Annons

Surface Pro 3 för fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag läste test på Surface Pro 3 skrev testarna att man, antagligen för att få ned tjockleken, har en mer återhållsam kylning än på tvåan. Det ska ha gjort att även om prestandan ökat för korta sprintar har trean lägre uthållig CPU-prestanda än tvåan, eftersom den måste klocka ned mer för att inte överhettas.
Det är inget ni märkt?
(Kanske elakt att skriva det här... nu kommer ni börja leta efter en prestandaminskning ni kanske aldrig märkt annars! Men jag är nyfiken, har själv varit sugen på trean.)

Surface Pro 3 verkar vara lite försiktigare att dra igång fläkten fullt. Den tappar först lite (9%) men när den dragit igång fläkten ordentligt är det ett ganska litet tapp (5%).
http://www.anandtech.com/show/8077/microsoft-surface-pro-3-review/3

Sedan har i7-modellerna av Surface Pro 3 en ganska mycket kraftfullare GPU (HD5000) än vad Surface Pro 2 och i5-modellerna av Surface Pro 3 har (HD4400). Så har man ett program som kan dra nytta av GPUn så har man nog aldrig något tapp jämfört med en Surface Pro 2 men i7:a av Surface Pro 3.

Bildbehandling är dessutom nästan alltid sprinter när det gäller beräkningarna, det är väl förmodligen något som möjligen kan märkas något på större batch-konverteringar.

Det hela är i vilket fall ett pris jag gärna betalar för att komma ner i vikt och tjocklek.

Sedan finns inte Surface Pro 2 med någon i7-processor, så med en i7 är det nog aldrig något tapp mot en Surface Pro 2.

/Karl

Var hitta 256 GB MicroSD?

Nu har jag lyckats installera LR och CC på min Surface 3 Pro. Med Officepaketet också installerat så är bara hälften av SSD-disken på 256 GB kvar.Jag har köpt en 500 GB USB-HD och tänkte ha bilderna på den. Men det finns ju en MicroSD-slot på datorn. Ett på 256GB vore fint, då får jag lika mycket lagring som på förra datorn. Men i Sverige tycks 64 GB vara det största man får tag på. POå ebay finns 256 GB-MicroSD att köpa, från drygt 1000:- och nedåt. De dyra är av kända fabrikat, de billiga ofta märkeslösa. Törs man köpa ett sånt? Nån som testat?

Nu har jag lyckats installera LR och CC på min Surface 3 Pro. Med Officepaketet också installerat så är bara hälften av SSD-disken på 256 GB kvar.Jag har köpt en 500 GB USB-HD och tänkte ha bilderna på den. Men det finns ju en MicroSD-slot på datorn. Ett på 256GB vore fint, då får jag lika mycket lagring som på förra datorn. Men i Sverige tycks 64 GB vara det största man får tag på. POå ebay finns 256 GB-MicroSD att köpa, från drygt 1000:- och nedåt. De dyra är av kända fabrikat, de billiga ofta märkeslösa. Törs man köpa ett sånt? Nån som testat?

Jag beställde ett no-brand för 250 kr. Kan ju vara värt ett försök.

250:- för 256 GB? Det kan ju fungera och eventuellt vara pålitligt, men jag skulle nog inte våga köra sådant för annat än temporärlagring ...

Vi får väl se. Jag rapporterar. Märkligt att ingen av de stora kedjorna i Sverige tar in dessa stora MicroSD-kort, trots att Sandisk som Kingston och andra tycks tillverka dem. Möjligen är tillgången knapp än så länge. Antagligen är tillverkningen utlagd på diverse ställen och i bästa fall är de omärkta identiska med de som har varumärken på sig. Men det lär man aldrig få veta...

Hur som helst så fungerar den lilla Surface-datorn väldigt bra för foto tycker jag, trots den lilla skärmen. Med 8GB minne och SSD-hårddisk går det snabbt och skärmen är väldigt skarp och tål olika betraktningsvinklar utan att ändra färg och kontrast särskilt mycket.

Har du använt den som surfplatta någonting? Alltså för typ soffsurfning? Funkar det bra, sett både till hårdvara (tyngre än den flesta surfplattor) och mjukvara (Windows inte från början avsett att användas så)?

Har du använt den som surfplatta någonting? Alltså för typ soffsurfning? Funkar det bra, sett både till hårdvara (tyngre än den flesta surfplattor) och mjukvara (Windows inte från början avsett att användas så)?

Jag ser apparaten mer som en liten men mycket kompetent riktig dator. Men visst kan man koppla bort tangentbordet och göra det till en platta om man vill. Skärmtangentbord finns. Har man inget wifi i närheten får man ha en GSM-dongle om man vill surfa.

Tack för svar!

Ja just ja, så verkar det vara. Lite fånigt i något som ska funka som en surfplatta.

Jag har 3G på min platta men surfar nästan uteslutande via telefonen med plattan. Det är väl relativt ovanligt med 3/4G i plattor numera, förmodligen för att man inte behöver det längre.
Laddade in 50franc på ett kontantkort som sitter i min platta, kostar 5franc/dag att surfa och på 1½ år har jag gjort av med 20franc.

/Karl

Tack för svar!

Ja just ja, så verkar det vara. Lite fånigt i något som ska funka som en surfplatta.

Nja, jag vet inte det. Många vanliga surfplattor har inte plats för SIM-kort heller, så det är inte unikt för Surface. Och som Falumas säger, man kan använda telefonen om det inte finns wifi eller om man inte har en GSM-dongle. Själv har jag en sådan, ingår i det vanliga bredbandsabonnemanget och det är bara att plugga i den i USB-uttaget när man inte är på plats. Funkar hur bra som helst, fast den sticker ju ut lite förstås. Använda luren har jag inte testat men den har man ju alltid med sig så det verkar smart.

Jag köpte Surfacen enbart för att använda som min ordinarie dator för allt möjligt. Och som sådan fungerar den mycket bra, trots att den är så liten. Min Vaio var otroligt seg men nu går allt som en dans. När jag jobbar med LR t ex behöver jag aldrig sitta och vänta medan bilder laddas in och alla ändringar syns direkt, någon fördröjning märks inte trots att bilderna ligger på en separat USB-hårddisk.

Även officeprogram som Word, excel, powerpoint etc går otroligt mycket snabbare på den lilla surfacen (i5, 8GB/256GB SSD+500GB HD) än på min Vaio laptop (i3, 4GB/500GB HD.)

Att jag valde just den var mycket för att jag gillade designen, att den fått lysande testresultat bl a av sweclockers som jämfört med t ex Asus ultrabooks och MacBookPro, att jag var van vid windows och kände mig tveksam att övergå till Mac även om många rekommenderar det, att jag upplevde skärmen som minst lika bra eller bättre än Retina-skärmen på MacBookPro 13" och att priset är ungefär samma som alternativen med samma bestyckning.

När Microsoft lanserade den första surfacen låg tonvikten mer på surf men den senaste inkarnationen Surface 3 Pro är en fullfjädrad dator. Lite lustigt att man då fortfarande måste köpa tangentbordet separat.

När Microsoft lanserade den första surfacen låg tonvikten mer på surf men den senaste inkarnationen Surface 3 Pro är en fullfjädrad dator. Lite lustigt att man då fortfarande måste köpa tangentbordet separat.

Förmodligen för att det var lättaste sättet för alla att få välja färg själva utan att MS blir sittandes med en massa kartonger med både Surface och tangentbord om det nu visar sig att ingen vill ha dom svarta tangentborden.

Tror dock också som dig att det är få som kommer köpa en Surface (avsett model) utan tangentbord.

/Karl

250:- för 256 GB? Det kan ju fungera och eventuellt vara pålitligt, men jag skulle nog inte våga köra sådant för annat än temporärlagring ...

Jag lovade rapportera hur det gick med mitt 256 GB MicroSD-kort. Det kom idag. När jag öppnade paketet visade det sig inte vara ett mysko no-name utan ett kort från Samsung! Det kostade alltså 250 kr plus frakt.

Först när jag satte i det hände ingenting. Jag trodde jag blivit lurad. Men så hittade jag på nätet en blogg om hur man gör. Man måste stänga av innan man sätter i kortet och sen gå in på enheter och konfigurera så hittar datorn det. Och den rapporterar 249 GB. Så det verkar fungera. Enligt uppgift ska 2TB vara max men så stora MicroSD-kort finns ju inte, inte ännu i alla fall. Inte ens såna här som jag har verkar finnas officiellt. Märkligt!

Eller är tangentbordet så bra att man inte behöver ett riktigt även om man skriver mycket?

Tangentbordet är ungefär som de brukar vara på slimmade laptops som Ultrabooks, MacBooks och liknande, dvs användbart men inte jättebra. Ska man skriva en bok kanske man bör skaffa ett annat. Enklast att ansluta är ett med bluetooth. Ett USB-tangentbord blockerar den enda porten. Man kan ju ha en USB-hubb men det blir mycket sladdar på skrivbordet. Eller skaffa dockningsstationen, då får man alla portar man kan önska sig, men den är dyr och ful ( tycker jag). Jag håller själv på med en bok och än så länge tycker jag att type cover eller vad det heter duger.

Går det att ansluta ett "riktigt" tangentbord till surface pro 3? Och extern skärm?

En extern skärm ansluter man via mini-display-porten och lämplig adapter. Jag har en HDMI-adapter så jag kan ansluta till teven. Det finns adaptrar med vanlig monitor-kontakt också. Adaptern är en kort sladd bara. Men skärmen är så bra så någon extern skärm behövs egentligen bara om man vill jobba med dubbla skärmar. Det går mycket bra.

Hur lång tid tar den på sig att starta från helt avstängd respektive viloläge?

Som vanligt med windows beror det säker på hur många program man har installerade. Min är ganska ny och jag har måttligt med program på skrivbordet och den tar 9 sekunder på sig från kallstart tills dess man skall klicka på skärmen och fylla i lösenordet. När detta är gjort tar det ytterligare två sekunder tills den är klar.
Start från viloläge går knappt att mäta, momentant alltså.

Ok. Helt försumbar tid alltså. Min gamla desktop tar säkert fem minuter att få igång.. Det är nämligen dags att byta ut den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar