** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag minns har man knappast något skydd alls ifall man använder Paypal utanför Tradera eller ebay, vilket kan förklara att Supernice "gärna" vill sälja med Paypal så länge det sker utanför auktionssajten...

Har läst någonstans att Paypal-alternativet måste finnas angivet bland säljarens betalningsvillkor i annonsen för att man ska få något skydd.
.

Jag har läst det samma som dig , här i forumet. När man pratar med Paypal säger de att de har skydd så fort man betalar med dem. Även utanför tradera. Jag har ändå inte betalat auktionen, och supernice struntar i det. De har ännu inte besvarat mina senaste frågor. För mig är det uppenbart att de håller andan,väntar till sista auktionerna är klara och drar. Men kanske jag har fel..
Jag tror att det är svenskar bakom det hela. De svarar med svensk slang och uttryck som inte finns i översättningsprogram. Skriv och fråga något själva kan ni se.
Jag tror vidare det är bra att spara skärmdumpar, mejlkontakt,adresser osv på det som finns runt supernice, De som är bra på sådant kan gärna göra det.. (Som jag skrev innan hade jag gjort det med en kille som bedrog mig. Eftersom jag sparat allt jag kunde hitta runt denna bedragare, behövde polisen inte göra så mycket för att spåra upp honom.)
Jag har tagit skärmdumpaar mm ang. den auktionen jag tog hem, men jag kan inte anmäla något eftersom jag backat ut auktionen. Dock har jag haft förhandskontakt med en brottsutredare. Vet inte vad det leder till, men snart är auktionerna är slut och allt material borta? (Eller?)

Det stämmer med paypal, att det även är säkert om man handlar utanför tradera. Det är därför som jag undrar vad som är haken. För skumt är det. Tror också det är svenskar p.g.a. ordvalen samt att översättningsprogram inte funkar till 100%.

Det stämmer med paypal, att det även är säkert om man handlar utanför tradera. Det är därför som jag undrar vad som är haken. För skumt är det.

Det är väl så bistert att Tradera föredrar sin procent på avslutat auktion framför att städa bort bedragare. Eller så har de som policy att helt enkelt vänta tills någon som blivit lurad kontaktar dem (vilket ger bedragarna lagom med tid att slutföra sitt brott). Sorgligt oavsett.

Sett att Supernice lagt ut många nya annonser så det totala beloppet lär bli ännu högre. Antar att en del låter bli att betala efter att ha läst forum som detta men finns nog tyvärr många som så gärna vill ha en ny Canon 6D eller Nikon D600 till ett fantastiskt bra pris så de helt förtränger att det kanske är lite för bra för att vara ok.
Bara det faktum att alla varor är bland de absolut mest åtråvärda som finns just nu (och en del varor har de mest seriösa fotohandlare svårt att få tag i överhuvudtaget) gör det knappast mindre misstänkt.

Kluven kring Supernice, men alla klockor ringer

Jag är lite kluven kring det hela med supernice, varenda varningsklocka ringer i huvudet samtidigt kanske jag vill tro att det hela är på riktigt.

Talar emot:
Det är lite för bra för att vara sant, inga reservationspriser
De säljer över 20 varor per dygn, men endast 10 omdömmen har kommit in.
De säljer troligtvis en hel del till förlust.
De tar gärna bara emot betalning till ett bankkonto.
De säljer de mest lukrativa produkterna där ute, endast fullformat kameror
och 24-70 linser, samt iphones och samsung galaxy telefoner.
Det är som upplagt för en klassisk blåsning.
Man är jävligt oskyddad som konsument i dessa lägen.

Talar för:
De har faktiskt fått in en del positiva omdömmen.
Känns äkta med deras fint designade auktioner.

Vart med om att ha blitt blåst två gånger på tradera redan, så jag borde veta bättre.
Sist var det en såkallad ponzie sceem, där en snubbe hade 200 positiva omdömen och hade under flera år sålt grejor och levererat, enda kruxet var att leveranstiderna hela tiden ökade, då han sålde sakerna med förlust och hela tiden var tvungen att få in mer pengar för att kunna leverera ut varorna till några kunder, till slut havererar pyramidspelet.

Jag har bestämt mig nu och som magkänslan säger, det hela är en blåsning, den enda frågan är hur länge det kommer att hålla innan korthuset faller ihop.

Jag är lite kluven kring det hela med supernice, varenda varningsklocka ringer i huvudet samtidigt kanske jag vill tro att det hela är på riktigt.

Talar emot:
Det är lite för bra för att vara sant, inga reservationspriser
De säljer över 20 varor per dygn, men endast 10 omdömmen har kommit in.
De säljer troligtvis en hel del till förlust.
De tar gärna bara emot betalning till ett bankkonto.
De säljer de mest lukrativa produkterna där ute, endast fullformat kameror
och 24-70 linser, samt iphones och samsung galaxy telefoner.
Det är som upplagt för en klassisk blåsning.
Man är jävligt oskyddad som konsument i dessa lägen.

Talar för:
De har faktiskt fått in en del positiva omdömmen.
Känns äkta med deras fint designade auktioner.

Vart med om att ha blitt blåst två gånger på tradera redan, så jag borde veta bättre.
Sist var det en såkallad ponzie sceem, där en snubbe hade 200 positiva omdömen och hade under flera år sålt grejor och levererat, enda kruxet var att leveranstiderna hela tiden ökade, då han sålde sakerna med förlust och hela tiden var tvungen att få in mer pengar för att kunna leverera ut varorna till några kunder, till slut havererar pyramidspelet.

Jag har bestämt mig nu och som magkänslan säger, det hela är en blåsning, den enda frågan är hur länge det kommer att hålla innan korthuset faller ihop.

Jag såg att det kommit in fler positiva omdömen idag och det verkar stämma rent tidsmässigt om man kollar när auktionerna avslutats. Att följa sin magkänsla är nog säkrast. Själv skulle jag inte våga köpa något dyrt av Supernice.

:)
/chi

Det är väl så bistert att Tradera föredrar sin procent på avslutat auktion framför att städa bort bedragare. Eller så har de som policy att helt enkelt vänta tills någon som blivit lurad kontaktar dem (vilket ger bedragarna lagom med tid att slutföra sitt brott). Sorgligt oavsett.

Tradera skulle egentligen ha en egen tråd för att beskriva problemen som finns med att köpa från sånt som de kallar "företag".

Tradera har stoppat försäljningar där man inte erbjuder köp via paypal och där man erbjuder fast pris när privatpersoner med färre än 10 bedömnigar det senaste året säljer. Argumentet är att försvåra för bedragare. Något som i princip är skitsnack. Hur svårt är det att lägga upp tio auktioner och sälja något som inte finns till någon som inte betalar men ger positivt omdöme?

Men när någon påstår sig ha ett "företag" så kan de tydligen göra så. Dessutom så signalerar benämningen "företag" att Tradera på något sätt går i god för att säljaren är seriös och att det är mer säkert att köpa från dem än från privatpersoner.

I själva verket är benämningen "företag" på Tradera absolut ingen garanti för något alls och Tradera struntar fullständigt i vem som ligger bakom verkar det som.

För ett tag sedan annonserade någon hette "Hemelektronikbutiken" ut ett antal Nex 6 och Nex 7 som jag var lite sugen på. När jag såg den första annonsen så skickade jag ett meddelande till säljaren där jag frågade om det gick att hämta objektet eftersom deras hemvist var Farsta och jag bor på Värmdö. Jag fick inget svar och lät då auktionen gå utan att lägga bud. Jag kollade med Tradera om man kunde få veta vilket företag som låg bakom annonsen (orgnr), men svaret på det var att de inte lämnade ut den iformationen. Man skall alltså som konsument köpa från ett företag utan att veta från vilket företag det är!

