verkar man glömma. Även på den svartvita tiden fixades de bästa bilderna i mörkrummet, den bästa bilden skapades aldrig direkt i kameran. I kameran satt en rulle exponerad men obehandlad film. Lämnade man in filmen på framkallning och fick en trave bilder tillbaka så var det bara någon annan som gjorde jobbet. Enda undantaget är väl om man köper en polaridkamera?
I vår moderna tid, och om man är lite vårdslös med ordvalen, så kan man jämföra lite med film och raw-formatet. Både måste framkallas med olika tekniker och metoder. Fotar man direkt i svartvit och jpg-format i kameran kanske det är mer jämförbart med lämna in rullen på automatframkallning i 1-timmes labb. Hälften i papperskorgen, som kunde blivit riktigt bra om man gjort det själv. Som redan sagts, finns det massa bra program som gör jobbet. Sätter man värde i det som skulle kunna kallas orörda bilder så låter man bli de andra spakarna, men jag är övertygad om att när man väl är i gång så kommer bilder att både skuggas och efterbelysas. Tänk, att ha ett proffesionellt mörkrum på kontoret, utan att bli blöt om fingrarna, lampan tänd och med möjligheten att göra om och testa olika metoder? Om jag får så ett frö annars, om det ligger ett värde i fotografera helt utan efterbehandling, kanske just en polaridkamera med svartvit film från mission imposible kan vara ett alternativ?

Den första och enklaste manipuleringen av moderna bilder är att göra den svartvit :)

Digital fotografering fungerar så att bilder tas med kameran, men de framkallas i datorn.

Har du samma aversion mot analoga mörkrum och det man gör där som du har mot bildbehandlingsprogram?

Om man inte använder sig av raw utan låter kameran direkt skapa jpeg blir analogin lite snårigare eftersom 'mörkrummet' i det fallet är inbyggt i kameran men hur som helst är det ju fråga om manipulation/selektion av rådata (precis som all fotografering sed tidernas begynnelse)

Problemet jag har är då att bilderna istället för att bli svartvita består av olika nyanser av grått. Ibland kan det också fungera men det är oftast inte sådana bilder jag vill ta.

Du får nog beskriva bättre vad det är du är ute efter. En svartvit bild, så som definitionen används i fotosammanhang, består per definition av gråa nyanser mellan svart och vitt. Vill du _endast_ ha svart och vitt, men inga nyanser där emellan så blir det snarast nåt Andy Walhol-aktigt resultat (jag syftar naturligtvis på Monroe-bilderna). Dvs du bestämmer ett gränsvärde, alla toner som är ljusare än gränsvärdet blir vita, alla som är lägre blir svarta.

Om det bara är så att du vill ha bättre sting i bilderna så är steg ett att sätta bildens nivåer rätt, så att vitt verkligen blir vitt, och så att svart verkligen blir svart. Steg två är att lägga på en S-formad kurva för att öka kontrasten. Man kan även öka den lokala kontrasten på olika sätt.

Om man inte använder sig av raw utan låter kameran direkt skapa jpeg blir analogin lite snårigare eftersom 'mörkrummet' i det fallet är inbyggt i kameran men hur som helst är det ju fråga om manipulation/selektion av rådata (precis som all fotografering sed tidernas begynnelse)

Analogin borde väl där närmast vara polaroidbild, där mörkrummet så att säga var innbyggt i filmen. Stämmer dessutom väl, för även gamla svartvita polaroidbilder hade en tendens att bli gråa och tråkiga.

Så jag kan bara instämma med övriga här vill man ha bra bilder måste man bildbehandla, vare sig det sker med pilliga knappar på kameran eller senare i datorn.

Om TS tycker Photoshop och Gimp är överväldigande, kanske han skulle prova Lightroom som i stort sätt är ett bättre gränssnitt till Adobe Camera Raw där de verktyg som finns är till för att förbättra bilden snarare än att förbättra/förändra verkligheten. Dessutom en väldigt bra databas för att hålla reda på bilderna och det är värt att skaffa bara av den anledningen.

Man skall inte underskatta photoshop elements som har bildsortering och det väsentligaste för att redigera ganska avancerat utan att bli överhopad med knappar. Kostar inte mer än ett begagnat tillbehör till kameran.
Tänkte på en sak till. Jag tycker personligen att svartvitt är ännu petigare på att man kan justera kontrast och luminans lokalt i bilden än färgbilder om man skall trolla fram riktigt finkänsliga bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar