Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svåraste motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårighetsstatusen verkar hänga ihop med statusnivån på fotoobjektet rätt ofta. Det blir liiiite mycket "tågskådningstendenser" ibland.

:)

Arleklint skrev:
Är det "status" att fota svårtagna bilder?
Visst finns det tendenser att bilder med svårfångade motiv ger högre "status". Tag en fin bild på en jakthund ute i skogen, så kan den nog bli väl mottagen. Byt sedan ut jakthunden mot en varg under i övrigt identiska förhållanden, så tror jag nog att vargbilden får en högre "status" än hundbilden, inte på grund av att den är bättre rent fotografiskt (ur den synvinkeln spelar det ju mindre roll om det är en jakthund eller en varg), utan just p g a vargens sällsynthet.

Min mammas lilla cavalier king charles spaniel är inte helt enkel att fånga på bild...

Bilagor

• shirley.jpg
    shirley.jpg
    11.5 KB · Visningar: 365
Svart katt i kolkällare... jorå den finns där!

Bilagor

• svartkattkolkallare.jpg
    svartkattkolkallare.jpg
    2.2 KB · Visningar: 336
Jo det var faktiskt en svart katt - men histogrammet lutade lite ;-)

Ge två ungar en varsin kamera som de får leka med - Det blixtrar så ljusmätaren får dåndimpen och jag med. Det blixtrade som när George boys gick in i Irak.

Fast egentligen är det inte så svårt att fånga ungar, Men att få en bild som andra än deras föräldrar vill se, det är knepigare.

Bilagor

• rich.jpg
    rich.jpg
    31.2 KB · Visningar: 318
Att fota av ett gammalt kort (50+) och sedan få det bra i datorn måste vara bland det svåraste. Gjorde ett försök med ett kort min gammelfarfar eller nåt. Vet inte hur gammalt kortet var men skulle chansa på 60-70 år. Problemen var bland annat: Kortet var inte rakt utan vikt på ett antal ställen, över en stor del av kortet fanns kaffespill, det var rätt så solblekt (skulle vara svartvitt men såg inte direkt ut som det) osv. Efter ett antal timmar i PSP9 är jag faktiskt rätt nöjd med det: (Obs! Ansiktena är förteckta med vilje)

Bilagor

• kotu.jpg
    kotu.jpg
    41 KB · Visningar: 312
Maverick skrev:
Vilda Mamutar eller sabeltigrar. :(

Lite sarkastiskt så menar jag alla djur som är mer eller mindre utrotade. Inbillar mig att varg och lo är rätt svåra att plåta i vilt tillstånd.

Mvh
Maverick

Plåtade faktiskt vild lo på julafton precis utanför stan. Den var en riktigt avspänd fotomodell och satte igång att jaga bara 20m bort från där jag och min fru drack kaffe.

Det jag tycker är bland det svåraste att fånga på bild är trollsländor. De flyger så oförutsägbart och kräver dessutom rätt ljus för att få den där fina glansen.

svåraste motivet...

...det är ett jäktat brudpar klädd i traditionellt svart och vitt i mörk timmerstuga där alla viktiga bilder måste tas på 15 minuter.

tur att det inte var jag som råkade ut för det.
;o)

andreasc89 skrev:
Att fota av ett gammalt kort (50+) och sedan få det bra i datorn måste vara bland det svåraste. Gjorde ett försök med ett kort min gammelfarfar eller nåt. )

Du har gjort en kulturell insats där Andreas. Satt och gjorde samma sak i somras, knepigt men meningsfullt om man tänker lite framåt.
Folk bryr sig vanligen inte om sina gamla bilder, fast den dag det blir en katastrof är det plånboken och fotoalbumet de tar med sig vid utrymningen. Kanske till och med fotoalbumet först, för när det riktigt kniper blir pengarna av mindre betydelse.
Btw. Bilden får mig att tänka på Ingvar Karlsson.

mvh Foten

Plåta såpbubblor i hård vind med autofokus.

AF har en förmåga att fokusera på det som är bakom såpbubblan om du inte träffar kanten precis.

Fusk, dom där har ju ordentligt med färg i sig. Mina var så gott som helt genomskinliga... :p

Bilagor

• bubbla.jpg
    bubbla.jpg
    45.1 KB · Visningar: 279
Godmorgon.
Att få lite synliga färger på flygande fågel mot himlen mitt på dagen är svårt har jag märkt,
Tror det här är en havsörn iaf :)

Bilagor

• havsörn.jpg
    havsörn.jpg
    38.6 KB · Visningar: 269
Håller med trådstartaren om vilda delfiner. Har iofs en ganska långsam vanlig digitalkamera (Pentax Optio S) men vi var ute 4 timmar bland vilda delfiner (vid Bali) och tog säkert 400 bilder (varav flera i serietagning). _En_ blev såpass bra att man kan se ryggen och fenan.

För mig som fotat en hel del kattungar så är det en riktig utmaning. Det är otroligt svårt att få bra bilder på dem!

Tur man har tålamod...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar