Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplatta för backup o granskning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Vill kolla om fler tänkt som mig och kanske provat redan och har erfarenheter om att använda en surfplatta för att backupa men främst förhandsgranska bilder från kamerans SD kort utan att de automatiskt kopieras över som det sker med Ipad ;-(

Har sett att vissa 7-8 tum Androidplattor nu har blivit billiga och tänkte unna mig en sådan och dedikera den till just detta, så den behöver inte ha jätteminne för det gäller som regel max 8GB vid ett tillfälle och sedan tömmer jag den inför nästa session.

Men vilka Androidplattor har SD läsare och finns det i Android eller som App något som gör att jag kan förhandsgranska bilderna direkt från kamerakortet och rensa bort "skräpet" och kopiera över resten och så in med kortet i kameran och fota vidare?

Har alltså försökt detta med den Ipad jag har men det var galet struligt så den faller bort för detta, så är Android bättre på detta eller finns det andra lösingar som är bättre, vill ha den stora skärmen så de speciella enheter med 3" skärm för att backupa på går bort också.

Finns det kanske digitala fotoramar som har batteri och kan ta SD kort och visa direkt eller är det att hoppas på för mycket?

Tack på förhand

Vill kolla om fler tänkt som mig och kanske provat redan och har erfarenheter om att använda en surfplatta för att backupa men främst förhandsgranska bilder från kamerans SD kort utan att de automatiskt kopieras över som det sker med Ipad ;-(

Har sett att vissa 7-8 tum Androidplattor nu har blivit billiga och tänkte unna mig en sådan och dedikera den till just detta, så den behöver inte ha jätteminne för det gäller som regel max 8GB vid ett tillfälle och sedan tömmer jag den inför nästa session.

Men vilka Androidplattor har SD läsare och finns det i Android eller som App något som gör att jag kan förhandsgranska bilderna direkt från kamerakortet och rensa bort "skräpet" och kopiera över resten och så in med kortet i kameran och fota vidare?

Har alltså försökt detta med den Ipad jag har men det var galet struligt så den faller bort för detta, så är Android bättre på detta eller finns det andra lösingar som är bättre, vill ha den stora skärmen så de speciella enheter med 3" skärm för att backupa på går bort också.

Finns det kanske digitala fotoramar som har batteri och kan ta SD kort och visa direkt eller är det att hoppas på för mycket?

Tack på förhand

http://www.kjell.com/sortiment/tele...tillbehor/otg-mhl-adaptrar/otg-adapter-p92011

Hurdan är bildkvalitén på dessa "billiga" surfplattor? Jag har bara erfarenhet av 400kr Androider och de var riktigt dåliga.
En idé är att ta med ett minneskort till en butik och prova fotoramar, jämför hur bra de visar färger osv. Finns det batteridrivna fotoramar är det ett plus!

Mina erfarenheter

Jag granskar biler från min Fujifilm x100s i min Galaxy Note II med hjälp av en OTG USB kabel. (On the go). Det ta sekunder att koppla ihop enheterna och bilderna visa i den galleri app du väljer i full upplösning. Du kan zooma, granska och sedan kopiera om du så vill. Det går även så klart att skicka iväg bilder till en molntjänst såsom Dropbox om du ha en uppkoppling.
Numera finns det många väldigt kompetenta appar som tillåter fintjustering av bilder också. PhotohopTouch kan importerar bilder upp till 12mb (eller mega pixel!?) i storlek. PhotomatePro låter dig granska och även develope de flesta Raw filer direkt i mobilen. PhotomatePro är som Lightroom "extra lite". Du har sliders som motsvarar de som förekommer i Lightrooms från White Balans och exposure längst upp till Hue Saturation och Luminance längst ned.
Jag har flera gånger developed Fujilfilm X-trans (.raf) filer med appen. Det fungerar i nödsituationer men jag använder det mer för att tjusterar jpegs.
Jag skuller absolut inte rekomendera en surfplatta eller mobil för serious färg bedömning. Svartvitt går dock bra om du importerar till en app med en historgram :D
Bilden nedan är developed från en x-trans raw fil direkt i min Galaxy Note II med PhotomatePro när jag satt på bryggan i bilden.
Bilden är nu förminskat för att kunna ladda upp till forumet.

