Falumas
Aktiv medlem
När jag läste test på Surface Pro 3 skrev testarna att man, antagligen för att få ned tjockleken, har en mer återhållsam kylning än på tvåan. Det ska ha gjort att även om prestandan ökat för korta sprintar har trean lägre uthållig CPU-prestanda än tvåan, eftersom den måste klocka ned mer för att inte överhettas.
Det är inget ni märkt?
(Kanske elakt att skriva det här... nu kommer ni börja leta efter en prestandaminskning ni kanske aldrig märkt annars! Men jag är nyfiken, har själv varit sugen på trean.)
Surface Pro 3 verkar vara lite försiktigare att dra igång fläkten fullt. Den tappar först lite (9%) men när den dragit igång fläkten ordentligt är det ett ganska litet tapp (5%).
http://www.anandtech.com/show/8077/microsoft-surface-pro-3-review/3
Sedan har i7-modellerna av Surface Pro 3 en ganska mycket kraftfullare GPU (HD5000) än vad Surface Pro 2 och i5-modellerna av Surface Pro 3 har (HD4400). Så har man ett program som kan dra nytta av GPUn så har man nog aldrig något tapp jämfört med en Surface Pro 2 men i7:a av Surface Pro 3.
Bildbehandling är dessutom nästan alltid sprinter när det gäller beräkningarna, det är väl förmodligen något som möjligen kan märkas något på större batch-konverteringar.
Det hela är i vilket fall ett pris jag gärna betalar för att komma ner i vikt och tjocklek.
Sedan finns inte Surface Pro 2 med någon i7-processor, så med en i7 är det nog aldrig något tapp mot en Surface Pro 2.
/Karl