Annons

HETA PIXLAR med exempel (Canon 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Vad menar du ?
Om du menar uppkommna heta pixlar under en lång exponering är det något annat än en lysande pixel som ses på samma plats vid varje normal exponering.
Mikael

Jag får intrycket av att problemet är just vid långa exponeringar + brusreduceringen avstängd och inte vid normala/korta slutartider.

EDIT: Har kollat igenom bild två (den efter att jag har valt sensor rengöring) och upptäckte en del nya pixlar...jag kollade inte tillräckligt noga antar jag...åtta stycken räknade jag till.

Metoden tog alltså bort EN pixel men lämnar mig med åtta döda/heta eller vad man nu vill kalla dem...

papi skrev:
Jag får intrycket av att problemet är just vid långa exponeringar + brusreduceringen avstängd och inte vid normala/korta slutartider.

Jo det stämmer, men de flesta kameror har en mörkerströmsexponering inlagd just för att reducera visuellt antalet heta pixlar som uppkommer vid en lång exponering . Stänger man av mörkerströmsexponeringen så ses fler heta pixlar.
Senare sensorer har förbättrade egenskaper mot uppkomst av heta pixlar, "dränerar" bort överflödet av laddning.
Nu finns det pixeltillstånd, defekter som ses även vid vanliga exponeringar exv som en röd prick.
Vissa benämner dessa som hot och stuck pixels.
Pixelfel som dyker upp på samma ställe kan alltid mappas bort
Mikael

Delay skrev:
EDIT: Har kollat igenom bild två (den efter att jag har valt sensor rengöring) och upptäckte en del nya pixlar...jag kollade inte tillräckligt noga antar jag...åtta stycken räknade jag till.

Metoden tog alltså bort EN pixel men lämnar mig med åtta döda/heta eller vad man nu vill kalla dem...

Hänger inte med riktigt här, har du aktiverat att kameran gör en mörkerströmsexponering=NR på långa tider och i så fall dyker dessa pixelfel upp på exakt samma ställen alltid?
Ser du några pixelfel vid vanlig exponering och exv en vit vägg?

Brusreducering långa exponeringar:
Du går in i egen programmeringar och 02 där finns AV, Auto och PÅ
Kolla att du har det PÅ

Mikael

ps
vid koll av min egen 30d så stod brusreduceringen och långa tider på av. Alltså inte aktiverad.
Kameran har jag som backup så jag har inte testat några långa exponeringar med den.
Mikael

För skoj skull tog jag en bild med 30d=20sek exponering och fick ett antal uppvisade pixelfel.
Slog därpå brusreduceringen och fick ett större antal pixelfel. Märkligt, timmen är sen men jag skall göra om testet i dag=senare.
Inget kul resultat , förstorad 800%

Bilagor

• stjärna.jpg
    stjärna.jpg
    4.8 KB · Visningar: 321
macrobild skrev:
Hänger inte med riktigt här, har du aktiverat att kameran gör en mörkerströmsexponering=NR på långa tider och i så fall dyker dessa pixelfel upp på exakt samma ställen alltid?
Ser du några pixelfel vid vanlig exponering och exv en vit vägg?

Brusreducering långa exponeringar:
Du går in i egen programmeringar och 02 där finns AV, Auto och PÅ
Kolla att du har det PÅ

Mikael

Jag testade med brusreduceringen och visst, de heta pixlarna försvann. Bara det att en bild som har 30 sekunders exponering istället tar en minut innan man kan ta nästa bild. Blir ju dubbelt så lång tid.

Det känns som att brusreduceringen ska reducera bort BRUSET. För nog är brus och heta/döda pixlar två helt olika saker. Varför heter det isåfall inte "hot pixel reducing" om det nu är så vanligt förkommande och, skrämmande nog, accepterat hos gemene man?

Hej !
Jag har en Canon eos 350D, och jag satt igår kväll och photoshoppade en bild då jag upptäckte sådana där vita prickar när man zoomade in ett område i bilden. Dom ser ut som stjärnor när man har på max zoom !
Så satt jag och zoomade fram och tillbaka och störde mig som fan !!!
Och jag hade nog inte upptäckt den om det inte var för att jag kunde gå riktigt nära...
Men sen såg jag den hela tiden...

Så ringde jag "Canon Rcc" i mölndal och frågade om dom kunde fixa den , å det kunde dom . Men det skulle vara bäst om jag kom om 2 veckor för att det var mycket att göra just nu ...
Så frågade jag hur mycket det kostade ungefär och fixa det , men det kunde dom inte svara på men jag skulle få ett kostnads förslag när jag kom ... (Min garanti gick ut i sommras)

Men jag undrar : Finns det någon som har lämmnat in sin kamera för det felet och hur mycket fick ni betala ???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar