Annons

Fokusproblem under Nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
mannbro skrev:
Sedan är ju, som sagts, ett bra, stabilt och tungt stativ att föredra, i alla fall om det inte är helt vindstilla, men det går också bra att göra ett lätt stativ betydligt stabilare genom att hänga en tyngd, t.ex. en plastpåse med stenar, under det

Tack för tipset, Oscar! Det låter så självklart när jag läser det så jag undrar varför jag inte kom på det själv.
Jag har själv ett lätt stativ, men att annars släpa omkring på ett tungt stativ bara för stabilitetens skull, när det går att lösa så här enkelt, är ju verkligen att gå över ån efter vatten.

Mvh.
Lasse C
 
Läste i någon tråd för ett tag sedan att man kunde använda sig av Canon ST-E2 Speedlite-sändare för att hjälpa Autofokusen att hitta rätt när det är mörkt.

ST-E2 sänder tydligen ut ett hjälpljus vilket ska underlätta för Autofokusen.
 
Kacklon skrev:
Det som Fredrik säger stämmer nog. Hade precis samma problem med mitt 17-85mm med IS. Alla bilder tagna i mörker blev suddiga. Fredrik tipsade mig om detta. Sagt och gjort så stängde jag av IS och vips så blev alla bilder kanonbra!

Hmmm... Ær det ett vanligt fenomen med suddiga bilder med IS (dyl) i dåliga ljusførhållanden?
generellt Canonproblem? Andra mærken? Någon som vet?

Det låter ju konstigt om det skulle vara svårt att hålla fokus bara før att det ær IS påslaget.
 
400d

Har införskaffat en Canon 400d och märkte att om man har man. fokus och håller inne avtryckaren lite samtidigt som man justerar fokuseringen på objektivet blinkar det till och piper när man har fått bilden i fokus. Har ej testat detta i total mörker än, men testa!

//jw
 
Hmmmmmm.

Din manuella focus-piiip; ser inte mer enn din AF.
ST-E2 är nemd längre uppe i tråden. Den kann hjälpa intill 10 meter. Är det mörkare eller längre; varför inte göra som förr? Använda dina ögon och HyperFocal?

" Man kann ju hitta en partner i mörker; men dagen derpå visar resultatet :) "
/Erik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.