Dagen efter kom det upp fler Nex 6 och Nex 7 så jag la ett halvtamt bud utan att egentligen kunna tänka mig att skicka pengar utan att om jag vann auktionen så tänkte jag kräva att få hämta kameran. Jag vann i alla fall inte auktionen och det visade sig tämligen omgående att ingen fick några kameror och "Hemelektyronikbutiken" avregistrerades efter ytterligare några dagar.

"Supernice" kan ju vara samma sak och Tradera bryr sig knappast.

Dessutom så signalerar benämningen "företag" att Tradera på något sätt går i god för att säljaren är seriös och att det är mer säkert att köpa från dem än från privatpersoner.

I själva verket är benämningen "företag" på Tradera absolut ingen garanti för något alls och Tradera struntar fullständigt i vem som ligger bakom verkar det som.

Enligt Traderas beskrivning:
Medlemmen är registrerad som ett företag och har godkänts av Tradera efter manuell granskning. Som köpare från denna medlem omfattas du av de skydd som du som konsument åtnjuter vid handel med företag, bl.a. Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköpslagen.
Tvetydigt. Registrerad som företag var? På Traderas hemsida eller hos bolagsverket eller i USA? Stor skillnad. Ett orgnummer som inte är hemlig information skulle lösa mycket.

Enligt Traderas beskrivning:

Tvetydigt. Registrerad som företag var? På Traderas hemsida eller hos bolagsverket eller i USA? Stor skillnad. Ett orgnummer som inte är hemlig information skulle lösa mycket.

Man kan ju undra hur de manuellt hade granskat "Hemelektronikbutiken". Det firmanamnet fanns inte i alla fall. Firman måste alltså formellt haft ett annat namn. De som blev blåsta tackar nog Tradera hela vägen till polishuset.

Har mailat dem och bett om Federal tax ID number för SUPERNICE.
Har även bett om en förklaring ifall de inte kan lämna ut det.

Jag kanske är dum i huvet men varför kan de inte publicera orgnummer eller motsvarande på sidan "Om butiken"!? Det skulle göra det mkt enklare för oss att kolla upp företag.
Å andra sidan skulle en hårdare kontroll ge mindre oseriösa företag vilket innebär minskade intäckter för Tradera.

De positiva omdömena fortsätter att komma. Misstankarna är kanske obefogade? Men det finns fortfarande ingen anledninga att skynda bjuda även om supernice verkar ok för likadana varor lär dyka upp hos dem igen.

De positiva omdömena fortsätter att komma. Misstankarna är kanske obefogade? Men det finns fortfarande ingen anledninga att skynda bjuda även om supernice verkar ok för likadana varor lär dyka upp hos dem igen.

Ja men det är fortfarande majoriteten av köparna som bara har ett el. ett fåtal) omdömen. Då syftar jag på dem som köpt SUPERNICE dyra prytlar.

/chi

Knappast. Allt de sålt hittills måste ju ha gått med förlust. Sånt kan ju möjligen en stor elektronikkedja unna sig för att få in en fot på någon marknad, men knappast en småskuttbutik av detta slag. En Apple iPhone 5 har en handlare inte många kronor i avans på även när de säljs till fullpris. Att Supernice dessutom skulle bjuda på svenska tullavgifter samt två års extra garanti (Apple ger bara ett år) för grejor de säljer med förlust... jo, tjena. Bara på varje iPhone de sålt måste de ha gått back flera tusenlappar. Inköpspriserna på kameror har jag ingen koll på, men jag har svårt att tro att handlarna har så särskilt stora påslag där heller.

Möjligen har de en smart strategi att skicka grejorna till några av de första köparna, för att få folk att tänka ungefär som du gör nu. De går back kanske tiotusen på att skicka tre-fyra kameror och sedan kan de kamma hem resterande sex-sjuhundratusen och dra med pengarna.

Vågar man betala till det här företaget egentligen? :S

Jag vann deras senaste canon 24-105L för 6950 kr...

har mailat lite och fått svar från en Danica P.
först betalningsinfon hon skickade direkt efter auktionens slut
Sen ett svar på alternativa betalsätt samt att jag frågade om deras företagsnummer eller Federal tax ID.

Svar på andra mailet sa hon att paypal är okej om jag betalar deras avgifter dom hade inte marginaler för det.. (vilket inte är så konstigt..)

Sen har jag också mailat netmistic universe LLC från deras kontaktformulär på hemsidan
www.netmisticuniverse.com

här är mailkonversationen med netmistic

Dear Samuel,

I can understand your confusion. Supernice project on Swedish Ebay
(Tradera) is a part of our corporate business as a result of our
hardware contacts in US and Asia. As this is not our primary business
direction, there is still no information about that on our corporate
website www.netmisticuniverse.com. Supernice project is just a fragment
of our business activities so our leadership didn't saw it as necessary
to put information about that on our corporate website. Which I can
agree may create some confusion.

You may contact us at anytime, is you speak Swedish then Danica and
Nicole would be your best choices. Although I can Swedish too, but they
are involved in Supernice project on higher level.

You may contact us at any time if you need further information about
business activities connected to our entity. Thank you for you
understanding.

--
Best regards,
Jonathan Kowalsky - Project Manager
-------------------------
US OFFICE
NETMISTIC UNIVERSE LLC
501 Silverside Road
Suite 105
Wilmington, DE 19809, USA
Phone: +1(302) 300-4910
US Toll Free: (800) 387-8680
Fax: (302) 300-4909 Fax
www.netmisticuniverse.com

On 2013-01-11 15:29, Samuel Eriksson wrote:
> Hi
>
> I want to check with you who is in charge of your auctions at the Swedish auction site www.tradera.se
>
> At the moment you have a couple of auctions of expensive professional cameras, lenses and also some mobile phones.
>
> What makes me ask this is because the amount information you share on tradera is very low, lower than enforced by Swedish laws... (although im not sure how Swedish laws are applied to companys outside Sweden so this might be accepted) - anyways the information is bad in my opinion.
>
> After winning one of your auctions i received an e-mail from a person (i wont mention any name yet) who says he/she is working at your company and ofcourse wants me to pay this auction directly to his/her bankaccount. (a Swedbank account)(Swedbank is a Swedish bank)
>
> All of these auctions have been sold at extremely low prices and there are other signs saying this is a fraud.
>
> Also there are no links to this page. i actually had to win an auction to know this is the company that is registered for the tradera company. as this wasn\'t shared at the site. (Tradera requires an company name to register an comapny-account, after winning the auction tradera shares this information with me regardless of if the person behind the account wishes so or not.)
>
> I have yet not payed my auction, i sent an e-mail back to the person contacting me with payment information, asking for a company nr or federal tax id or similar.. Still no answer.
>
> at tradera the company calls it self \"SUPERNICE\"
>
> It all seems very strange and i would like some explanations! If this seems strange to you, maybe i can give you more information for helping you.
>
> Forgive my english, it could be better..
>
> // Samuel
>

Det är ju lustigt att dom verkar inte dela ut sina separata mailadresser?
Engelskan brister även här för Mr. Jonathan..
Men det verkar på nått sätt ändå seriöst...

Konversation ovan skickade jag via kontaktformuläret och fick svaret från [email protected]

Medans efter att ha vunnit auktionen fick jag betalningsinfo från
[email protected]
(svaret på alt. bet. och företagsnummer var också från denna mail och båda av Danica P.)

Jag avvaktar med att betala.. ett seriöst företag kommer med en trevlig påminnelse antar jag.

Faktiskt är felen i grammatiken väldigt lika dem en svensk gör vilket i samband med Swedbank kontot för tankarna till en svensk bedragare, tyvärr. Amerikaner gör grammatiska fel, men inte sådana, de är av annan typ. Hur var IP adressen?

Vågar man betala till det här företaget egentligen? :S
Nej!

Du kanske har tur och får ett objektiv hemskickat om de här bluffmakarna fortfarande är i uppstartsfasen och försöker skaffa sig goda omdömen. Annars har du kastat pengarna i sjön.

Jag vann deras senaste canon 24-105L för 6950 kr...
Det är två tusen under lägsta pris på prisjakt.se. Så lågt kan ingen sälja det utan att gå med förlust.

F.ö. håller jag med om den som skrev att den misshandlade engelskan tyder på att det är svenskar du har att göra med. De försöker antagligen framstå som icke-svenskar för att vara mer övertygande när de påstår att de tillhör något stort multinationellt säljbolag.

Möjligen har de en smart strategi att skicka grejorna till några av de första köparna, för att få folk att tänka ungefär som du gör nu. De går back kanske tiotusen på att skicka tre-fyra kameror och sedan kan de kamma hem resterande sex-sjuhundratusen och dra med pengarna.
Ja, jag håller med och tror fortfarande att det är som du skriver men jag måste trots allt försvara Tradera för jag anser att de inte kan göra så mycket annorlunda enbart p.g.a misstankar. De har vad jag vet inte fått in några anmälningar från köpare som inte fått varor de betalt för eller någonting annat som visar att det med 100% säkerhet är fråga om bedrägeri. Därför skriver jag att vi som är inne på det här forumet kan se till att inte handla av Supernice tills man kan avgöra om de är pålitliga eller ej så slipper vi riskera råka ut för ett eventuellt bedrägeri.

Eventuellt skulle Tradera kunna ändra sina regler så att nya traderare begränsas från att kunna lägga upp hur många auktioner som helst eller någon annan typ av begränsning.

Skulle någon av oss vara riktig flitig skulle vi även kunna kontakta vissa av budgivarna för att varna dem samt ge dem länken till denna tråd men det är ju ett riktigt tidkrävande jobb som jag defenitivt inte har tid till,

Ja, jag håller med och tror fortfarande att det är som du skriver men jag måste trots allt försvara Tradera för jag anser att de inte kan göra så mycket annorlunda enbart p.g.a misstankar. De har vad jag vet inte fått in några anmälningar från köpare som inte fått varor de betalt för eller någonting annat som visar att det med 100% säkerhet är fråga om bedrägeri. Därför skriver jag att vi som är inne på det här forumet kan se till att inte handla av Supernice tills man kan avgöra om de är pålitliga eller ej så slipper vi riskera råka ut för ett eventuellt bedrägeri.

Eventuellt skulle Tradera kunna ändra sina regler så att nya traderare begränsas från att kunna lägga upp hur många auktioner som helst eller någon annan typ av begränsning.

Skulle någon av oss vara riktig flitig skulle vi även kunna kontakta vissa av budgivarna för att varna dem samt ge dem länken till denna tråd men det är ju ett riktigt tidkrävande jobb som jag defenitivt inte har tid till,

Få kontakt med budgivarna är ju inte så lätt. Då måste väl någon av dem ha egna auktioner som man kan kontakta dem genom. eller?
Jag försökte det lite sådär när Hemelektronikbutiken började härja, men hittade ingen köpare som hade annons själv.

JAG skulle aldrig i helvete betala Supernice en cent. Det känns definitivt som en fälla som kommer slå igen snart.

Tradera kunde ju i alla fall informera köpare om företagens (förutsatt att alla som påstås ha företag verkligen har det) RIKTIGA firmanamn och gärna deras organisationsnummer, svenska eller utländska. På det sättet kan man ju i alla fall göra någon sorts bedömning om företaget man ämnar skicka sina pengar till. Vilka personer ligga bakom tex (mer eller mindre kända brottslingar, målvakter etc). Har de skatteskulder? Är de omskrivna i några andra sammanhang? Hur länge har de funnits? osv osv osv men det skiter Tradera i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar