Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplatta för backup o granskning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mors,jag hoppar in lite i tråden:
Har funderat på nästan samma sak.
Har en Ipad och en Nikon D300.
Går det at få upp bilderna på Ipaden efter varje exponering för granskning?
De behöver inte föras över/ lagras på paddan.
Skall fotta en del ute med lite avanserad setup och vill veta att jag kommer hem med optimala bilder.
Laptop kan användas i nödfall men Paddan vore smidigare.
Någon som kan föreslå rätt hårdvara/ programvara?

Med vänlig hälsning

Mats W
 
Mors,jag hoppar in lite i tråden:
Har funderat på nästan samma sak.
Har en Ipad och en Nikon D300.
Går det at få upp bilderna på Ipaden efter varje exponering för granskning?
De behöver inte föras över/ lagras på paddan.
Skall fotta en del ute med lite avanserad setup och vill veta att jag kommer hem med optimala bilder.
Laptop kan användas i nödfall men Paddan vore smidigare.
Någon som kan föreslå rätt hårdvara/ programvara?

Med vänlig hälsning

Mats W

Som redan nämnd i tråden : Eye-fi SD kort, räcker med en enklare modell utan RAW support.
Sätt kameran på RAW + jpg.. Kortet skapar ett eget WIFI nät som du kopplar paddan eller telefonen till. Sen skickar den jpg's automatiskt till önskad padda, telefon eller dator som har deras App.
Fungerar fint med min NEX-5N, Galaxy Tab 10, Samsung S3 och Windows dator. Den fixar även automatiskt upload till molnet om så önskas.
 
OK jag inser att skärmen inte är jämförbar med Galaxy och Nexus men för de ändamål jag specat ovan så borde den ju funka och för det priset http://www.siba.se/product/11904774/dmtech-726h-surfplatta-?ref=section&sec=106830329261714 någon som känner till dem eller har testat dem?

Det är bara att åka dit och titta på den. Kolla betraktningsvinklarna och ljusstyrkan. Vissa av dom billiga paddarna har TN-skärmar med värdelösa betraktningsvinklar och ljusstyrka som gör dom helt obrukbara utomhus.
Har ingen aning om just denna modellen.

/Karl
 
Tack för info, det där är ju en sanslöst bra lösning!!
Hade ingen koll på den.
Skall undersökas.
Med vänlig hälsning

Mats W
 
Kan man ha ett SDkort och en extern USB-disk inkopplad samtidigt och därmed använda plattan för att kopiera/flytta från SDkortet till USB-disken utan mellanlagring på plattan?

I så fall blir det ett inköp av en kompatibel androidplatta inför nästa resa, även om min laptop är liten så vore det skönt att slippa ha med den.

Jag undrar samma sak, ungefär. Kan man föra filer från kamerans SDHC-kort till en 64gb minnespinne eller extern hårddisk via de flesta av dagens Androidplattor? Är Windows en bättre lösning?
 
Jag undrar samma sak, ungefär. Kan man föra filer från kamerans SDHC-kort till en 64gb minnespinne eller extern hårddisk via de flesta av dagens Androidplattor? Är Windows en bättre lösning?

Plattorna har oftast bara en USB-port, så om du vill slippa kabelhärvan Allan är det smidigast om du använder ett Micro SDXC i SD-adapter i kameran. Sedan är det bara att plugga i sticka och minneskort i plattan och köra. Både Android och Windows klarar det, jag tycker Windows gör det bäst men smaken är som baken. Främsta fördelen med Windows är att det fixar det utan att man måste leta appar och välja mellan 3milj stycken appar som klarar att kopiera från micro-SD till USB-sticka.

/Karl
 
Man bör skaffa en surfplatta med mycket lagringsminne om den ska köra WIndows RT. Det går åt cirka 16Gbyte bara för operativsystemet.
 
Surface är riktiga Windows 8. Surface RT kör Windows RT.

Hur stor är skillnaden i utrymmesåtgång då?
(Det finna massor av Googleträffar som hävdar att Windows RT tar cirka 16Gbyte, men eftersom jag inte har någon Surface själv så kan jag inte bekräfta eller dementera).
 
Hur stor är skillnaden i utrymmesåtgång då?
(Det finna massor av Googleträffar som hävdar att Windows RT tar cirka 16Gbyte, men eftersom jag inte har någon Surface själv så kan jag inte bekräfta eller dementera).

Jag har heller ingen Windows RT, såg dock live jämförelse mellan 32gb RT och 32gb iOS6 iPad någonting och dom hade ganska exakt lika mycket ledigt när dom packats upp och aktiverats.
Windows RT betan var otroligt mycket större än produktionsvarianten och många test är mot betan.

Möjligtvis avinstallerades Office från RT innan jämförelsen gjordes.

Min Pad med Windows 8 Pro tar ca 16gb för systemet.

/Karl
 
otg-kompatibla plattor en hemlighet?

Hej!
Hoppar in i den här tråden eftersom jag har i stort sett samma fråga som TS. Ska på resa och vill ha en liten platta för granskning och back-up. Hade tänkt mig att via kortläsare kopiera foton till plattan, sen flytta till USB-minne som man lätt kan få resekamrater att bära på. Då bör man vara relativt säker på att få med fotona hem även om man råkar ut för missöden eller tjuvar.

Jag har med Googles hjälp innan jag hittade denna tråd kommit fram till att plattan måste ha stöd för otg usb. Så långt var det lätt. Men att sen få reda på vilka plattor som har stöd för detta... Branschen verkar anse att detta är en hemlighet som ska bevaras väl. Asus ser ut att vara den enda importör som anger detta för några av sina plattor (dock inte för Nexus 7 som ändå verkar ha det enl. denna tråd). Ingen näthandlare skriver något om otg i spec. I fallet Asus är uppgiften t.o.m. bortrensad hos t.ex. DustinHome på de plattor som enligt Asus har otg-stöd. Support verkar inte få fram uppgifterna och gissar nog en del. Jag har fått uppgifter om både har och inte har på samma pryl från olika håll.

Har någon en lista på kompatibla plattor?
Om inte, ni som har plattor med otg-stöd utan rotning och annat fuffens, skriv gärna i denna tråd så kanske det blir en lista med tiden.
Just nu är jag speciellt intresserad av Nexus 7 (2013) Kan något bekräfta att den har det?
Samsung Tab3 7" och 8"?
Acer Iconia Tab A1-810?

Kanske vi kan trycka på handlarna lite att ta reda på den om grejorna har otg-stöd och ange det på sina hemsidor genom att många ställer frågan till support?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.