Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svåraste motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

d91-jal

Aktiv medlem
Startar härmed en tråd om vilket motiv ni anser vara svårast att få bra bilder på.

Själv lägger jag min röst på vilda delfiner. Jag har vid två tillfällen försökt mig på det, dels skruvdelfiner vid Fernando do Noronha (Brasilien) och dels en hel mängd olika sorter vid Sao Miguel (Azorerna). Av 110 exponeringar blev väl noll riktigt bra och på kanske tio där man kan ana vad jag var ute efter.

Nu är jag iofs ingen skicklig fotograf, och jag hade "vanlig" 35 mm SLR utan extra motor eller liknande. Men attans vad svårt det var att nypa fast dem på bild.

Att det är sjögång, stänkigt och att båten kör i 25-30 knop förenklar inte heller det hela.
 
flygande fjäril

Flygande fjärilar eller andra snabba djur (givetvis delfiner som du skrev om). Även att få bra bilder med blixt är en konst.
mvh Erik
 
Jag ska fotografera barn med leksaker i morgon.
Ungarna på 1 - 2 år ska leka med produkten i en studiomiljö.

Det brukar vara lite trixigt att få dem att hålla sig på bakgrundsfonden och inom blixtljusets område.
De är inte så lätta att styra i den åldern...
 
Vilda Mamutar eller sabeltigrar. :(

Lite sarkastiskt så menar jag alla djur som är mer eller mindre utrotade. Inbillar mig att varg och lo är rätt svåra att plåta i vilt tillstånd.

Mvh
Maverick
 
Hastighet är en parameter. Att göra en bra bild av något vanligt är en annan utmaning. Håller på och jobbar med stenytor, det är inte lätt att få en vanlig "gråsten" att bli photogenic, men det går...
 
Maverick skrev:
Vilda Mamutar eller sabeltigrar. :(

Lite sarkastiskt så menar jag alla djur som är mer eller mindre utrotade. Inbillar mig att varg och lo är rätt svåra att plåta i vilt tillstånd.

Mvh
Maverick

Frågan var ju inte vilket motiv som är svårast att hitta utan svårast att få bra bild på. Tex svart motiv med vit bakgrund skulle jag kunna tänka mig.
 
En hermelin som spurtar fram över ett stenröse snett mot dig (dessutom gärna med ett byte i munnen så att den får den där smått komiska hållningen), DET är ruggigt svårt har jag upptäckt och det är en bild jag jobbar på. Facit hittills, 3-0 till hermelinerna.

Hälsn. Anders, som är väldigt fascinerad av våra pytterovdjur.
 
Finns såklart 1000 olika svåra motiv därute, dessutom så är olika motiv olika svåra vid olika tillfällen. Övning på ett område transformerar ofta det svåra till ngt som är lättre,,,

Att skapa bra bilder är alltid svårt oavsett om motivet i sig själv upplevs som svårfotat eller inte.

Kunskap om motivets rörelsemönster och beteende/levnadsmönster underlättar mm,.

Sammantaget så finns inga lättare motivområden än andra även om vissa ytterlighetsex såklart finns;)

Jag drömmer bla om att fota snöleopard i Irans fjäll MEn den är ju känd för sin "osynlighet",,, tålamod, kunskap och runt 2000mm småbildsbrännvidd krävs,, det blir nog ett svårt projekt att genomföra just nu.

Men som sagt,, med tid och andra förutsättningar tillrättalalgda så blir nog också det projektet med positivt resultat.

Alltså Allt ÄR svårt och Ingenting ÄR svårt,,

Mvh Niclas,
 
picturethis.nu skrev:
Jag ska fotografera barn med leksaker i morgon.
Ungarna på 1 - 2 år ska leka med produkten i en studiomiljö.

Det brukar vara lite trixigt att få dem att hålla sig på bakgrundsfonden och inom blixtljusets område.
De är inte så lätta att styra i den åldern...

Limma fast dom...

:D
 
Det finns som sagt många svåra motiv därute, och något jag är hel***es dålig på att fota är fåglar. Jag tror aldrig jag tagit en fågelbild jag varit nöjd med.. :)
Jag kommer med ångest i hjärtat i håg när jag som 14-15 åring skulle fota en fin uggla som satt på vår utegrill. Mitt tele räckte inte riktigt till så jag smög mig försiktigt mot ugglan beredd att när som helst trycka av. Ugglan var dock snabbare än vad jag var så helt plötsligt fann jag mig själv stående som ett fån och tittar på grillen i sökaren utan att ha tagit en bild av fågeln samtidigt som jag hör min bror ropa "vad sysslar du med, skulle du trampa på den..".
Jag antar att det är den upplevelsen som fortfarande sitter i. :)
 
svårt nog

..människor, alltid människor och då kanske allra mest barn.

Men, visst finns det en massa konstiga ställen, skaker och miljöer som är toksvårt på många sätt. Men, människor har vi alla en relation till, det är fotografins Formel 1 alla katagorier.
 
Trutar. Jag gillar trutar p g a deras attityd och synbara dryghet men att fånga det på bild är inte särskilt lätt. Det närmaste (men fortfarande långt ifrån vad jag är ute efter) jag har kommit mot min idé om hur jag vill plåta dom är nog det här:
 

Bilagor

  • 1_023.jpg
    1_023.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,686
Precis det är där det blir svårt,, när man har en ide och intention vad gäller uttryck osv,,
Eftersom detta är högst individuellt så ligger svårigheten i där vi var och en sätter nivån.

Är det fler än jag som fort tröttnar på motiv som är rellativt enkla att arbeta med? Är dete bara jag som ser stora delar av fotograferingen som en peresonlig utmaning, vid sidan av det man önskar att förmedla och dela etc?

/Niclas,
 
Vad är svårt och vad är lätt? Jaa, om vi snackar rent motivmässigt i Sverige kan nog mårdhund vara en utmaning men också lo och varg.

Enorm planering krävs för att ens ha chansen att få skymten av dessa djur, eller enorm tur.

Men som Niklas var inne på, att få ett uttryck eller beteende på pränt, då spelar det nästan ingen roll vilka djur/fågelmotiv man väljer, det är svåra allihop. Och få det uttrycket i rätt ljus för sammanhanget..ja ännu knepigare:)

Nu kom jag på ngt som kan vara knivigt...brugden!
 
Niclasfoto skrev:
Är det fler än jag som fort tröttnar på motiv som är rellativt enkla att arbeta med? Är dete bara jag som ser stora delar av fotograferingen som en peresonlig utmaning, vid sidan av det man önskar att förmedla och dela etc?

/Niclas,

Inga motiv är väl enkla om man sätter mål som är tillräckligt höga? Däremot kan jag känna starkt emot motiv där jag vet att jag kommer att bedömas efter hur det SKA vara, som stora delar av naturfotografin t ex.

Nej ,det är inte bara du som ser fotograferingen som en personlig utmaning. Värdet i att visa upp sig är bara en minimal del av mitt skapandebehov. Vägen till resultatet är det viktigaste för mig.
 
I mitt inre har jag ofta en "färdig bild" (så som jag att bilden ska se ut) och att sen producera en likvärdig bild med en kamera är lurigt som tusan i de flesta situationer tycker jag. :)

För övrigt tycker jag att rörliga vilda objekt i dåligt ljus kan vara riktigt svårt.
 
Jag har stött på två svåra motiv dom senaste tio åren..Varg och björn....hade självklart inte kameran med mig...men bilderna sitter där...i skallen alltså. Vargen såg jag i Eskilstuna av alla ställen..Björnhona med tre ungar i Färila...

Numera finns kameran alltid med...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.