Optiskt sett var Nikon-objektivet inte bara det skarpaste i testet, det behöll också skärpan bäst vid den största bländaren genom hela zoomomfånget.
Så skriver DigitalFoto i senaste numret (Nr 6 2010). Har du inte lust att köpa (74,90 SEK) tidningen, gå in på "bibblan" och läs testen Superzoomobjektiv.
Har själv ett 18-200 och är helnöjd med det. Var på semester i Egypten i januari och velade vilket/vilka objektiv jag skulle ta med. Tog med 16-85 + 70-300 men ångrade mig, hade klarat mig mycket väl med 18-200. 70-300 använde jag en enda gång, vid pyramiderna när jag ville dra samman bakgrund, bebyggelsen och pyramiderna. Däremot hade jag haft användning för mitt 12-24/4 som jag hade lämnat hemma.
Åker till Marocko i oktober och då får det bli 18-200, eventuellt kompletterat med 12-24. Om inte annat är det skönt att slippa byta objektiv med bara sand runt omkring.
Även om jag inte har barn i knatteåldern har jag barnbarn och jag har försökt med 16-85 och 70-300 men ibland är dom för nära och ibland för långt bort. 18-200 är perfekt eftersom du har järnkoll på knattarna med det zoomomfånget.
Köper du idag får du ju dessutom VR II = 3-4 steg.