Jag granskar biler från min Fujifilm x100s i min Galaxy Note II med hjälp av en OTG USB kabel. (On the go). Det ta sekunder att koppla ihop enheterna och bilderna visa i den galleri app du väljer i full upplösning. Du kan zooma, granska och sedan kopiera om du så vill. Det går även så klart att skicka iväg bilder till en molntjänst såsom Dropbox om du ha en uppkoppling.
Numera finns det många väldigt kompetenta appar som tillåter fintjustering av bilder också. PhotohopTouch kan importerar bilder upp till 12mb (eller mega pixel!?) i storlek. PhotomatePro låter dig granska och även develope de flesta Raw filer direkt i mobilen. PhotomatePro är som Lightroom "extra lite". Du har sliders som motsvarar de som förekommer i Lightrooms från White Balans och exposure längst upp till Hue Saturation och Luminance längst ned.
Jag har flera gånger developed Fujilfilm X-trans (.raf) filer med appen. Det fungerar i nödsituationer men jag använder det mer för att tjusterar jpegs.
Jag skuller absolut inte rekomendera en surfplatta eller mobil för serious färg bedömning. Svartvitt går dock bra om du importerar till en app med en historgram
Bilden nedan är developed från en x-trans raw fil direkt i min Galaxy Note II med PhotomatePro när jag satt på bryggan i bilden.
Bilden är nu förminskat för att kunna ladda upp till forumet.