Bokeh skrev:
Vid landskapsbilder så lägger jag fokus på något intressant i förgrunden, sen bländar jag ner så skärpedjupet räcker till oändligheten.
/kent
Hej!
Jag fotar i huvudsak natur och landskap. Jag håller med Kent. Även om man väljer att använda ett långt skärpedjup (liten bländaröppning) vid landskapsfotografering, vill man ju ofta ha den huvudsakliga skärpan på det som fångar blicken i bilden. Detta kan t ex vara ett vackert träd i förgrunden.
Även om det med ett långt skärpedjup i mitt exempel med trädet inte blir så stor skillnad oavsett vad jag fokuserar på brukar jag ändå fokusera på trädet och därefter komponera om (om så behövs) och ta bilden som jag vill ha den, istället för att bara rikta kameran ut över vyn, autofokusera och trycka av.
Det är en liten skillnad, men den kan vara viktig.
När det gäller kort skärpedjup, t ex vid makrofoto, får man prova sig fram till hur kamerans autofokus fungerar.
Det kan vara lite vanskligt med autofokus och kort skärpedjup innan man fått kläm på hur kamerans autofokus fungerar. Det är inte så roligt att ta en makrobild av en blomma och sedan när man kommer hem upptäcka att kameran fokuserat på gräset under istället för på blomman. Det har hänt mig ett flertal gånger, men av erfarenheterna har jag lärt mig mer och mer hur min kameras autofokus fungerar i praktiken och resultaten har då också blivit bättre.
Naturligtvis kan man fokusera manuellt istället om man hellre vill det. I vissa fall är det nödvändigt, t ex när det känns hopplöst att försöka få autofokusen att fokusera på det man själv vill, eller när det är för mörkt.
Jag använder en så länge en kompaktkamera, S3 IS, men ska köpa en systemkamera. Och bland de starkaste skälen till det finns just att lättare kunna fokusera manuellt och att få större kontroll över skärpedjupet.
Mvh.
Lasse C