Annons

Svårare att få ackreditering med D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funkade bra med systemkamera o stortele när Lars Winnerbäck hälsade på i Strömsholm "stjärnor" som inte tål kameror ska man bojkotta
 

Bilagor

  • PICT6102mini.jpg
    PICT6102mini.jpg
    31.2 KB · Visningar: 422
Funkade bra med systemkamera o stortele när Lars Winnerbäck hälsade på i Strömsholm "stjärnor" som inte tål kameror ska man bojkotta
Jag förstår verkligen dem som går på konsert (betalar för det), och samtidigt vill kunna fotografera sina favoritartister.

Men jag förstår minst lika mycket att en del "stjärnor" vill ha någon form av kontroll (även om den är begränsad) på vem som fotograferar den, när och hur.

För bilder kan ju trots allt användas på diverse olika sätt.
En del mindre sympatiska.
 
Jag är på väg att köpa en ny kamera, och hade precis bestämt mig för en Nikon D90. Jag skulle väldigt gärna vilja fota konserter, och har läst lite trådar om det.

Ni som har lite mer erfarenhet - tror ni blir svårare att få ackreditering om man har en systemkamera som dessutom kan filma korta klipp även om man inte tänker använda sig av det? Det vore ju synd om jag inte skulle bli insläppt på grund av en funktion på kameran som jag ändå inte tänker använda.

(Och i så fall, finns det något bättre alternativ än D90n?)

Borde inte vara några problem :)

Jag har hittills aldrig fått någon fråga om vad jag använder för kamera när jag frågat om ackreditering till olika arrangemang.

//Johan
 
Ja?
Systemkameror är i det allra största övervägandet redan förbjudna i publiken, så jag vet inte vad filmfunktionen i D90 skulle förändra där.
Försöker du ta in en systemkamera på en spelning idag så blir du med största sannolikhet av med den tills spelningen är över.

Det beror på vilka som spelar och vart. Vet när jag var på Iron Maiden i sommras på stadion i sthlm så sa vakten att min lumix dmc-fz7 var gräns fall och hade den varit större så hade jag fått lämna in den. Medans när jag var på klubb kaliber fyller 5 år senare i sommras så kunde jag gå in med min pentax k100 med 70-300 tele och fota band som national teatern, uggla, teddybears sthlm, within tempteation, håkan hellström m.l.f utan att grind vakten sa något. Så det är nog himla olika.

Bilden är för övrigt Ulf Dageby från national teatern taget med 300mm.
 

Bilagor

  • IMGP1165.JPG
    IMGP1165.JPG
    47.1 KB · Visningar: 360
Funkade bra med systemkamera o stortele när Lars Winnerbäck hälsade på i Strömsholm "stjärnor" som inte tål kameror ska man bojkotta

sen är det väl så att det inte är stjärnorna som väljer vad för kameror som ska tillåtas?
det är arrangörerna och anledning till att man inte får ha systemkamera är att då kan bilderna bli tillräckligt bra för att säljas och arrangörerna äger rättigheterna till alla bilder förutom för dom som är ackrediterade.
 
det är arrangörerna och anledning till att man inte får ha systemkamera är att då kan bilderna bli tillräckligt bra för att säljas och arrangörerna äger rättigheterna till alla bilder förutom för dom som är ackrediterade.


Så en modern kompakt kamera längs fram vid skydds staketet ger inte bra bilder menar du? hur är det inte med kvällstidningar som hetsar folk att ta kort med sin mobil kamera och skicka in? Då snacka vi väldigt låg upplösning gämfört med en kompakt, ändå så tar dom in sådana bilder.
 
Så en modern kompakt kamera längs fram vid skydds staketet ger inte bra bilder menar du? hur är det inte med kvällstidningar som hetsar folk att ta kort med sin mobil kamera och skicka in? Då snacka vi väldigt låg upplösning gämfört med en kompakt, ändå så tar dom in sådana bilder.
Är det frågan om en konsert med "ordinarie" ljus, så räcker en vanlig kompakt inte långt pga bristande ljuskänslighet, och möjlighet att ställa in bländarprio m.m. vilket gör det mycket svårt att få till bra bilder.

Så generellt är kompakter inget större "hot", mobiler på konserter lär inte lyckas allt om det inte råder dagsljus.
 
Så en modern kompakt kamera längs fram vid skydds staketet ger inte bra bilder menar du? hur är det inte med kvällstidningar som hetsar folk att ta kort med sin mobil kamera och skicka in? Då snacka vi väldigt låg upplösning gämfört med en kompakt, ändå så tar dom in sådana bilder.

nu är det ju inte jag som bestämmer reglerna, men de konserterna som jag har ringt och frågat har jag fått det svaret varje gång.
 
jag är stort fan av national teatern, vilket kanske märks på mina referens bilder :) Bilden är tagen med olympus FE100 i klubb lokal, p-läget och blixt. Avstånd från scen ca 2m.
 

Bilagor

  • NT 017.jpg
    NT 017.jpg
    51.3 KB · Visningar: 211
jag är stort fan av national teatern, vilket kanske märks på mina referens bilder :) Bilden är tagen med olympus FE100 i klubb lokal, p-läget och blixt. Avstånd från scen ca 2m.

Svårligen säljbar bild va?

Visst finns det kompakter som kan ta bilder av hög klass och där det är lätt att välja manuella inställningar, fast det är förstås lättare för vakter o andra att identifiera en systemkamera.
 
sen är det väl så att det inte är stjärnorna som väljer vad för kameror som ska tillåtas?
det är arrangörerna och anledning till att man inte får ha systemkamera är att då kan bilderna bli tillräckligt bra för att säljas och arrangörerna äger rättigheterna till alla bilder förutom för dom som är ackrediterade.

De får väl rättigheterna till de bilder de själva ids ta. Jag tror att det är artisterna och deras agenter som försöker styra. När de t o m vill ha upphovsrätten till pressens bilder är det verkligen läge att låta bli att skriva om konserterna, både före och efter. De får nog publik ändå. Ett tag.
 
sen är det väl så att det inte är stjärnorna som väljer vad för kameror som ska tillåtas?
det är arrangörerna och anledning till att man inte får ha systemkamera är att då kan bilderna bli tillräckligt bra för att säljas och arrangörerna äger rättigheterna till alla bilder förutom för dom som är ackrediterade.

Stora artister (läs: stora skivbolag) vill ofta lägga sig i vad som gäller vid spelningar. Speciellt stora amerikanska band är extra kinkiga. Iggy pop och Redhot chillipeppers (med många andra, sony bmg i allmänhet) är väldigt kinkiga och brukar inte låta någon med ackreditering plåta från fotodiket ens (utan att skriva på kontrakt som i princip ger dem full rätt till ens själ). De stora akterna på till exempel festivaler anses så viktiga att de kan sätta rätt mkt regler. Under Iggy pop på peace and love förra året så fick man inte ens - trots fotoack. - plåta från publiken, och en vakt sade till mig att om han såg mig höja min kamera skulle han klippa mitt band och slänga ut mig. (blev dock lite bilder ändå;))

en kul sak är att media ofta bojkottar att recensera dessa band, det hände under bl.a. roskilde 07 med redhot tex.

Men åter till huvudfrågan. Jag har funderat på detta rätt mkt. När jag köpte min 1d mk3 var ett viktigt argument att den var snabb (10fps) men om den var snabbare skulle det räknats som rörlig bild och krångla på evenemang. så lät det då, var går defenitionen nu?
/FLiP
 
När jag köpte min 1d mk3 var ett viktigt argument att den var snabb (10fps) men om den var snabbare skulle det räknats som rörlig bild och krångla på evenemang. så lät det då, var går defenitionen nu?
/FLiP

lite orolig blir jag ju. ljudet på d90's film sägs ju vara riktigt dåligt, och det är ju så att säga en s t o r del av en konsert, så filmen blir ju inget att ha egentligen. fast om rörlig bild kunde krångla då, kanske det kan krångla nu. kanske. men hoppas inte.
 
Svårligen säljbar bild va?

Visst finns det kompakter som kan ta bilder av hög klass och där det är lätt att välja manuella inställningar, fast det är förstås lättare för vakter o andra att identifiera en systemkamera.

Jag är inte ute efter att sälja mina bilder , utan det är för egen del och att ha som minne, skriva ut och sätta in i fotoalbumet.

som jag sa tidigare i tråden så var jag på iron maiden i sommras (EMI) och hade med mig lumix dmc-fz7 , som är lång zoomare , har möjlighet till manuella inställningar och kan filma. Vakten som visitera mig på jakt efter tillhyggen och alkohol sa att min kamera var gränsfall i storlek men jag fick ta med den in och kunde ta bilder av maiden som minne.

första bilden kortaste när gräns, andra bilden längsta tele
 

Bilagor

  • P1000635.JPG
    P1000635.JPG
    65.2 KB · Visningar: 221
  • P1000620.JPG
    P1000620.JPG
    53.8 KB · Visningar: 221
Tycker det finns två intressanta aspekter med detta.
Det ena är att bolag och vakter vanligen är helt okunniga kring kameror. De kan släppa in någon med en CanonG9 för att det är en "liten" kamera, men mota bort någon med en rostig gammal Practia för att den är "stor".
Stor kamera i deras värld är en bra kamera, en bra kamera ger givetvis bra bilder. Och så vidare.
Så för den som har en systemkamera, speciellt typ den aktuella D90an, försök göra den så dålig och liten som möjligt. Sätt på den kortaste, den plattaste optiken. Måla eller tejpa över alla loggor och beteckningar. Har du ett gammalt skylight, spräck det lite och skruva sedan på det, så ser den extra ynklig ut.

Sedan tror jag bara det är en tidsfråga innan bolagen kommer på detta med filmfunktionen. Om ett kort tag kommer det säkert komma ut nya modeller som klarar bättre ljud, fokusering och liknande. Och det kommer skapa en än mer intressant situation än tidigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.