Bilagor

• PicsPlay_1378269333867.jpg
    PicsPlay_1378269333867.jpg
    75.8 KB · Visningar: 187
Jag kan rekomendera att skaffa MicroSD-kort och köra det i en SD-adapter i kameran. Dom flesta Android och Windowsplattor nuförtiden har microSD-läsare och då är det bara att ta kortet från kameran och sätta det direkt i plattan helt utan adapter. För tillfället kör jag med ett Sandisk 16GB microSD som finns i 95MB/s fart, vilket gör att kameran kan jobba på, plattorna brukar dock oftast ha kortläsare som inte är jättesnabba.

Den här byggde jag ihop på min Windowsplatta. ViewNX2 för RAW-framkallningen och sedan ICE för sammansättningen.
http://photosynth.net/view.aspx?cid=9665d78e-217d-4ee9-bec4-b4740bf7d62f

/Karl

En flexibel Anroid-platta är ett utmärkt redskap för granskning och backup av bilder från kameran.
Det är inte nödvändigt med SD-kortläsare i plattan, även om det är smidigt förstås. Oftast går det lika bra med en enkel kortläsare (typ den som länkas till i första svaret) eller en otg-sladd direkt till kameran.

Däremot kan det vara bra att hålla lite koll på USBotg-stödet, eftersom det åtminstone tidigare varierat en del mellan olika modeller. Det styr vilka funktioner och appar du kan använda när något är kopplat till plattans usb-port.

Jag har en Nexus 7 (2012) som jag använder appen Nexus media importer till för att bland annat granska (även rå-format) och kopiera bildfiler från minneskort/kamera till plattan. Det funkar smidigt, och med 2013 års modell med riktigt högupplöst skärm (323 ppi), rapp processor och 2 GB i arbetsminne lär det väl vara en ännu trevligare upplevelse. Väldigt prisvärd platta också!

Om t.ex. Samsungs plattor har samma USBotg-stöd som dereas telefoner så finns det ännu fler möjligheter, eftersom man kan köra fler appar direkt mot minneskortet/kameran. T.ex. Raw Vision, som inte bara är en råkonverterare, utan också kan användas för att kategorisera, betygsätta och tagga bilder. Kan ju vara smidigt om man vill göra grovjobbet innan man kommer hem till datorn.

Trådlöst

Jag skickar mina bilder med eye-fi från kameran till surfplattan (google nexus 7). Det fungerar mycket smidigt. Så fort båda är på och inom räckhåll startar överföringen. Det går alltså att ha surfplatten på medan man fotar och sedan är bilderna överförda när man fotat klart, eller några minuter senare. Det är trots allt ganska stora filer som ska överföras.

Enda nackdelen är att eye-fi appen envisas med att börja tanka upp bilderna automatiskt till Eye-fi webbsidan så fort den får internetkontakt. Inte helt lyckat om man ansluter till nätet med telefonen.

..sen kan man ju hålla ögonen öppna efter wifi och NFC när man köper nytt, blir allt vanligare även i kamerorna. Man kan redan idag skaffa sig en kombination som gör att man tack vare NFC i båda enheterna bara nuddar kameran mot plattan för att bl.a. trådlöst granska och hantera bildfilerna på kamerans minneskort via plattan. Den utvecklingen lär ta rejäla kliv framåt under kommande år!

..sen kan man ju hålla ögonen öppna efter wifi och NFC när man köper nytt, blir allt vanligare även i kamerorna. Man kan redan idag skaffa sig en kombination som gör att man tack vare NFC i båda enheterna bara nuddar kameran mot plattan för att bl.a. trådlöst granska och hantera bildfilerna på kamerans minneskort via plattan. Den utvecklingen lär ta rejäla kliv framåt under kommande år!

NFC lämpar sig dåligt för att skicka data då det är långsamt. Det är dock bra i teorin för att koppla ihop två enheter med bluetooth eller WiFi och sedan skicka över informationen. Tyvärr saknar NFC standardiseringar så oftast fungerar inte överföringarna bra. Windows har en standard, dom olika android tillverkarna har sina egna. Det fungerar med andra ord dåligt.

/Karl

Tackar för tipsen hittils och tar gärna fler.

Verkar iaf som att det ska gå att få till och för mig är det inte aktuellt att redigera något utan jag vill bara kolla på en lite större skärm än kamerans att jag fått med allt som behövs innan jag drar hem igen, om inte så kan jag kompletera med det som fattas.

Låter ju behändigt att kunna koppla en kabel mellan kameran och plattan och se bilderna direkt det får jag kolla vidare på, kommer inte att ha någon nätanslutning på den plattan utan det är bara förhandsgranskningen och om jag lyckas fylla kortet så kan jag tanka över och köra vidare om jag nu inte har med fler minneskort då.

Om färgerna inte är exakt rätt gör mindre då det som sagt inte ska redigeras något det gör jag på stora skärmen hemma som är kalibrerad.

WiFi är en ide också får kika på det med även om en liten kabel låter som en smidig läsning eller att köra Micro SD i kameran direkt får kika på det med.

Kom gärna med fler ideer och förslag.

NFC lämpar sig dåligt för att skicka data då det är långsamt. Det är dock bra i teorin för att koppla ihop två enheter med bluetooth eller WiFi och sedan skicka över informationen. Tyvärr saknar NFC standardiseringar så oftast fungerar inte överföringarna bra. Windows har en standard, dom olika android tillverkarna har sina egna. Det fungerar med andra ord dåligt.

Såvitt jag förstått så skickas inga data via NFC, utan den tekniken används just när enheterna pratar med varandra och paras ihop, därefter skickas datat via lokalt wifi. Det lilla jag testat har det fungerat utmärkt, så man får väl leta efter en kombination som fungerar bra istället för en som inte gör det.. ;) Det är ju hur som helst inte så illa att olika tillvekares NFC-prylar inte pratar med varandra alls om det nu är så att det saknas standardiseringar - min Samsung-mobil och Asus-platta funkar bra tillsammans med Sony-kamera och Nokia-högtalare. Och Sony's NFC-tags verkar vara populära oavsett vilket mobil/platta man använder.

Tekniken ligger väl i sin linda, och man kan anta att utvecklingen kommer att gå framåt - förhoppningsvis utan att tillverkarna kör fast i separata spår.

Verkar iaf som att det ska gå att få till och för mig är det inte aktuellt att redigera något utan jag vill bara kolla på en lite större skärm än kamerans att jag fått med allt som behövs innan jag drar hem igen..

Det kommer gå hur bra som helst!

IPad strular?

Hej Bo !
Jag undrar lite vad det var som strulade med ipaden?
Jag använder den hela tiden att förhandsgranska bilderna med..
Använder kortläsaren, bilderna överföra till paddan sedan granskar jag och kastar de som inte blivit bra. Sedan överförs bilderna automatiskt till stora datorn när jag kommer hem via bildströmmen.
Mvh
Marie

Hej Bo !
Jag undrar lite vad det var som strulade med ipaden?
Jag använder den hela tiden att förhandsgranska bilderna med..
Använder kortläsaren, bilderna överföra till paddan sedan granskar jag och kastar de som inte blivit bra. Sedan överförs bilderna automatiskt till stora datorn när jag kommer hem via bildströmmen.
Mvh
Marie

Hej Marie

Det just det jag inte gillar alltså att bilderna kopieras över automatiskt till paddan och sorteras in i mappar som jag inte har bett om, det blir kaos med tiden iaf för mig.

Jag vill bara att bilderna ska visas från kamerakortet på skärmen så jag kan kolla igenom dem och ta bort det osm inte ska vara och sedna välja ut vilka som ska kopieras över till plattan, sedan tillbaka med kortet i kameran och fota vidare.

Alltså smma funktion som att stoppa kortet i läsaren på laptopen och öppna det och visa filerna utan att något förs över i datorn.

MVH
Bosse

Såvitt jag förstått så skickas inga data via NFC, utan den tekniken används just när enheterna pratar med varandra och paras ihop, därefter skickas datat via lokalt wifi. Det lilla jag testat har det fungerat utmärkt, så man får väl leta efter en kombination som fungerar bra istället för en som inte gör det.. ;) Det är ju hur som helst inte så illa att olika tillvekares NFC-prylar inte pratar med varandra alls om det nu är så att det saknas standardiseringar - min Samsung-mobil och Asus-platta funkar bra tillsammans med Sony-kamera och Nokia-högtalare. Och Sony's NFC-tags verkar vara populära oavsett vilket mobil/platta man använder.

Tekniken ligger väl i sin linda, och man kan anta att utvecklingen kommer att gå framåt - förhoppningsvis utan att tillverkarna kör fast i separata spår.

Det kommer gå hur bra som helst!

Har man tur fungerar det bra, vissa saker fungerar bättre än andra. Skicka en fil är något som skiljer sig mellan det mesta hur det fungerar.

/Karl

Hej Marie

Det just det jag inte gillar alltså att bilderna kopieras över automatiskt till paddan och sorteras in i mappar som jag inte har bett om, det blir kaos med tiden iaf för mig.

Jag vill bara att bilderna ska visas från kamerakortet på skärmen så jag kan kolla igenom dem och ta bort det osm inte ska vara och sedna välja ut vilka som ska kopieras över till plattan, sedan tillbaka med kortet i kameran och fota vidare.

Alltså smma funktion som att stoppa kortet i läsaren på laptopen och öppna det och visa filerna utan att något förs över i datorn.

MVH
Bosse

Hmm..jag vet inte om vi möjligen har olika versioner...hos mig är det iaf så att när bilderna laddats från kortläsaren så kan jag välja genom att klicka på de bilder som skall överföras till paddan, den överför inget automatiskt första varvet sa,.s....sen lägger sig alla bilder alltid i mappen "senaste import" och därifrån kan man ju sedan sortera manuellt om man vill. / Marie

[
Har en NEXUS 7 32G för att betrakta samt lagra vissa bilder. Den nya NEXUS 7 som kan köpas vilken dag som helst nu har 320ppi pixeltäthet och är därmed bäst i klassen. Faktiskt i telefonklass. En bildbetraktare som heter duga med andra ord och till ett mycket vettigt pris. Ca. 2.400:-

/Stephan

Hmm..jag vet inte om vi möjligen har olika versioner...hos mig är det iaf så att när bilderna laddats från kortläsaren så kan jag välja genom att klicka på de bilder som skall överföras till paddan, den överför inget automatiskt första varvet sa,.s....sen lägger sig alla bilder alltid i mappen "senaste import" och därifrån kan man ju sedan sortera manuellt om man vill. / Marie

Jo så gör den och det är det jag inte gillar jag vill kunna bläddra runt mellan bilderna på kamerakortet och sedan välja ut de som ska över och vilka som ska raderas och det funkar inte.

Har kikat lite mera idag och det lutar åt en 7 tum platta av billigare snitt finns för dryga 1000 lappen och så ett Micro SD kort med adapter för SD så kan jag köra det både i plattan och datorn så nu gäller det bara att bestämma sig och slå till om inte något ännu bättre dyker upp här i tråden vill säga ;-)

Som vanligt många kloka förslag från sakkunskapen här på FS vilket jag tackar för.

Jo så gör den och det är det jag inte gillar jag vill kunna bläddra runt mellan bilderna på kamerakortet och sedan välja ut de som ska över och vilka som ska raderas och det funkar inte.

Har kikat lite mera idag och det lutar åt en 7 tum platta av billigare snitt finns för dryga 1000 lappen och så ett Micro SD kort med adapter för SD så kan jag köra det både i plattan och datorn så nu gäller det bara att bestämma sig och slå till om inte något ännu bättre dyker upp här i tråden vill säga ;-)

Som vanligt många kloka förslag från sakkunskapen här på FS vilket jag tackar för.

För runt tusenlappen köpte jag Samsungs Tab2 7" till barnen och den är faktiskt otroligt prisvärd. Skärmen är väl inte så att man hoppar upp och ner av lycka men den är bättre än någon DSLRs skärm jag sett i alla fall.

MicroSD i en D800 nedan.

/Karl

Bilagor

• WP_20130904_006.jpg
    WP_20130904_006.jpg
    58.6 KB · Visningar: 77
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar