Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplatta för backup o granskning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder iPad 2 64Gb som backup, rymmer cirka 1800 Raw bilder, ändå fler jpg. Nya iPad air med retina 128Gb är en ändå bättre lösning. Perfekt lösning när jag reser men visst skulle jag vilja ha mer lagring. Men det är ingen billig lösning men beror som sagt vad man använder iPaden till mer än att lagra bilder.

På vilket sätt blir det en back-up? Hur många minneskort man än har så finns varje foto endast på ett ställe. Blir väskan med minneskorten stulen är allt borta.
Om man ska använda sin surfplatta som backupmedium så bör man således inte förvara den in samma väska som minneskorten, vilket kanske är lite opraktiskt. En liten (batteridriven) hårddisk, som Per-Anders föreslog är nog ett bättre backupmedium. En sådan kan man låsa in i hotellets kassaskåp.

En hårddisk intresserar inte mig just nu. Har ju äntligen fått en ursäkt för att skaffa en platta :) (bortsett från att jag verkligen tänker använda den för back-up).
Min fråga gäller fortfarande vilka plattor som har otg-stöd.

Ska man ha bara ha backup på resan är en liten portabel hårddisk det bästa. Ska man dessutom redigera, om än så lite, lägga ut bilder på exempelvis sociala medier eller liknande ska man ha en riktig dator (laptop).

Jag hade med mig min Samsung Galaxy Note till Hawaii nu senast för lagring och för delning av bilder. Fungerade jättedåligt. Med stor hänsyn till avsevärd mängd SBS blev det ändå fiasko. Man behövde ett särskilt program för att läsa RAW-filerna, det program jag hittade som hade grad av redigeringsmöjligheter, Photomate, är långsamt och ohanterligt jämfört med exempelvis Lightroom, och till slut kände jag att det inte var någon idé.

Jag tar med mig min laptop nästa gång, plus, om det känns viktigt med extra lagring, en portabel hårddisk.

Jag är inte intresserad av köpa en hårddisk, jag är inte intresserad av att släpa med min 4-5 kg tunga bärbara och jag är inte intresserad av att köpa en mindre dator. Det jag vill ha svar på är vilka plattor som har otg-stöd. Startar en ny tråd om just detta.

Alla med android OS skulle jag tro stödjer OTG. Inga med iOS stödjer det du önskar.
Jag kör en annan variant av backup och förhandvisning och det är att skicka över en mindre JPG kopia trådlöst till iPhone/surfplatta som sedan syncas till dropbox som i sin tur syncar till min dator hemma.

/Stefan

Nej, långt ifrån alla Androidplattor och lurar har stöd för detta. Till att börja med måste det vara nyare än 2.3, men där ligger nog inte problemet. Inga plattor som säljs idag har så gammal Androidversion. Bland de nyare verkar det bara vara ett fåtal som verkligen har otg-stöd, men vilka verkar vara något som hålls hemligt för ev. kunder. Support hos de olika försäljarna och importörerna är märkligt okunniga om detta. Inte heller att googla efter engelskspråkiga uppgifter om detta ger något vettigt resultat, i varje fall har inte jag hittat något.

Att synka trådlöst är inget alternativ för mig. Bara en av mina kameror har wifi, och att köpa en drös wifi-sd tycker jag känns rätt onödigt. Wfi för att synca till dropbox eller likande utomlands har jag dåliga erfarenheter av. Nar jag var i Kroatien förra året tog det 10-15 min att ladda upp ett foto. Nu ska jag till Vietnam, och resebolaget beskriver tillgången på wifi som "finns ibland, men är långsam".

OTG-stöd eller inte: Lösningen

Den enda vettiga lösningen på hur man tar reda på om en platta har stöd för otg direkt från kartongen och lämplig för fotobackup verkar vara att köpa en otg-kabel, ta med kortläsare + minneskort från kameran och prova rent handgripligt i butik. Detta diskvalificerar alla näthandlare, men när de är så jä... dumma att de inte tar med en så viktig info i specifikationerna på hemsidan är det bara lagom åt dem.

Otg-kabel finns bl.a. hos Kjell & Co och kostar under hundringen.

Jag hade turen att få tag på en kunnig och hjälpsam kille i Teliabutiken i Borlänge. Tillsammans testade vi några olika plattor. Helst vill jag ha en 7" platta. Den jag hade siktat in mig på, Asus MeMo Pad HD7 vägrade inse att vi hade kopplat in en kortläsare eller USB-minne. Samma med Samsung Tab 3 7". Till slut köpte jag en Samsung Tab 3 8" som hittade mina USB-grejor direkt. Genom att binda bredbandet hemma till Telia i ytterligare 18 månader fick jag den för 99:- i månaden. Hopräknat blev det faktiskt i motsats till vad jag trodde på förhand ett mycket bra pris.
I en annan butik testade jag en Nexus 7 (2012). Vi hittade ingen filhanterare i den. Möjligen kan man installera en sån och få det att funka på den.

En kort sammanställning av det vi testade
Har inte stöd för otg-usb
Asus MeMo Pad HD7
Galaxy Tab 3 7"

Har stöd för otg-usb
Galaxy Tab 3 8"
Galaxy Tab 3 10.1"

En lite äldre tråd som jag väcker upp.

Jag var lite intresserad av att kolla hur USB-OTG funkade och hur man kan fixa en ultraportabel backup-lösning. Åkte således och köpte en OTG-kabel...

När jag kom hem pluggade jag in den i min telefon Samsung S4, kopplade på en 4-portars passiv USB-hub, hängde på en 1TB Passport och en SD-kortläsare. Funkar! Kopierade över några bilder från SD-kortet till Passporten för att verifiera att det rullar. Inga problem alls.

Telefonen klarar således av att driva både hårddisk och kortläsare och läsa över. Som fallback hade jag tänkt stabilisera med en GP Powerpack. Nu behövdes inte det, men det kan ju vara bra att ha och ladda upp med om man är ute på en lite längre hajk.

Jag kan bara instämma med föregående talare.
Denna lösning är perfekt!

/Ola

Jag granskar biler från min Fujifilm x100s i min Galaxy Note II med hjälp av en OTG USB kabel. (On the go). Det ta sekunder att koppla ihop enheterna och bilderna visa i den galleri app du väljer i full upplösning. Du kan zooma, granska och sedan kopiera om du så vill. Det går även så klart att skicka iväg bilder till en molntjänst såsom Dropbox om du ha en uppkoppling.
Numera finns det många väldigt kompetenta appar som tillåter fintjustering av bilder också. PhotohopTouch kan importerar bilder upp till 12mb (eller mega pixel!?) i storlek. PhotomatePro låter dig granska och även develope de flesta Raw filer direkt i mobilen. PhotomatePro är som Lightroom "extra lite". Du har sliders som motsvarar de som förekommer i Lightrooms från White Balans och exposure längst upp till Hue Saturation och Luminance längst ned.
Jag har flera gånger developed Fujilfilm X-trans (.raf) filer med appen. Det fungerar i nödsituationer men jag använder det mer för att tjusterar jpegs.
Jag skuller absolut inte rekomendera en surfplatta eller mobil för serious färg bedömning. Svartvitt går dock bra om du importerar till en app med en historgram :D
Bilden nedan är developed från en x-trans raw fil direkt i min Galaxy Note II med PhotomatePro när jag satt på bryggan i bilden.
Bilden är nu förminskat för att kunna ladda upp till forumet.

Liten (65x65x13mm) trådlös filserver med 64GB inbyggt minne, SD-kortplats och USB. Stoppa in ditt SD.kort och så kan du ha bilderna tillgängliga i de flesta enheter som har wifi.
http://www.idg.se/2.1085/1.548834/sandisk-connect-wireless-media-drive--smidig-miniserver-pa-fickan
Den verkar vara riktigt bra som mobil mediaserver, men 64Gbyte är inte så mycket om man vill göra backup på sina minneskort. Går det f.ö. att kopiera från SD-kortsläsaren till det interna minnet?

Liten (65x65x13mm) trådlös filserver med 64GB inbyggt minne, SD-kortplats och USB. Stoppa in ditt SD.kort och så kan du ha bilderna tillgängliga i de flesta enheter som har wifi.
http://www.idg.se/2.1085/1.548834/sandisk-connect-wireless-media-drive--smidig-miniserver-pa-fickan

Ursäkta om jag är trög, men till denna manick kan man alltså från sd-kort föra över sina bilder på resande fot och granska dessa via en platta? Det är ju isf lysande och jag beställer en omedelbums. 64 Gb räcker gott och väl för mig.

Jag tror inte att det går. SD-kortplatsen i manicken tycks vara för att ge den mer lagringsutrymme. Jag har letat på Sandisks webplats och inte hittat något sätt att kopiera data mellan ett SD-kort och det interna minnet.

Jag antar att man kan titta på bilder som ligger på ett SD-kort på samma sätt som man tittar på bilder som ligger i det interna minnet, så helt värdelöst är det väl inte.

OK, nu hittade jag svaret. Nej, det går inte att kopiera bilder från ett SD-kort till det interna minnet:
http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/12984/kw/wmd

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar