Annons

Svåraste motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Två tjänstemän eller förtroendevalda i samma bild ("och kom ihåg, det är viktigt att man tydligt ser bådas ansikten") till en artikel om ett abstrakt ämne.

Gärna under en tvåminuters fikapaus ("vi är ledsna, men föredragshållaren drog över tiden") vid ett styrelsemöte där pressen inte är välkommen.

Försök att göra något bra av det ni, naturälskare.
 
gors skrev:
Två tjänstemän eller förtroendevalda i samma bild ("och kom ihåg, det är viktigt att man tydligt ser bådas ansikten") till en artikel om ett abstrakt ämne.

Gärna under en tvåminuters fikapaus ("vi är ledsna, men föredragshållaren drog över tiden") vid ett styrelsemöte där pressen inte är välkommen.

Försök att göra något bra av det ni, naturälskare.

Du verkar fattat va det handlar om...
 
Helt klart vilda delfiner!

Jävla skitfisk som vägrar lugna ner sig ner den ser att någon försöker få till en bra bild!

200+ exponeringar, och allt jag fick med var en oskarp delfins ändalykt...

Det är i alla fall det svåraste jag har varit med om hittils. Å andra sidan försökte jag aldrig få med flygfiskarna på bild. Antar att det hade varit ÄNNU svårare...
 

Bilagor

  • dsc_2226.jpg
    dsc_2226.jpg
    45.5 KB · Visningar: 554
Re: Helt klart vilda delfiner!

jakob gawlik skrev:
Jävla skitfisk som vägrar lugna ner sig ner den ser att någon försöker få till en bra bild!

200+ exponeringar, och allt jag fick med var en oskarp delfins ändalykt...

Det är i alla fall det svåraste jag har varit med om hittils. Å andra sidan försökte jag aldrig få med flygfiskarna på bild. Antar att det hade varit ÄNNU svårare...

Delfinen är ingen fisk:)
 
Re: Helt klart vilda delfiner!

jakob gawlik skrev:
Jävla skitfisk som vägrar lugna ner sig ner den ser att någon försöker få till en bra bild!

200+ exponeringar, och allt jag fick med var en oskarp delfins ändalykt...

Det är i alla fall det svåraste jag har varit med om hittils. Å andra sidan försökte jag aldrig få med flygfiskarna på bild. Antar att det hade varit ÄNNU svårare...

Det måste jag prova när jag åker till Indien i mars. Då blir det 10 dagars kombinerat fiske och foto ombord på en 16 meters båt. Ska bo på båten i 10 dagar och göra kortare strandhugg för att fiska och göra upptäcktsfärder.

Får hoppas att min 300D klarar av hela resan.

Har en 40 GB ImageTank II så en del fotande lär det ju bli.

Tänkte försöka mig på lite actionbilder från hajfiske på nätterna men det blir säkert svårt.

Det är iaf. mitt inlägg i vad som är svårast att få till bra på bild. Actionbilder från fiske i en båt. Korta avstånd, båten rullar, det regnar å blåser, man riskerar att ramla i om man försöker få bra vinklar, det är trångt etc. etc.
Nu är ju båten i Indien iaf. ganska stor så vi får se hur det blir.
 
Vissa forskare menar att Späckhuggaren är en Delfin,,, Jag kallar den dock fortfarande för en Val jag;)

Ett av de "svåraste" objekt jag fotat, trots flera flera försök! Att det var/är svårt med dessa djur beror till stor del på att deras rörelser under vattnet är svåra/omöjliga att följa,,, man vet aldrig vart de dyker upp. Ingen vitts att komponera när de dyker upp,, det blir ofta att skjuta från höften;)

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • delf6.jpg
    delf6.jpg
    10.2 KB · Visningar: 538
Re: Re: Re: Helt klart vilda delfiner!

jakob gawlik skrev:
Jag vet! Men eftersom den vägrade modellera för mig, degraderade jag den till en skitfisk!

Jädrans besserwisser ;)

/Jakob

He he, förstår din frustration...faktiskt.

Skulle plåta delfin i mekongfloden vid gränsen mellan Laos och Kambodja för några år sen(tror arten hette Irrawaddy på engelska) och skulle jag fått ngn-ting i stil med det du fick skulle jag varit nöjd. Jag fick dom inte ens på bild, skitfiskarna;)
 
"Calle Fjällstål skrev:

Trutar. Jag gillar trutar p g a deras attityd och synbara dryghet men att fånga det på bild är inte särskilt lätt."





Det måste väl vara lätt Calle...håll truten helt enkelt...;-)
 
Det svåraste jag vet för min del i Sverige är att plåta sällsynta havsfåglar. De uppträder på långa avstånd (1-3km) när det blåser minst 15m/s och gärna är molnigt/regn ute så slutar tiderna blir kassa. Lägg till många timmars väntan innan man ens får chansen. Dessutom är många under en meter mellan vingarna.

Nu kanske jag haft tur men delfiner kan väl inte vara så svårt? Jag har bara sett delfiner två gånger, en gång med kamera under 2-3 visningar och jag fick dem på bild varje gång ;) Fast då simmade de längs med båten på 30-40m avstånd.

Flyande fjärill måste ligga högt på listan om man nu är laggd åt det hållet.
 
Alexandersson skrev:
Flyande fjärill måste ligga högt på listan om man nu är laggd åt det hållet.


Ja, under några sässonger så har jag bakat upp en del motivation att fota fjäril i flykten i ett par specifika bildideer,,, har inte blivit av. Kanske skulle jag göra slag i sak med en Dslr;)

När det gäller att fota "Svåra" motiv så tror jag också att det handlar om att just omständigheterna är svåra,, jag känner nog de som större barriärer än just motivet. Motivet existerar i sin fysiska verklighet,, men det gäller ju att vara på rätt plats till rätt tid och trots kylan etc, osv;)

Mvh Niclas,
 
Helgesson skrev:
Allt som lever i vatten är skitfisk!!

En fiskare utan tur...

Kom precis på vad som är det svåraste motivet...
JAG med en nyfångad fisk på mitt kastspö...

Oddsen ser inte bra ut hittils...
1 öring och 3 mörtar på 4 års "VÄGRAR GE UPP"-fiskande ;)

/Jakob
 
robarb skrev:
Det måste väl vara lätt Calle...håll truten helt enkelt...;-)

Du menar superlim på klipphällarna, kanske? Nä, dom är snabba, dom j-larna. Men de är som de flesta djur. Med mycket tålamod och kunnade kan man få förbluffande många djur att acceptera att man finns i deras närhet. När jag var liten hade vi en halvtam vessla som helt uppenbart såg oss som sina slavar och matleverantörer. Den var definitivt inget svårt motiv utan det svåra i den situationen var att få och behålla det lilla odjurets förtroende. För mig är att fotografera levande varelser just att bygga upp en relation och förtroende. Då blir själv fotosituationen oftast rätt "enkel".

I eftermiddag ska jag plåta kommunfullmäktiges möte här i kommunen. För mig är det en svår fotosituation. Det är inte frågan om att ta bilderna från åskådarläktaren utan nu ska vi ha nära bilder "på golvet". Jag känner rätt många av politikerna då jag jobbar i kommunen men jag är ändå lite spänd inför det.
 
Flygande insekter är inte lätt.

Som Stina skriver, att göra bild av ingenting såsom sten, bark m.m. kräver en del tänk.
 
Det måste väl vara barn och katter.
Det är i alla fall dom motiv som får mest klagomål på kvaliten här på Fotosidan.

Olle
 
Förutsättningen

Det är inte motivet i sig utan förutsättningen vid fotograferingen som är svårigheten.

Levande/Rörligt motiv i dåligt ljus är det svåraste. Vare sig det gäller nattlevande djur eller sport i en mörk hall. När avståndet är längre än blixten når så är svårt.

Hur ni kan tycka att delfiner mitt på dagen ute på öppna havet är det svåraste motivet kan jag faktiskt inte förstå.

MVH
Magnus
 
Re: Förutsättningen

Magnus Nyman skrev:
Hur ni kan tycka att delfiner mitt på dagen ute på öppna havet är det svåraste motivet kan jag faktiskt inte förstå.

MVH
Magnus


Det beror ju till stor del hur situationen ter sig där ute med delfinerna,,,, ingen situation är ju den andra lik. Det är ju knappast alltid som delfinerna gör många hopp på rad i flera minuter, även om de gör det ibland;),,,, Alltså är det som du säger även där läget runt omkring som "styr svårighetsgraden".

Jag har aldrig haft en delfin i sökaren själv men om jag ser till Späckhuggaren som likhet så är det oerhört svårt generellt sett. Ett landlevande djur ser man konstant om det befinner sig i närheten, en späckhuggare dyker upp utan förvarning och är ofta borta innan kameran är vid ögat,,, Kanske är det likt delfinen..

Mvh Niclas, som tycker att allt är SVÅRT så länge kraven är bra resultat!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.