ANNONS
Annons

Supervidvinkel till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom vinjetteringen verkar vara det intressantaste kommer här en bättre jämförelse, ett avfotograferat ljusbord.

Observera att 10-22:an på 10D vinjetterar minst lika mycket i det vidvinkligaste (10 mm) läget som 17-40 på 5D (17 mm), vilket bevisar att objektiv för APS formatet inte nödvändigtvis presterar bättre än motsvarande för fullformat. Snarare verkar det som om Canon har valt en nivå för vinjetteringen som de tror användarna accepterar, och har räknat med denna i bägge fallen.

/Daniel
 

Bilagor

  • vinjettering.jpg
    vinjettering.jpg
    26.5 KB · Visningar: 961
Jag hade lagt in fel bild för jämförelsen från högra bildkanten, blir svårt att se någon skillnad då. Här kommer den rätta bilden för 17-40.

/Daniel
 

Bilagor

  • 5d-17-40a17f8s.jpg
    5d-17-40a17f8s.jpg
    15.9 KB · Visningar: 942
Såvitt jag sett är vinjetteringen försumbar om man bländar ned 17-40:an till f/8 eller f/11. Den vinjettering man får på större bländare är lätt att få bort i Photoshop.

/Anders, som är nybliven lycklig ägare till en 135/2L
 
Vinjetteringsbilderna ovan är tagna med bländare 8.

Att det ser så illa ut beror på de extrema förutsättningarna, i praktiken upplever vi inte vinjetteringen som fullt lika dramatiskt (se de första bilderna i denna tråd). Fast om man fotograferar enfärgade ytor kan det förstås vara ett problem...

Zoomar vi ut en smula avtar däremot vinjetteringen snabbt.

/Daniel
 
Ang vinjettering (som kan vara väldigt snyggt f ö) så tror jag mig veta att 1ds mk2 har ingbyggd kompensation för detta i form av uppskruvad ljuskänslighet (med de problem det kan innebära) i den perifera delen av sensorn.

Stämmer detta?

Även på råfiler?

Och hur är det med 5d?
 
Inte på min 5D iaf. Jag får hur skön vinjettering som hellst med 17-40. Ser riktigt bra ut också, mer naturligt eller film-aktigt på nåt sätt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar