Annons

Supermacro, liten eller stor bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Ljusmängden har ju ingen direkt betydelse då jag fotar statiska motiv. Men frågan är om jag ska använda stor bländaröppning, och således stacka fler bilder, eller liten bländaröppning och riskera diffraktion?

Någon kunnig inom supermacro som kan tipsa om betydelsen av diffeaktion, eller omdet inte syns?

Skulle föreslå att du väljer minsta bländare du kan utan diffraktion, typ f/11 eller vad det kan vara. Du kan också backa något och beskära, det gör ganska mycket i skärpedjup att backa. Skulle inte detta hjälpa så är det stackning.

Rörligt motiv eller statiska motiv?

Om du skal fotografera ett motiv, t. ex. en insekt, där du kan riskera att motivet rör sig så skall du använda så liten bländare som möjligt utan att riskera synbar diffraktion. Om motivet är statiskt så blända upp och använd fler bilder vid stackningen. Diffraktionen kommer tidigare än man tror så du borde prova lite olika bländare vid olika förstoringsgrader för att se vilken bländare som är optimal. Jag fotar mycket med Canons objektiv MP-E65 som går mellan 1:1 och 5:1 och har testat lite. Eftersom det oftast är levande motiv utan stackning så blir det en liten kompromiss mellan toppskärpa och skärpedjup. Vid 1:1 fungerar f16, vid 2:1 duger f16, vid 3:1 duger f11, vid 5:1 duger f:9.. När jag stackar bilder på statiska motiv så brukar jag bara blända ner ett steg eller två steg från maxbländaren. Här finns en test av lite olika gluggar om du vill kolla.

Om du använder mikroskopobjektiv är det en icke-fråga, eftersom de saknar bländare.

Teoretiskt kan man få högre upplösning och kontrast om öppningen är större, men det begränsas så klart av optiska fel. I regel blir resultatet vid stackning bäst med stor öppning.

Det är ganska lätt att uppskatta var gränsen för sänkt kontrast och skärpa genom diffraktion går, då det är en funktion av den relativa öppningen och pixeltätheten. Vid förlängt utdrag ska man då räkna med utdraget, inte med brännvidden, så att man exempelvis om gränsen för godtagbar diffraktion ligger fid f/8 ska öppna till f/4 vid dubbelt utdrag. Man får alltså samma diffraktion vid skala 1:1 med bländare 4 som vid fotografering på långt håll med bländare 8.

Men frågan om godtagbar diffraktion innehåller ett moment av godtycke, precis som alla frågor som gäller skärpa och kontrast. Du kanske godtar diffraktionen vid f/11 eller f/16. Det kan vara ett personligt val. Rent fysikaliskt har man då förlorat upplösning och kontrast, men det är högst subjetkivt om man vill godta den lägre upplösningen.

Ljusmängden har ju ingen direkt betydelse då jag fotar statiska motiv. Men frågan är om jag ska använda stor bländaröppning, och således stacka fler bilder, eller liten bländaröppning och riskera diffraktion?

Någon kunnig inom supermacro som kan tipsa om betydelsen av diffeaktion, eller omdet inte syns?

Vad menar du med supermacron?

Rådet om f/11 - tänk på att bländare inte funkar som på vanliga objektiv utan varierar så f/11 på displayen kan vara en annan riktig bländare beroende på fokusavstånd.

Men du har ju en väldigt trevlig möjlighet till hands...prova! Tror du kan blända ner mer än du tror.

Då passade länken perfekt! Du ser att han inte bländar ner särskilt mycket och att han använder objektivet bakvänt som är en vanlig teknik när det kommer till större förstoring som objektivet inte är avsett för ursprungligen.

Ytterligare en fråga som jag kan ställa här med en gång. Någon som vet vart man kan få tag på mellanringar till 43 mm? Helt ihåliga.. alltså bara en svart tub med gängor.

Då passade länken perfekt! Du ser att han inte bländar ner särskilt mycket och att han använder objektivet bakvänt som är en vanlig teknik när det kommer till större förstoring som objektivet inte är avsett för ursprungligen.
Ett förstoringsobjektiv är vanligen avsett för en förstoring större än 1:1, men det är förstås den normala fattningen på objektivet som ska vara vänt mot motivet, precis som vid förstoring av negativ.

Tack, riktigt bra sida! Beställde dock en från japan igår, men den sidan kan jag använda mer sen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar