Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårare att få ackreditering med D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

miumiiu

Medlem
Jag är på väg att köpa en ny kamera, och hade precis bestämt mig för en Nikon D90. Jag skulle väldigt gärna vilja fota konserter, och har läst lite trådar om det.

Ni som har lite mer erfarenhet - tror ni blir svårare att få ackreditering om man har en systemkamera som dessutom kan filma korta klipp även om man inte tänker använda sig av det? Det vore ju synd om jag inte skulle bli insläppt på grund av en funktion på kameran som jag ändå inte tänker använda.

(Och i så fall, finns det något bättre alternativ än D90n?)
 
Intressant tankeställning som jag inte funderat på.
jag kommer att följa tråden med största intresse.
 
Det låter väldigt långsökt att du skulle bli stoppad på grund av filmfunktionen. Det är troligare att du upptäcker att filmfunktionen är riktigt kul, och att du kommer ta filmklipp du alldrig hade tillåtits ta med en riktig videokamera;-)
 
Jag har jobbat på arvikafestivalen ett par år, och förra året hade en kompis med sig filmkamera. Då var han tvungen att skaffa tillstånd, men ett sånt tillstånd behövdes inte för systemkamera. Undrar hur hårt de tar på det.
 
Ni som har lite mer erfarenhet - tror ni blir svårare att få ackreditering om man har en systemkamera som dessutom kan filma korta klipp även om man inte tänker använda sig av det?
Nja, jag har inte hört talas om något arrangemang där man släppt in folk med dslr-kameror men stoppat alla med digitala kompakter (som ju kunnat filma ganska många år). Risken att D90 skulle helt förändra inställningen till kameror av olika typer är nog ganska liten.
 
Nja, jag har inte hört talas om något arrangemang där man släppt in folk med dslr-kameror men stoppat alla med digitala kompakter (som ju kunnat filma ganska många år). Risken att D90 skulle helt förändra inställningen till kameror av olika typer är nog ganska liten.

Fast d90 har ju ganska mycket bättre fimlfunktion, vet inte hur det är med ljudupptaginngen. Får man ackreditering och får stå nere i diket så kan man nog få ganska bra filmer.
 
"Bättre" vet jag inte om jag håller med om. Finns en hel del kompakter som filmar i full HD med ljud och har optik som spöar det mesta du kan sätta på en D90 när det gäller ljusstyrka/brännviddomfång -- och desssutom klarar av att fokusera under tiden!
 
Kan ju säga att ljudet inte precis är någon höjdare men filmfunktionen duger men jag tror inte att d90 kommer skapa några problem på konserer med tanke på att du bara får bra video och inge bra ljud + att du måste fokusera manuellt i videoläget :)
 
Eeeeh... Jag får nog ta tillbaka det där med "full HD". Jag menade förstås "vanlig" HD, alltså samma 1280 x 720 som D90.

Ett exempel är Panasonic TZ5 som kostar under 3000 kr och går ner i fickan. Filmar 15 minuter åt gången i 1280 x 720, optiken motsvarar ungefär 19-200 mm på en D90, f/3,3-4,9 (Nikons 18-200 har f/3,5-5,6). Det finns dyrare och bättre också.
 
Och ni tror att en arrangör vet allt vad en systemkamera kan i dag?
Uppge märke och modell vid ansökan för att sedan bockas av i insläppet?

För att citera en figur i Lorry....
"Jag är skeptisk!"
 
Kan nog variera.

Mina erfarenheter av just konsert-fotografering är ganska begränsade.
Även om det har hänt att jag fotat konserter.

Däremot så är jag bekant med frågeställningen.
I onsdags fotograferade jag Champions Hockey Leauge matchen mellan HV71 & SC Bern.
Där fanns ett speciellt avtal om exlusiva TV-rättigheter.
Inga andra än Viasat fick filma över huvud taget under matchen.
(Inte "ens" de som arbetar för Hockeyligans TV-magain på nätet, de använde stillbilder från matchen istället).
De andra som hade med sig filmkameror fick ha dessa inlåsta i ett skåp i pressrummet under matchen.

Så problem kan rent teoretiskt uppstå på konserter med exklusiva TV-rättigheter.
Men på de flesta konserter är detta knappast ett problem.

När det gäller de tillfällen när risken för nekad ackrediterng existerar.
Så är det min övertygelse att det går att ordna.

"problemet" med att få ackrediteringar till "större" arrangemang är att du måsta ha "rätt" uppdragsgivare bakom dig.
Har du "rätt" uppdragsgivare, så går det mesta att lösa.
 
då tror ni inte att det är något problem, bra bra! jag tänkte maila och fråga någon anordnare hur de ser på det.
 
Varför väcka den björn som sover? Läste att Nikon inte trodde filmfunktion skulle komma i proffsmodellerna på länge, mycket beroende på problemet med bildrättigheter vid t ex stora sportevenemang, men en D90 är väl ingen dålig gluttsnäppa.
 
Jag menar kameror hos publiken. Ackrediterade fotografer är en annan femma.

Ja?
Systemkameror är i det allra största övervägandet redan förbjudna i publiken, så jag vet inte vad filmfunktionen i D90 skulle förändra där.
Försöker du ta in en systemkamera på en spelning idag så blir du med största sannolikhet av med den tills spelningen är över.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.