Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sv av Reala
- Trådstartare Chano
- Start datum
steinick
Aktiv medlem
Det går att göra kopior på vanligt svartvitt fotopapper från negativ färgfilm. Resultatet blir inte speciellt bra, eftersom färgfilmen har väldigt låg kontrast. Du måste alltså använda hårt papper (eller filtrera med mycket magenta). Det blir bara grynigt och fult.
Det andra alternativet är svartvita papper för RA-4-processen (färgkemi alltså). Då går du helt miste om kontrastkontrollen.
Det tredje alternativet (utan mörkrum) är att skanna in bilderna, göra en snygg svartvit bild i Photoshop och skriva ut den på en fotoskrivare.
Det andra alternativet är svartvita papper för RA-4-processen (färgkemi alltså). Då går du helt miste om kontrastkontrollen.
Det tredje alternativet (utan mörkrum) är att skanna in bilderna, göra en snygg svartvit bild i Photoshop och skriva ut den på en fotoskrivare.
steinick
Aktiv medlem
Panalure hade jag glömt bort. Det finns numera bara kvar i hårdhet M, jag antar att efterfrågan är liten.jimh skrev:
Det fjärde alternativet är Kodak Panalure, ett papper som är speciellt till för att kopiera från färgnegativ.
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/g27/g27.jhtml#desc
J. Patric
Aktiv medlem
Photax rear visst ut Panalure-papper, så ring gärna dem och hör efter om de har kvar några pack. Jag såg Panalure endast på deras realista, och inte i den vanliga prislistan, så de kanske ska sluta sälja papperet. Passa på alltså.
Panalure måste man hantera i totalt mörker, så det är viktigt att komma ihåg att inte använda mörkrumsbelysningen som till vanligt svartvitt!
Panalure måste man hantera i totalt mörker, så det är viktigt att komma ihåg att inte använda mörkrumsbelysningen som till vanligt svartvitt!
J. Patric
Aktiv medlem
Chano skrev:
Vad jag hörde från en yrkesfotograf var att just realan skulle vara i princip lika bra att göra på sv-papper som sv-film.
Jag tänkte nog att det var lite mysko.
Med vanligt svartvitt fotopapper så måste du som sagt använda en hård filtrering. När jag testade kopiera färgneg på s/v-papper så blev det kornigt och inte speciellt snyggt. Dessutom är ju inte vanligt s/v papper känsligt för färgnegativens färger för att placera dem i "rätt" gråskala. Det är därför som Panalure finns, som ger en mer rätt gråskala.