bengt-re
Aktiv medlem
Om vi talar om produktfoto så stämmer det nog. Men den här tråden är ganska långt från sådant, om jag tror rätt.
Du får tycka precis vad du vill förstås, men jag tror att ditt perspektiv på foto inte applicerar på särskilt många fotografer som håller på med "normalt fotograferande", eller vad man ska säga. Jag vitbalanserar med gråkort ibland, men då för att ha en bra grundinställning att utgå ifrån för vidare råfilsbearbetning.
Jag tycker att det syns ganska tydligt på dina bilder att du lever som du lär, och i mina ögon så är det inte något positivt, om du ursäktar. Många av bilderna hade tjänat enormt på en mindre neutral vitbalans, rent estetiskt. Men, det är som alltid en smaksak.
Tillägg: Den här till exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1649096.htm?set=mp
Såg dina ögon verkligen detta grå ljus? Det ser ut som om det borde ha varit betydligt varmare ljus i verkligheten.
Det här är ingen kritik mot dig eller bilden, utan bara ett inlägg i diskussionen som kanske kan belysa varför man väljer en viss vitbalans
Man kan driva frågan i oändlighet, självklart - och till slut inser man att det inte finns några absoluta sanningar. Jag konsumerar mycket bilder och älskar att titta på bilder - främst bilder som har någon tanke bakom sig, men det är en annan sak - varje katogeri av foto har sina regler och sanningar som ändå til slut ändå inte är sanningar, men det många håller med om att:
Fågelfoto skall vara tokskarpt, kort skärpedjup, aningen uppjusterad färgmättnad och perfekt exponerat.
Posträtt skall ha en aninge varm ton i färgmätnad och hög skärpa på ögonen.
Produktfoto skall ha en neutral färgbalans, "död" bakgrund och hög till medelhög skärpa. Gärna aningen högre kontrast.
Gatufoto skall gärna ha en aningen kall vitbalans, stort skärpedjup och absolut inte överexponerat i någon del av bilden
och så vidare....
restem normalt foto eller konstfoto - tja, då handlar det om att fotografen vill förmedla något och då är allt tillåtet - enda regeln är att det inte finns några regler.
Jag kritiserar inte dina bilder herr Hertsius, men utan att lägga några värderingar i det så använder du extrema färger i dina bilder. Det må vara oki, och det finns en del bilder av det slaget som jag anser bra också. OM dina försök räknar dit eller inte är inte något som här hemma i denna tråden dock.