Annons

Svart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tjenis :)

Nu är det så att jag gillar foton med svart bakgrund. Sådana där man bara ser motivet + kanske något mer och sen är det en kolsvart bakgrund.

För att få till en sådan så har jag när jag velat ha sådana fått ha en svart behållare att stoppa motivet jag ska fota i.

Men jag undrar om det finns andra sätt att få till en såkallad svart bakgrund?

Jag använder mig av en Canon powershot PRO 1.

mvh // Johannes

hej johannes.
Jo... det finns ett annat sätt som är populärt och det är att använda en väldigt snabb slutartid i kombination med extern blixt...

ljuset hinner bara träffa objektet innan slutaren stängs vilket medför en svart bakgrund.

lycka till med fotandet.

Det ska jag prova nästa gång det blir fotografering:)

Vilken slutartid ungefär är lämplig och måste man ha en extern blixt. Har tyvärr bara den som sitter på orginal..

mvh // Johannes

om du har tex en fond så finns det en tumregel;
om du har tre bländarstegs skillnad mellan bakgrund och motiv så skall det bli svart har du 4 så är du säker.

hailstorm skrev:
hej johannes.
Jo... det finns ett annat sätt som är populärt och det är att använda en väldigt snabb slutartid i kombination med extern blixt...

ljuset hinner bara träffa objektet innan slutaren stängs vilket medför en svart bakgrund.

lycka till med fotandet.

Inte trodde jag att det fanns slutare som är snabbare än ljusets hastighet. Var kan man köpa sådana?

Att det blir svart i bakgrunden beror på att ljuset som reflekteras från föremål bakom objektet inte är lika starkt (pga att det är längre avstånd från bakgrundsföremålen). Det reflekterade ljuset från objektet blir rätt exponerat medan det reflekterade ljuset från bakgrundsföremålen blir för lite exponerade och därmerd blir mörkare eller helt svarta. Den pyramidalt ultraminimalt längre tiden det tar för ljuset att reflekteras från bakgrundsföremålen är så pass liten att det knappast ens går att mäta. Det finns ingen slutare i världen som hinner stänga innan ljuset reflekterats tillbaka på filmen/sensorn. Ljusets hastighet är nämligen ca 300 000 000 m/sek = 30 000 mil per sek = ca 7-8 varv runt jorden på en sekund. Låt säga att objektet står 1,5 m från kameran. Då går ljuset 3 m från blixt till objekt och tillbaka till sensor/film. Tiden för ljuset att gå dessa 3 m blir då 1/100 000 000 sekund. Den snabbaste kameraslutaren för konsumentbruk är idag ca 1/8000 sek tror jag. Finns knappast heller någon film eller sensor med så stor ljuskänslighet som skulle krävas för ge rätt exponering med en slutartid snabbare än 1/100 000 000 sekund.

Michael skojar med oss !!!

Tyvärr Michael.... det du skrev passar bättre den 1:e april ;-) Ljuset hinner fram och tillbaks från bakgrunden mer är 10000ggr på den oftast snabbaste slutartiden 1/8000s. Hur gör man då?
Lättast använd svart bakgrund. Men det går även med till exempel en mellangrå, ja rent av en vit i vissa fall.

Anta att du vill fotografera porträtt eller stilleben i studion/vardagsrummet. Men du har ingen svart bakgrund.
1) Lämpligast stänger du ute befintligt ljus så gott det går (persienner/gardiner).
2) Sätt en blixt helst med softbox , paraply eller vad du nu vill använda, relativt nära objektet du ska fotografera.
3) Skärma av ljuset från blixten helst med "klaffar" på en softbox, eller med svart tyg så att ljuset bara riktas mot det som ska plåtas, inte bakgrunden.
3) se till att avståndet mellan blixten och bakgrunden är 4ggr (eller mer) så stort som avståndet mellan blixt och objekt.
4) se till att den uppmätta ljusstyrkan på objektet (av blixten) är minst 3-4ggr starkare än det restljus (befintligt och spilljus från blixten) som träffa bakgrunden.

Nu ska bakgrunden bli svart, eller nära nog! Eftersom ljusstyrkan från en liten ljuskälla (blixt) avtar med kvadraten av avståndet (såvida inte en massa vita väggar reflekterar tillbaks ljuset blir bakgrunden alltid mörk om den ligger flera gånger längre bort än den som fotograferas.... ja såvida det inte finns en annan ljuskälla som lyser upp... t ex en fin vårsol som står i sydväst ;-)
Lycka till, MVH, Niclas Vestman

Graal skrev:
Inte trodde jag att det fanns slutare som är snabbare än ljusets hastighet. Var kan man köpa sådana?

Att det blir svart i bakgrunden beror på att ljuset som reflekteras från föremål bakom objektet inte är lika starkt (pga att det är längre avstånd från bakgrundsföremålen). Det reflekterade ljuset från objektet blir rätt exponerat medan det reflekterade ljuset från bakgrundsföremålen blir för lite exponerade och därmerd blir mörkare eller helt svarta. Den pyramidalt ultraminimalt längre tiden det tar för ljuset att reflekteras från bakgrundsföremålen är så pass liten att det knappast ens går att mäta. Det finns ingen slutare i världen som hinner stänga innan ljuset reflekterats tillbaka på filmen/sensorn. Ljusets hastighet är nämligen ca 300 000 000 m/sek = 30 000 mil per sek = ca 7-8 varv runt jorden på en sekund. Låt säga att objektet står 1,5 m från kameran. Då går ljuset 3 m från blixt till objekt och tillbaka till sensor/film. Tiden för ljuset att gå dessa 3 m blir då 1/100 000 000 sekund. Den snabbaste kameraslutaren för konsumentbruk är idag ca 1/8000 sek tror jag. Finns knappast heller någon film eller sensor med så stor ljuskänslighet som skulle krävas för ge rätt exponering med en slutartid snabbare än 1/100 000 000 sekund.

hmmm... lite knasig känner man sig nu... :)
öhhh... aaa... asså... *febrilt sökande efter undanflykter*... Nisses förklaring lät mer sund än min... Har själv kommit fram till min teori och ja... tydligen lite felaktig :)

Bara att lära och gå vidare.
Ps: skvallra inte åt någon är ni bussig.
/michael.

Själv har jag använt en lätt blixt samt en slutare på 1/500 och en bländare på 8 och sedan cirka två meter till bakgrunden.

Proboarder skrev:
(viskar) finns 1/16000 också, bla Canon EOS 1D (om jag inte mindes fel) men vet att minolta hade en med så snabb slutare ;)
Vet inte om jag skulle säga att en Canon EOS 1D är en kamera för konsumentbruk :)

Iaf inte med min "konsumentbudget".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar