Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Svåraste motivet?
- Trådstartare d91-jal
- Start datum
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Visst finns det tendenser att bilder med svårfångade motiv ger högre "status". Tag en fin bild på en jakthund ute i skogen, så kan den nog bli väl mottagen. Byt sedan ut jakthunden mot en varg under i övrigt identiska förhållanden, så tror jag nog att vargbilden får en högre "status" än hundbilden, inte på grund av att den är bättre rent fotografiskt (ur den synvinkeln spelar det ju mindre roll om det är en jakthund eller en varg), utan just p g a vargens sällsynthet.Arleklint skrev:
Är det "status" att fota svårtagna bilder?
Fridafotograf
Avslutat medlemskap
ja!
fjärilar som är i rörelse är inte lät att fång på bild.
Frida
fjärilar som är i rörelse är inte lät att fång på bild.
Frida
Gatufoten
Aktiv medlem
Jo det var faktiskt en svart katt - men histogrammet lutade lite ;-)
Ge två ungar en varsin kamera som de får leka med - Det blixtrar så ljusmätaren får dåndimpen och jag med. Det blixtrade som när George boys gick in i Irak.
Fast egentligen är det inte så svårt att fånga ungar, Men att få en bild som andra än deras föräldrar vill se, det är knepigare.
Ge två ungar en varsin kamera som de får leka med - Det blixtrar så ljusmätaren får dåndimpen och jag med. Det blixtrade som när George boys gick in i Irak.
Fast egentligen är det inte så svårt att fånga ungar, Men att få en bild som andra än deras föräldrar vill se, det är knepigare.
Bilagor
andreasc89
Avslutat medlemskap
Att fota av ett gammalt kort (50+) och sedan få det bra i datorn måste vara bland det svåraste. Gjorde ett försök med ett kort min gammelfarfar eller nåt. Vet inte hur gammalt kortet var men skulle chansa på 60-70 år. Problemen var bland annat: Kortet var inte rakt utan vikt på ett antal ställen, över en stor del av kortet fanns kaffespill, det var rätt så solblekt (skulle vara svartvitt men såg inte direkt ut som det) osv. Efter ett antal timmar i PSP9 är jag faktiskt rätt nöjd med det: (Obs! Ansiktena är förteckta med vilje)
Bilagor
aolsson
Aktiv medlem
Maverick skrev:
Vilda Mamutar eller sabeltigrar.
Lite sarkastiskt så menar jag alla djur som är mer eller mindre utrotade. Inbillar mig att varg och lo är rätt svåra att plåta i vilt tillstånd.
Mvh
Maverick
Plåtade faktiskt vild lo på julafton precis utanför stan. Den var en riktigt avspänd fotomodell och satte igång att jaga bara 20m bort från där jag och min fru drack kaffe.
Det jag tycker är bland det svåraste att fånga på bild är trollsländor. De flyger så oförutsägbart och kräver dessutom rätt ljus för att få den där fina glansen.
Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Svart katt i kolkällare... jorå den finns där!
Kommer att tänka på uttrycket "A blind man in a dark room looking for a black cat that is not there"
PS Bilden var ju manipulerad! Är det din granne som varit framme nu igen ) ?
Gatufoten
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Att fota av ett gammalt kort (50+) och sedan få det bra i datorn måste vara bland det svåraste. Gjorde ett försök med ett kort min gammelfarfar eller nåt. )
Du har gjort en kulturell insats där Andreas. Satt och gjorde samma sak i somras, knepigt men meningsfullt om man tänker lite framåt.
Folk bryr sig vanligen inte om sina gamla bilder, fast den dag det blir en katastrof är det plånboken och fotoalbumet de tar med sig vid utrymningen. Kanske till och med fotoalbumet först, för när det riktigt kniper blir pengarna av mindre betydelse.
Btw. Bilden får mig att tänka på Ingvar Karlsson.
mvh Foten
KGS
Aktiv medlem
Magnus Wahlgren skrev:
Är det din granne som varit framme nu igen ) ?
Kan själv. Kolkällare är så sällsynta o min svarta katt har ersatts av en ljusare hund...
Svårt motiv:
Danska jungfrur över 30 i motljus...
Gatufoten
Aktiv medlem
Inga problem. Har en bunt med danska jungfrur i motljus. Fasen, måste de vara över 30? Då föll det förstås.HDFS) (KGS skrev:
Svårt motiv:
Danska jungfrur över 30 i motljus...
Estethia
Aktiv medlem
asch då.. det är ju nemas problemas. ;o)Damocles skrev:
Plåta såpbubblor i hård vind med autofokus.