Annons

Svårt att hitta fokus mot svart, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny här på Fotosidan, hoppas på att få mycket tips och inspiration här!

Jag har en fundering vad gäller nattfoton, igår var en mörk och vacker kväll och jag ville fota natthimlen med dess stjärnor, men HUR ska jag hitta fokusen?! Kör på AF, men den har svårt att hitta fokus mot bäcksvart med vita prickar tydligen ;) MF kanske, men tycker det är svårt att hitta fokusen manuellt. Andra tips?

Någon bild enbart på månen som jag tog blev ok, då jag hela tiden hade stativ :)

Evighetsmarkeringen sitter på objektivet, den symboliseras av konsummärket som är det samma som evighetssymbolen, en liggande åtta.

För att ställa in skärpan på evighet så växla om objektivet till M/MF för manuellt.

En fråga, vilken bländare använde du (den som var liten)?

Hrm... Var nog automatbländare jag hade, tror jag fotade på valet med slutarprioritering och försökte hålla så lågt ISO som möjligt för att inte få grynigt i det svarta så att sååå låg bländare hade jag inte! ;) f/6,3 hade jag.

Använd f/8 så du får både längre skärpedjup men oxå bättre skärpa, bäst skärpa brukar ofta ligga på just f/8.
Du kan även gå så högt som f/11 om du vill ha längre skärpedjup, men sen börjar skärpan oftast avta med mindre bländare som f/13.

Använd f/8 så du får både längre skärpedjup men oxå bättre skärpa, bäst skärpa brukar ofta ligga på just f/8.
Du kan även gå så högt som f/11 om du vill ha längre skärpedjup, men sen börjar skärpan oftast avta med mindre bländare som f/13.

Hej!

Ok, jag får testa det ikväll! Tack för tipset! gör säkert mycket om jag använder den där skärpeinställnignen du föreslog! TACK!

Liten bländare och ställ in skärpan på evighet.
Eftersom herrn är intresserad av språk så ska jag nu ge en liten lektion.
Evighet är ett tidsmått. Det går alltså inte att använda för avstånd. Oändlighet däremot, kan användas för avstånd bland annat.

Skål.

Evighet är ett tidsmått. Det går alltså inte att använda för avstånd. Oändlighet däremot, kan användas för avstånd bland annat.

Skål.
Undrar lite om evighet kan vara ett tidsmått eftersom det inte går att mäta.
Oändligt är ett uttryck man använer om avstånd men jag har lite svårt för formen oändlighet som avstånd.
Jag är mottaglig för Martins och andras uppfattning.

Edit
Ursäkta, jag glömde skåla. Nu väntar ett glas (eller flera) Solanes

Undrar lite om evighet kan vara ett tidsmått eftersom det inte går att mäta.
Oändligt är ett uttryck man använer om avstånd men jag har lite svårt för formen oändlighet som avstånd.
Jag är mottaglig för Martins och andras uppfattning.

Först ett tack till Martin - nu slapp jag vara förste språkpolis.

--

Oändligt lång tid har fått ett eget namn - evighet, som också (iallafall för mig) har vissa religiösa undertoner.

-Hur långt bort var det? - Oändligt långt bort.

-Hur länge höll det på? - En evighet! eller -Oändligt länge!

Huruvida nånting verkligen kan vara oändligt långt bort är tveksamt. Universums storlek sätter nog en gräns. Men vad gäller fotografering i praktiken, så finns oändligheten. Det är så långt bort att det blir meningslöst att skilja på "långt bort" och "ännu lite längre bort". (Vilket innebär att oändligheten är närmare med vidvinkel- än med teleobjektiv.)

Jag går inte in djupare på begreppet oändlighet här än att nämna att begreppet oändlighet är intressant. I övrigt kan jag hänvisa till en text jag skrev för några år sen:
http://magnus-karlsson.nu/matte/infinit.php

Skål på er!

Är jag helt fel ute nu?
Jag har lärt mig att på AF-kameror kan man inte använda sig utav oändlighetspunkten. Detta pga att om man vrider fokus i botten passerar man oändligt, just pga att AF ska kunna gå förbi och se att det är för långt.
Har jag blivit fellärd?

Skål.
Tack för informationen och det är givetvis rätt det du säger.
De fåniga orden "lektion, herrn och skål" kunde jag klarat mig utan dock.
Sitter du på krogen och skriver?

Tack för informationen och det är givetvis rätt det du säger.
De fåniga orden "lektion, herrn och skål" kunde jag klarat mig utan dock.
Sitter du på krogen och skriver?

Tror det blir allt vanligare med bärbar dator även på krogen (om nu så var fallet), eller kanske rentav en "Sony Ericsson Xperia X1".

Är jag helt fel ute nu?
Jag har lärt mig att på AF-kameror kan man inte använda sig utav oändlighetspunkten. Detta pga att om man vrider fokus i botten passerar man oändligt, just pga att AF ska kunna gå förbi och se att det är för långt.
Har jag blivit fellärd?

Jag vet inte vad jag skall tycka, om dina kunskaper, men de är nog en aning feltänkta, du skulle ha börjat med en helt manuell kamera med MF, då fattar man grunderna inom fotandet!
Självklart, om du ställer in på oändlighetspunkten manuellt på ett AF objektiv eller gör det på ett "gammalt" objektiv, som inte har AF, spelar väl ingen roll!
Linsernas förflyttning, vid AF eller MF (manuell inställning), är ju alltid densamma inne i objektivet, vid skärpeinställning, - baskunskaper inom optik, har inte förändrats genom åren,
Kolla i sökaren, på ett föremål långt bort, dvs. oändligt avstånd, vrid manuellt på avståndsringen tills skärpan ligger rätt!
Går du förbi, där AF har en liten stoppsträcka, bara att vrida tillbaka alltså, konstigt?

Jag vet inte vad jag skall tycka, om dina kunskaper, men de är nog en aning feltänkta, du skulle ha börjat med en helt manuell kamera med MF, då fattar man grunderna inom fotandet!
Vad vet du om mina tidigare erfarenheter?
Sen är dom ju knappast "feltänkta" om någon har sagt det till mig.

Kolla i sökaren, på ett föremål långt bort, dvs. oändligt avstånd, vrid manuellt på avståndsringen tills skärpan ligger rätt!
Jaha. Trodde det var tvärtom. Att skärpan låg rätt när det blev oskarpt i sökaren.

Nej naturligtvis trodde jag inte det, tror du jag är dum?

Går du förbi, där AF har en liten stoppsträcka, bara att vrida tillbaka alltså, konstigt?

Ja just det. Det var det jag sökte. Man kan alltså inte vrida i botten och tro att stjärnorna ska bli skarpa, för stoppsträckans skull.

Jag blev lärd (har kört ett par år med canon ae-1 bla, men testade aldrig detta fenomen) att det inte finns någon sk stoppsträcka på ett gammalt hederligt MF-objektiv, och att där var oändligtpunkten i botten.

Kanske var jag otydlig, men man behöver ju inte dumförklara för det.

Vad vet du om mina tidigare erfarenheter?
Sen är dom ju knappast "feltänkta" om någon har sagt det till mig.

Jaha. Trodde det var tvärtom. Att skärpan låg rätt när det blev oskarpt i sökaren.

Nej naturligtvis trodde jag inte det, tror du jag är dum?

Ja just det. Det var det jag sökte. Man kan alltså inte vrida i botten och tro att stjärnorna ska bli skarpa, för stoppsträckans skull.

Jag blev lärd (har kört ett par år med canon ae-1 bla, men testade aldrig detta fenomen) att det inte finns någon sk stoppsträcka på ett gammalt hederligt MF-objektiv, och att där var oändligtpunkten i botten.

Kanske var jag otydlig, men man behöver ju inte dumförklara för det.

Om någon säger till dig, att det finns en sträcka över oändlighetsmarkeringen, om du själv inte gör en bedömning, - om det är troligt eller inte, då är det väl feltänkt av dig, att inte förstå, - en luring alltså!

Jag skrev:
"Går du förbi, där AF har en liten stoppsträcka, bara att vrida tillbaka alltså, konstigt?"

Bara för att blidka din tro, till att det finns en liten stoppsträcka, på ett objektiv med AF!
Det troliga är nog snarare ett glapp, i det objektivet!
AF söker skärpan, när det aktiveras, mellan det kortaste avståndet och oändligheten, om det är mycket dåligt ljus, i övrigt klipper AF nästan direkt rätt avstånd, faktiskt!
IR-ljus eller blixt hjälper AF, vid mycket dåligt ljus, att bestämma snabbt avståndet, - om man inte vill störa med dessa "plimpar", t.ex. i en kyrka, går man över till MF.
Kollar i sökaren, tills det blir skärpa, så bra det går, kan vara knepigt på en futtig sökare till en D-SLR med APS-C.

Har du en skärpedjups skala på objektivet så vrider du in oändlighets tecknet så det står över den bländare du använder på skalan, då får du maximalt skärpedjup, hyperfokal teknik kallas det.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar