Annons

svart bild med D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

j.asplund

Aktiv medlem
Ibland när jag tar en bild med min KM D7D blir bilden helt svart och senast blev halva bilden svart. Det är alltså inte fråga om att exponeringen är konstig. Det är oftast (endast?) med första bilden efter jag satt på kameran som detta sker.

Någon som råkat ut för detta. Är det kännt fel? Bör jag lämna in den?

Aj då. Var bör jag lämna in den? hur lång tid tar det normalt? jag är boende i Norge men skulle väl kunna lämna in den i Sverige. Den är köpt i Tyskland

WFS) (j.asplund skrev:
Aj då. Var bör jag lämna in den? hur lång tid tar det normalt? jag är boende i Norge men skulle väl kunna lämna in den i Sverige. Den är köpt i Tyskland
Enda stället jag känner till som reparerar Minolta/Sony i sverige är Zieger Teknik i Linköping (www.zieger.se)
Hur lång tid det tar beror på hur mycket de har att göra och när/om de får tag på delar.

Jag har samma problem.

Inte tillräckligt ofta för att det ska vara lönt att lämna in den dock.

Om du lämnar in den så kan du väl berätta hur det gick samt hur mycket det kostade, vore bra och veta.

Lycka till och Go jul!

Avel skrev:
Jag har samma problem.

Inte tillräckligt ofta för att det ska vara lönt att lämna in den dock.

Om du lämnar in den så kan du väl berätta hur det gick samt hur mycket det kostade, vore bra och veta.

Lycka till och Go jul!
Även om du bara har det ibland är det bra att lämna in den, det bör man göra första gången man upplever problemet. Har du garanti är reparationen gratis, annars vet jag inte om dom tar betalt eller om sony får stå för det, ett tips är att gå in på dyxum.com och söka på black frame så får du upp massor med diskussioner om det.

Bra, ja tror jag också. Men har ingen garanti på kameran, kanske att jag lämnar in den när jag får pengar till att göra det. Jag betvivlar att sony fixar det gratis men det är nog värt att testa.

Avel skrev:
Bra, ja tror jag också. Men har ingen garanti på kameran, kanske att jag lämnar in den när jag får pengar till att göra det. Jag betvivlar att sony fixar det gratis men det är nog värt att testa.
Maila Zieger o fråga, har inte haft problemet själv så jag är inte 100 insatt, men det är det absolut vanligaste problemet med 7D iaf, så det kanske anses vara fel på den från början, så dom fixar det gratis ändå.

Hej!
Hur länge sedan är det som du köpte din kamera. Min kamera (D5D) har precis varit på lagning och jag blev glatt överraskad när Zieger talade om att det är två års garanti på kamerorna.
Zieger är väldigt trevliga att ha att göra med och lagar så snabbt det bara går.

Mitt tips är att ringa dem du hittar dem på www.zieger.se.

Lycka till!!
mvh/lisa

Hallå!

Jasså? Det var goda nyheter, min är inköpt (vunnen på bingolotto faktiskt) av tidigare ägare i agusti 2005 tror jag. Så lite över 1 år.

Det retligaste problemet är nog att den exponerar olika vid blixtbilder, om det är relaterat vet jag inte. Men det blir typ en svart bild, en över exponerad, en bra (speciellt bland de första bilderna man tar när man slår på kameran).

Mvh Alve

Hade samma fel på min D5D. Lämmnade in hos www.zieger.se. Klart på en vecka. Kolla att dom har slutare hemma innan du skickar så slipper du onödig väntan. Utmärkt service.

va?
är det tvåårs-garanti? på ALLA dynax 5d? Det beskeded fick inte jag då jag köpte där jag köpte min, minns faktiskt inte var, Dustin tror jag.

Har också varit med om det här problemet, att första bilden blir svart, men inte sjutton skickar jag iväg min kamera för det. Det är ju som att köra sin bil till reperatören varje gång den hostar till lite. Det håller inte i längden.

Däremot skulle läget kanske vara annorlunda om jag haft tvåårsgaranti. Men hur vet man det?

tack, har svårt för juridik
men - betyder det att OM ens kamera går sönder (t ex slutaren) så är det bara till att ringa Zieger, man ska alltså INTE gå via de man köpte kameran av?
Tycker för övrigt att det är självklart att så dyra saker som systemkameror ska ha en lång garanti-tid.

Jag mejlade till supporten på KM. De tyckte att det lät som ett ovanligt problem och tyckte att jag skulle återställa kameran vilket jag gjorde och det hjälpte självklart inte. Det händer ju ganska sällan detta så risken är ju att servicefolket inte ser nåt fel och skickar tillbaka kameran igen.

HUr ska jag beskriva problemet så att de fattar att det verkligen är ett fel?

johan

WFS) (j.asplund skrev:
Jag mejlade till supporten på KM. De tyckte att det lät som ett ovanligt problem och tyckte att jag skulle återställa kameran vilket jag gjorde och det hjälpte självklart inte. Det händer ju ganska sällan detta så risken är ju att servicefolket inte ser nåt fel och skickar tillbaka kameran igen.

HUr ska jag beskriva problemet så att de fattar att det verkligen är ett fel?

johan
Sök efter First black frame på Dyxum.com och länka till 300 trådar i mailet och be att dom vidarebefordrar det till någon som faktiskt kan nånting om kamerorna.

Det ÄR ett känt fel, den som säger annat har uppenbarligen ingen koll öht.

http://www.dyxum.com/columns/other/First_Black_Frame/First_Black_Frame.asp

This problem was described in KM internal material and in 7D / 5D service repair manuals (again for internal use only but we were lucky enough to have them circulating on the net.

This error is logged as error 58 (our cameras are able to log camera errors) in both 7D and 5D cameras. From what we have the chance to see it is a design flaw since an impropriate dimensioned part was used. There are now replacement spare parts for this problem at KM (Sony) repair center that is supposed to eliminate this issue.

Kungens D7D

Som lite kuriosa kan nämnas att Kungen har haft sin D7D hos Zieger för reparation. Med kameran följde en handskriven lapp från Kungen själv med texten "vore mycket tacksam om ni kunde prioritera detta ärende"

Han är för skön...

Re: Kungens D7D

hbengtsson skrev:
Som lite kuriosa kan nämnas att Kungen har haft sin D7D hos Zieger för reparation. Med kameran följde en handskriven lapp från Kungen själv med texten "vore mycket tacksam om ni kunde prioritera detta ärende"

Han är för skön...
Kör kungen Minolta???
Han är en smart snubbe ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar