Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surrealistiska fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever det personligen snarare motsatt.
Först efter div förberedelser så ingår man skapandet med frit sinne, för att inte styra för hårt. Backa/ta avstånd fundera rationellt, sedan in i dimman igen. Det är det som fungerar för mig.

Det generella tänkandet kommer för mig alltid först men utan konkreta bilder,, Skapandet sker så som en produkt av förberedelserna och resultatet betraktas senare av det 100% närvarande sinnet.

Jag tror att många som jobbar surr,, känner igen sig i min tankebana även om det skiljer sig åt såklart.

Jag säger inte att ngt är rätt eller fel.

Detta skylle igentligen tagits upp i en annan tråd... låt oss göra så om det är vidare intresse här för det.

Mvh Niclas,

bEPH skrev:
Jag kan bara hålla med om att Fredrik Ödman är grymt bra, jag är mycket avundsjuk.
Det är bara se och försöka lära, hoppas jag också kan en dag men jag tror inte jag kommer att kunna.

Kan bara instämma. Hur gör man för att börja tänka såhär? Få sådana fantastiska bildidéer. Den tekniska fotograferingen hamnar ju här på andra eller tredje plats, känns liksom inte viktig i sammanhanget.

/AnWi

Upptäckte att Joel-Peter Witkins bilder verkar ha inspirerat till denna bizarra scen i Jacob's Ladder.

Den till höger är från filmen...

Bilagor

• jacobs-inspiration-mindre.jpg
    jacobs-inspiration-mindre.jpg
    5.5 KB · Visningar: 506
AnWi skrev:
Kan bara instämma. Hur gör man för att börja tänka såhär? Få sådana fantastiska bildidéer. Den tekniska fotograferingen hamnar ju här på andra eller tredje plats, känns liksom inte viktig i sammanhanget.
Du och jag verkar ha funnit varandra här:)
Håller med, precis mina tankar.

Tur den här tråden dykt upp! Mycket inspirerande!
Det är så synd att bildkonst hamnar är så lågt rankat inom "fotografin". Synd att så få är intresserad av det istället för prylar.

Hade Strindberg skrivit bättre böcker om han haft en
dyrare skrivmaskin?

Jag håller med dig Tobias, men jag hoppas att intresset för bildkonst är på väg uppåt. Känns det som i alla fall.

Jag har försökt få igång en bildpool för konstnärligt material på Fotosidan i evigheter. Men jag får noll gensvar.
Men det finns barn-, fotoklubb-, julkortspool? Huh? :)

Senast ändrad:
Borde ju inte alls vara svårt att definera vad som skulle finnas i en sådan pool. Personligen tycker jag
det inte är svårt genrellt att separera MODERNT konstfotografi mot äldre fotografistilar.

Fredrik Ödman m.fl gör mycket bra surrealistiska bilder men använder inte fotografisk teknik helt och hållet utan arbetar med datorprogram. Därför ser jag inte dessa som stora surrealistiska fotografer utan stora surrealistiska datorbildskapare. En som däremot använder fotografisk teknik till 100 procent och dessutom gör sina bilder i mörkrummet med olika masktekniker etc. är Jerry Uelsmann Han är en surrealistisk fotograf i ordets rätta bemärkelse eftersom han använder ljus och ljuskänsligt material till sina bildeffekter. De är alltså inga montage med klipp och klistra utan kopieringar med bl.a olika negativ på ett och samma silverhaloidpapper och helt igenom mörkrumsframställda fotografiska bilder. Därmed inte sagt att de datorframställda skulle vara sämre men de som använder den tekniken använder inte bara fotografisk teknik utan ytterligare en digital bearbetning som absolut inte kan kallas för fotografisk.

Man Ray är också en äkta surrealistisk fotograf som framställde sina bilder helt igenom med fotografisk teknik. Länkar se tidigare inlägg. Han gjorde även fotografiska bilder utan kamera, sk fotogram, där han lade olika föremål mm över det ljuskänsliga silverhaloidpapperet och belyste med olika vinklar och belysningskällor etc. för att få de effekter han ville ha. Kanske är det dessa bilder som diskuterats enligt tidigare inlägg, om hur negativen/bilderna skulle kommit till? Men dom är garanterat 100 procent fotografiska bilder. Vid fotogram har man ju ibland inte några negativ över huvud taget utan den negativa bilden blir den slutliga bilden. Ibland kontaktkopierar man den negativa bilden och får då¨ett positiv. Såg också av hans bilder att han verkade använda sig av solarisation (var det inte han som uppfann den fotografiska mörkrumsmetoden förresten?) och då blir ju inte den slutliga bilden alls likadan som vid vanlig kopiering av negativet och det är ytterst svårt, för att inte säga omöjligt, att upprepa slutresultatet likadant vid en ny kopia. Kanske har även detta bidragit till diskussionerna? Men fotografier är bilderna utan tvekan och surrealistisk fotograf till 100 procent är Man Ray till skillnad mot dagens datorkonstnärer som har fotografier som utgångsmaterial. Och glöm inte vad jag skrev tidigare: Bilderna är inte sämre för att de är datorframställda, men några fotografier är de inte helt utan bara delvis.

Senast ändrad:
ANNONS