Annons

Svårt få tag på 70-200/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu är det dags...

...att börja spara :-/ Nyårslöftet 2008 (jo, jag är ute i god tid) är att under kommande året införskaffa en 70-200/2.8 APO - bra löfte va?

Min fråga är till alla som har erfarenhet av begagnatmarknaden...hur svåra är dom att få tag på? Är det alltid sanslös budgivning eller kan man då och då komma över ett ex till en skaplig summa? Framförallt undrar jag hur ofta det finns något till salu överhuvudtaget...

Alternativet är 80-200/2.8
 
Om Du inte är helt insnöad på just vitt, 70-200 omfånget, eller på HSS, så är 80-200/2,8 APO "Blackie" ett fullgott alternativ. Det är optiskt likvärdigt den vita versionen, men kostar runt hälften. Bör gå att hitta för EUR700 på eBay.
 
Det har dykt upp en

80-200/2,8 APO Blackie

på eBay. Den är visserligen listad för försäljning i Tyskland enbart, men prova att bjuda. Är auktionen korrekt spärrad för lokal nufgivning, kommer Du inte vidare till att bekräfta budet. Tas Ditt bud emot, oavsett att Du får en flagga om att Du minsann inte finns i rätt land, så är auktionen inte lokal, utan säljaren vet bara inte hur han ska göra inställningarna - han kör "default value". Portot från Tyskland borde stanna vid EUR17.

Prisstatistik ( i EUR );
low 1kv med 3kv high
485 573 661 739 816 maxxumeyes (t.o.m. 061231)
751 768 784 800 816 worldExclusiveMinoltaClob 2006
505 611 717 815 913 worldExclusiveMinoltaClob 2007
732 762 792 836 880 C J C Prices
585 670 754 853 952 Gustav Jensen

Nå'nstans mellan median och tredje kvartilens priser är en bra utgångspunkt att fundera på i budväg tycker jag.
 
Hej Lennart, stort tack för ditt svar

Nej, färgen spelar ingen roll även om det naturligtvis ser proffsigt ut med vitt. Det viktigaste är trots allt de optiska egenskaperna och om en svart motsvarighet finns för betydligt lägre summor så är det ju inget att orda om.

Märkligt...att folk är villiga att betala så mycket extra för färgen? Är det viljan att se ut som en pressfotograf månne? Fast iofs...jag hade ju inte tackat nej *host host*

Hursomhelst. Tack för dina inlägg. Jag måste dock avvakta lite med budgivning men helt klart kommer jag överväga denna "blackie" variant.
 
Jo. Det Du måste bestämma Dig för är om Du vill synas med ett vitt objektiv som formligen skriker; "Dyrt! - Lättsålt!" och surfa lite på vågen som skapats av de riktigt dugliga fotografer som dagligdags arbetar i offentligheten med sin vita/ljusgrå/beiga utrustning, eller om Du nöjer Dig med att, lite anonymt och en aning i skymundan, ta bra bilder.

Jag har precis återkommit efter en resa till Prag och ett vitt objektiv i trängseln på Karlsbron hade sannolikt fungerat som sirap för den hungriga svärmen av bedragare, lurendrejare och ficktjuvar. Det räckte med att ta fram en DSLR ur den anonyma väskan, för att de skulle vakna till på allvar. För säkerhets skull satt det ett kit-objektiv på den och som komplement ett 100-200 i väskan. Att ta med några APO eller G linser var aldrig aktuellt.

Ett antal upplevelser av det slaget gör att jag avstår från "den vita linjen" och efter Prag-resan t.o.m. på allvar letar efter en "resekamera" med vettig bildkvalitet, vidvinkel, zoom och RAW möjlighet.
 
Senast ändrad:
Måste man inte vara ganska insnöad på foto för att veta att vita gluggar är dyrare. Tycker mera att det dom flesta reagerar på att kamera och objektiv ä större och då måste vara dyrare.

//johan
 
Nja, synas och synas. Jag vill ha maximal optik för den summa jag är beredd att ge. Vitt eller svart, whatever!

Tänkte börja lite försiktigt med bröllopsfoto nästa år och då måste jag ha ett ljusstarkt och skarpt tele.
 
jag testade just det objektivet på sony center i sthlm igår och de är riktigt härligt att jobba med. den inbygda motorn gör att AF aldrig sviker en, går riktigt fort också. men lite väl dyrt för mej ännu. prövade 300 2.8 också och den gjorde mej inte heller besviken
 
carldanielsson skrev:
jag testade just det objektivet på sony center i sthlm igår och de är riktigt härligt att jobba med. den inbygda motorn gör att AF aldrig sviker en, går riktigt fort också. men lite väl dyrt för mej ännu.

Jodå, det är trevligt. Dock så hade jag väntat mig att AF skulle vara ännu snabbare, men det underlättar väl inte heller när man använder det på en D7D som inte är känd för att vara snabb.

Vikten upplever jag som större problem än vad jag trodde att jag skulle göra men givetvis är det smällar man får ta om man vill f2.8, man får se till att ha en bra ställning om man inte vill darra sönder korten.
 
DanielSand skrev:
Jodå, det är trevligt. Dock så hade jag väntat mig att AF skulle vara ännu snabbare, men det underlättar väl inte heller när man använder det på en D7D som inte är känd för att vara snabb.

Vikten upplever jag som större problem än vad jag trodde att jag skulle göra men givetvis är det smällar man får ta om man vill f2.8, man får se till att ha en bra ställning om man inte vill darra sönder korten.

jo och 300 2.8 känndes nästan dubbelt så tung och ja nästan de skilljer ju ett kilo, 70-200 ligger på 1,3 kg och 300 på 2,3. och 300 har en mycket större volym
 
Tamrons nya

Under hösten kommer ju iofs Tamron med sin 70-200/2.8 med bra närgräns...det kan ju bli ett mycket intressant alternativ. Håller den samma skärpa som 28-75 så blir det ju en vinnare.

Priset är ju inte satt än men är det någon som har en rimlig gissning...runt 10? Tanken är väl att den skall konkurrera med Sigma så mycket mer än så kan dom ju inte gärna ta betalt....kan man tycka.
 
Du har väl lagt märke till den 80-200 2,8 HS G APO som ligger till salu för 12.000 kr här på fotosidans köp och säljmarknad nu va?
 
Japp...sett den på blocket och är ruggigt sugen! Men ekonomin tillåter inte just nu dessvärre! Annars hade jag inte tvekat! Tack för tipset ändå!
 
Kanske det är lite sent att komma in, men än viktig sak, som inte sagts något om är, att desto äldre 80-200/2,8 du väljer, så är fokuseringen ganskö slö, likaså är ljusnivån inte den bästa
 
hbengtsson skrev:
Hej Lennart, stort tack för ditt svar

Nej, färgen spelar ingen roll även om det naturligtvis ser proffsigt ut med vitt. Det viktigaste är trots allt de optiska egenskaperna och om en svart motsvarighet finns för betydligt lägre summor så är det ju inget att orda om.

Märkligt...att folk är villiga att betala så mycket extra för färgen? Är det viljan att se ut som en pressfotograf månne? Fast iofs...jag hade ju inte tackat nej *host host*

Hursomhelst. Tack för dina inlägg. Jag måste dock avvakta lite med budgivning men helt klart kommer jag överväga denna "blackie" variant.

Husk bare lige at at den hvide udgave er HS AF, altså Highspeed AF og den er mycket mere snap i AF'en !
 
ANNONS