Annons

svårläst typsnitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Är det meningen att typsnittet som syns på förstasidan nu idag kl 1700 ska finnas kvar? Jag upplever sidan som svårläst och plottrig.
 
Om det ska vara kvar....
det känns ok att läsa för mig iaf, men Om det ska vara kvar tror jag det skulle kännas mindre plottrigt att ge länkarna (i vänsterspalten) en annan ton. T.ex en mörkgrå länkfärg. Grått finns ju redan på några andra ställen så det skulle matcha sidan bra.

EDIT: Ni verkar jobba snabbare än jag skriver:) Snyggt! (Jag svär på att de var svarrta innan inlägget..)

EDIT 2: Men i första nyheten står det 5 D. Visst ska det vara 5D (utan mellanlag?)
 
Senast ändrad:
jkene skrev:
Kan ni inte köra med blå länkar som på dn.se. Lättare att se...
Nänä, lyssna inte på Kenneth eller någon annan som tycker det, snälla.. (förlåt Kenneth)

Grått är vackert och detta årtusendet så är mängden så smarta att vi förstår andra länkfärger än blått. Vid internets början var allt blått, men knappast lättare att läsa. Bara det att alla förstod att det handlade om länkar då. Nu har vi lärt oss, alla utom DN typ;)
 
lottawe skrev:
Nänä, lyssna inte på Kenneth eller någon annan som tycker det, snälla.. (förlåt Kenneth)

Grått är vackert och i detta dilenniet är mängden så smarta att vi förstår länkfärger än blått:) Vid internets början var allt blått, men knappast lättare att läsa. Bara det att alla förstod att det handlade om länkar då. Nu har vi lärt oss, alla utom DN typ;)

Nänä, lyssna inte på Lotta eller någon annan som tycker det, snälla.. (förlåt Lotta)

Med CSS kan man nu välja behagliga nyanser av blått (som på dn.se). Det är ingen slump att fler bilder på FS är färgbilder än svartvita :)
 
jkene skrev:
Det är ingen slump att fler bilder på FS är färgbilder än svartvita :)
Och det säger du till en som är 90% s/v-fotograf. Hmm, var det hela förklaringen till mitt ställningstagande tro?:)
(färgkoder funkade även innan dagens CSS förresten, men det var ju bara historia och OT)
 
Men vad gör ni? Tog ni bort det snygga gråa länkarna och blandade typsnitt på sidan?

Hoppas ni inte är klara så.. Det ser inte lika bra ut med olika typsnitt på länkarna och artiklarna. Vilket av dem ni kör har jag ingen synpunkt på, men enhetligt vore skönare att se på.
 
Senast ändrad:
jag ser över huvud taget inte vad det står på någon av länkarna på startsidan... föruom de med "bildväljare" och "våra favoriter". Ska det vara så eller? :eek:
 
Galaxens President skrev:
Citat från fotosidans sidhuvud:
** Vi gör utveckling på Fotosidan fredag-söndag, störningar kan förekomma **

Citat från http://www.fotosidan.se/cldoc/4800.htm:

"Fler funktioner kommer, vi har vår traditionella "utvecklarhelg" inplanerad snart där vi hoppas få en hel del gjort.

Som vanligt så gäller det att rapportera till oss om ni hittar fel och konstigheter. Försök beskriva problemet så tydligt som möjligt, det underlättar felsökningen.

För debatter om dessa funktioner och annat på Fotosidan, gå till forumet fotosidan.se."
 
Förlåt, jag trodde ni hade missat den röda texten.

Personligen skulle jag vänta med att anmärka på sådant som ser ut at vara buggar tills störningsvarningen är borta. Men låt inte mig hindra er från att debattera dem.
 
Galaxens President skrev:
Förlåt, jag trodde ni hade missat den röda texten.

Personligen skulle jag vänta med att anmärka på sådant som ser ut at vara buggar tills störningsvarningen är borta. Men låt inte mig hindra er från att debattera dem.

Inte behöver du be om ursäkt :) Det är starka känslor och åsikter inför denna utvecklarhelg, med många olika tyckanden om vad som skall ändras, hur och till vad. Det gäller att stämma i bäcken (speciellt som jag inte kan vara här och övervaka förän i morgon eftermiddag igen) :)
 
Jag tycker att de nya typerna gör att all löpande text inte är behaglig för ögonen. Kanske är den lite tunn - skulle behövas mer svärta eller aningens mer "fet stil".
/Nonno
 
Vill bara säga att jag också hör till dom som tycker det nya typsnittet på huvudsidan är mer svårläst än tidigare. Kan inte riktigt förklara varför, men ögonen hänger inte riktigt med/Tomas
 
Det nya font-valet för länkar på förstasidan gillar jag inte.
Det är smått och spretigt och inte lika lätt att läsa som tidigare.
 
Har sedan förra helgen inte lyckats läsa texten i vänsterspalten på förstasidan utan att sänka upplösningen till 1024 på skärmen.

Trodde först att det berodde på mina ålderskrämpor, men förstod snart att det var något "fel"på Fotosidan. Tyvärr består tydligen felet efter att ni pillat klart med sidorna.

Snälla, byt tillbaks teckensnittet så jag slipper byta upplösning varje gång jag skall in på fotosidan.
mvh Mattias
 
Eveningstar skrev:
Det nya font-valet för länkar på förstasidan gillar jag inte.
Det är smått och spretigt och inte lika lätt att läsa som tidigare.
Nej, länkarnas typsnitt är inte snyggt; tunt glest och pinnigt (tycker däremot inte att det är svårläst).

Ser dessutom lite konstigt ut bredvid det annorlunda tätare utseendet på brödtexten, exv i notiserna under rubriken "Nya artiklar".

Brödtexten är snygg, visst var väl för sådär en vecka sen all text på förstasidan - brödtext såväl som länkar - enhetlig?
 
Jag sällar mig till kören som vill ha tillbaka det gamla typsnittet (eller åtminstone ett mer lättläst typsnitt än nuvarande).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.