Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur korrigera vitbalans när svart, vitt och grått saknas ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser inget fel på vitbalansen i din första bild på min kalibrerade Eizo-skärm. Den andra bilden är lite varmare och du har fipplat med molnen. Säkerställ i första hand att du har en bra, kalibrerad bildskärm, så att du ser vad du gör. Ställa vitbalansen är aldrig något problem i rena dagsljusbilder.

Det är väl inga stora problem med bilderna? Första ser jag inga fel på. På andra är himlen lite väl turkos, och skogen kanske lite väl grön tycker jag.

Jag ser inget fel på vitbalansen i din första bild på min kalibrerade Eizo-skärm. Den andra bilden är lite varmare och du har fipplat med molnen. Säkerställ i första hand att du har en bra, kalibrerad bildskärm, så att du ser vad du gör. Ställa vitbalansen är aldrig något problem i rena dagsljusbilder.

Det är just andra bilden som jag hade störst bekymmer med

Precis som VD:n på min bildbyrå säger. "Du måste ge varje bild lite kärlek". Hen har helt rätt. Det måste finnas en känsla och stämning i bilderna, vilket bara manuell vitbalans-korrigering med ögat kan ge.

Iofs håller jag med, men ett gråkort eller vetskap om en neutral del i bilden och användande av vitbalansverktyget i LR eller ACR ger en fingervisning åt hur den tekniskt rätta vitbalansen är, men i slutändan är det ju känslan i bilden som avgör

Ibland när jag inte får till vitbalansen till perfektion brukar jag helt sonika justera det sista med hjälp av färgmättnadsreglagen. Ofta drar jag ner lite på gult eller rött i LR4 på mina Canon-bilder. Måhända lite latmaskåtgärd.

Vitbalansverkyget i råkonverterarna är såklart bra, men påverkar hela bilden (vilket är det naturliga sättet). Vill man däremot få lite mer dynamik och djup i bilden är Photoshops "färgbalans" ett bra hjälpmedel. Kan vara lite svårbemästrat om man inte är van, men där går att påverka skuggor, mellantoner och dagrar individuellt och det gör att man ofta kan få en rikare kontrast och djup i bilden. Viktigt att man läser av värdena i inforutan innan man börjar, själv läser jag värdena i cmyk bara för att jag tycker de värdena är lättare att tolka. Oftast räcker det inte att bara dra i en slider, utan man behöver följa med åt motsatt rikting med en annan slider för att motverka det färgstick man vill ha bort. I högdagerläget får man oftast dessutom högre kontrast (om bilden tål det)

Vitbalansverkyget i råkonverterarna är såklart bra, men påverkar hela bilden (vilket är det naturliga sättet). Vill man däremot få lite mer dynamik och djup i bilden är Photoshops "färgbalans" ett bra hjälpmedel. Kan vara lite svårbemästrat om man inte är van, men där går att påverka skuggor, mellantoner och dagrar individuellt och det gör att man ofta kan få en rikare kontrast och djup i bilden. Viktigt att man läser av värdena i inforutan innan man börjar, själv läser jag värdena i cmyk bara för att jag tycker de värdena är lättare att tolka. Oftast räcker det inte att bara dra i en slider, utan man behöver följa med åt motsatt rikting med en annan slider för att motverka det färgstick man vill ha bort. I högdagerläget får man oftast dessutom högre kontrast (om bilden tål det)

LR4 kan du pensla in Vitbalansering där du vill ha den. Olika inställningar på olika områden.

/Stefan R. Nilsson

LR4 kan du pensla in Vitbalansering där du vill ha den. Olika inställningar på olika områden.

/Stefan R. Nilsson

Ja visst, men det blir inte samma sak som jag är ute efter. Under utbildningar har jag märkt att Färgbalans i PS är lite underskattat, antagligen mest för att det är lite svårjobbat.

Om det inte blir riktigt bra i ACR går jag oftast direkt på kurvorna i de olika färgkanalerna i PS och helst medan bilden är i 16 bitars färg och gör justering av färgsticken där. På så vis kan jag justera individuellt i hög-, mellan- och lågdagrar. För mej går det fortare än att fippla med dragreglagen. Och som sagts ovan så måste man oftast justera i minst två kanaler, öka i en och minska i en annan. Är det en jpg ur kameran så blir det så direkt när bilden ska redigeras och den har färgstick.
Är det riktigt besvärligt kan man ju behöva markera någon del i bilden och behandla markeringen separat. Så blir det ofta om det finns tex både dagsljus och konstljus i bilden, för att inte tala om när det finns ljus från någon form av lysrör/energisparlampa med i bilden. Men en bra kalibrerad och profilerad skärm är ett måste.
I enklare fall gör jag det i Faststone, som också har ett bra kurvverktyg, utan att ta omvägen över PS.

håller med första bilden ser korrekt ut men jag tycker du har för lite svärta i bilden. jag ställde om den men antar att uppladdningen på fs inte blir vidare vacker. Bild 2 ser fejkad ut för dels har du dragit i molnen o lagt in blått sedan har dragit lite väl mycket i det gula fältet ;-)

Bilagor

• IMG_3263fixxedkopiast.jpg
    IMG_3263fixxedkopiast.jpg
    27.4 KB · Visningar: 107
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar