Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, men inom den seriösa vetenskapen "astrologi" så verkar det ju vara en stor grej när tre himlakroppar står i linje. Om det då inte är speciellt nogräknat att det verkligen ÄR en rät linje så vore det ju absolut inget speciellt på något sätt...så man måste väl förutsätta att det verkligen ÄR en rät linje som avses? Men med tanke på hur logisk astrologin är så kanske man inte kan förutsätta det..:)

Edit: Jag behöver väl kanske inte tillägga att jag ser astrologi som rent nys? :)
 
Senast ändrad:
Ja, men inom den seriösa vetenskapen "astrologi" så verkar det ju vara en stor grej när tre himlakroppar står i linje. Om det då inte är speciellt nogräknat att det verkligen ÄR en rät linje så vore det ju absolut inget speciellt på något sätt...så man måste väl förutsätta att det verkligen ÄR en rät linje som avses? Men med tanke på hur logisk astrologin är så kanske man inte kan förutsätta det..:)

Nja, enligt den certifierade astrologen måste det nog inte vara mån- eller solförmörkelse för att det skall kallas för suzygy. Enligt honom är både tex februari och mars månads fullmånar en suzygy. Enligt Wikipedia används uttrycket både för när tre himlakroppar (vanligen solen-jorden-månen) verkligen står i rät linje, och för tex ny- och fullmåne.
 
OK, då förstår jag mer, men att dra alla astrologer över en kam är ju lite generaliserande.

Det är en pseudovetenskap som aldrig vetenskapligt bevisats, men vad säger att det inte stämmer, nu pratar jag inte om horoskop i tidningarna utan mer etablerade personer som Isaac Newton som trodde att Bibeln innehöll Guds planer för universum, och tillbringade omkring 50 år med att utifrån detta försöka förutsäga jordens undergång.

Han skrev omkring 4 500 sidor om detta, och det resultat han kom fram till var att det mest definitiva datum man kunde sätta för jordens undergång var år 2060.

så vi får väl se om han hade rätt år 2060, eller vi kanske får se om Mayakalendern stämmer, den slutar redan 2012.....ohhhh close

Själv tror jag inte särskilt mycket på dessa, men man vet aldrig, eller hur iBoat

Nej man vet aldrig vad som kan hända. Det har de senaste händelserna i Japan visat. Jag är realist och har svårt för saker som t.ex astrologi som enligt min mening är rent trams. Varför skulle en himlakropp som neptunus eller merkurius påverka hur vi har det i vår vardag? Förlåt, eventuella troende astrologer, men det är inte särskilt sannolikt.
 
Vad jag förstår inträffar en supermåne relativt ofta (tex sex ggr under 2011). Dessutom verkar det inte så noga med att det är exakt på dagen så viktigt för att dramatiska händelser skall förknippas med dem i astrologiska sammanhang. Däremot inträffar en extrem supermåne bara vart 18:e år. Det är ju lite intressant. Huruvida den extra påverkan från månens dragningskraft som då råder kan utlösa jordbävningar och andra fenomen på jorden låter jag vara osagt för min del. Jag tror inte det, men jag vet inte med säkerhet.
 
Månen o plats i GBG

Ja jag kommer med vara ute samt ett par fotopolare i göteborg.
utsikten i vättle eller kanske ramberget....bra och höga platser.
Ska bli kul o se om fler kommer till samma plats/platser.
//Nicke
 
Ja jag kommer med vara ute samt ett par fotopolare i göteborg.
utsikten i vättle eller kanske ramberget....bra och höga platser.
Ska bli kul o se om fler kommer till samma plats/platser.
//Nicke

Funderade själv på ramberget, hur är det med ljusförorening från centrum? Var länge sen jag var där efter mörkrets inbrott o då hade jag betydligt intressenter saker för mig :)

Och blir det mot älvsborsbron eller in mot centrum månen står?
 
Är rädd att det kommer att vara mulet på när supermånen infaller så jag tog det säkra före det osäkra och fotade idag, finns på dagens datum på min hemsida http://www.susajt.se
fotad kl 17.53. Har tyvärr inga värstingobjektiv för ändamålet men det får duga...
 
Funderade själv på ramberget, hur är det med ljusförorening från centrum? Var länge sen jag var där efter mörkrets inbrott o då hade jag betydligt intressenter saker för mig :)

Och blir det mot älvsborsbron eller in mot centrum månen står?

Ströljuset från Göteborg och andra städer är bedrövligt och tar udden av himlabilder. En bättre ide vore väl att ta sig ut till skärgården och fota i västlig riktning, tidig morgon, sen natt antar jag....Bättre än så är nog svårt i dessa nejder.
 
Ströljuset från Göteborg och andra städer är bedrövligt och tar udden av himlabilder. En bättre ide vore väl att ta sig ut till skärgården och fota i västlig riktning, tidig morgon, sen natt antar jag....Bättre än så är nog svårt i dessa nejder.

Eller utkiken i vättle vid kanotuthyrningen tar det 10 minuter att gå upp....rent o fint på himlen.
Dit vi funderat mest på, finns bänk med för samling o jag ska då ta med mig kaffe så kan man sitta o tjata o fota ett tag....gött.
//Nicke
 
Så det är månfoto imorrn, runt 21 tiden på kvällen ? men hur tar man sig till Ramberget ? jag har aldrig varit där. Men om det inte är alltför omständigt så kan jag tänka mig dyka upp.

/ Magnus
 
Så det är månfoto imorrn, runt 21 tiden på kvällen ? men hur tar man sig till Ramberget ? jag har aldrig varit där. Men om det inte är alltför omständigt så kan jag tänka mig dyka upp.

/ Magnus

Nja fotningen blir la lördag kan jag tänka mig när månen skall vara som närmast.
Ramberget ligger på hisingen och utan bil vette kattsingen hur man tar sig dit närmast....rambergsvallen kanske o knata dit tror jag.
//Nicke
 
Doh! ja Lördag var det ju hehe. Men jag tänker iaf inte gå från Mölndal dit ut så det måste bli med någon form av transport så som spårvagn och/eller buss. Jag ska kolla upp det imorrn och se hur det går att lösa..

/ Magnus
 
personligen skulle jag inte välja Ramberget då det flödar av ströljus från stan där. Det bästa som kan göras i sådan miljö är att vända linsen ifrån. Vättle ligger ju norr om stan så lite samma problem, men bättre än Ramberget. Varför inte satsa lite söder om stan om inte skärgårn funkar? Är inte så välorienterad men Delsjöområdet t.ex. så kanske man slipper det värsta ströljuset skulle jag tro.
 
Fota Måne i GBG

Ni som letar efter ett bra ställe utan ströljus i GBG i skärgården kan jag tipsa om Hönö sydspets, enkelt att ta sig både med bil eller buss. buss 24 till Lilla varholmen alt buss 290 sen färjan sen buss ner till Klåva hamn tex.

Alt är att åka till Björkö så får man med öckerö och Kalvsund i vattnet neranför månen, och det är närmare än att ta sig till Hönö Klåva från Lilla Varholmen (samma bussar som till Hönö 24, Lila Express och 290) sen över med Björköfärjan och då är du på Björkö sydspets.

Själv bor jag på toppen av Kalvsund så jag tänker gå utanför dörren 50meter så har jag 360c utsikt över skärgården... Ser fram i mot kanon härliga foton om jag bara kommer i från svärföräldrarna i tid :)

P.S Hästevik och Hjuvik (som ligger på HIssingen) borde ha fina ställen med om ni väljer ett högt parti så får ni med vatten och öar och månens härliga spegling.
(Bilfärjorna går dygnet runt)
 
Ni som letar efter ett bra ställe utan ströljus i GBG i skärgården kan jag tipsa om Hönö sydspets, enkelt att ta sig både med bil eller buss. buss 24 till Lilla varholmen alt buss 290 sen färjan sen buss ner till Klåva hamn tex.

Alt är att åka till Björkö så får man med öckerö och Kalvsund i vattnet neranför månen, och det är närmare än att ta sig till Hönö Klåva från Lilla Varholmen (samma bussar som till Hönö 24, Lila Express och 290) sen över med Björköfärjan och då är du på Björkö sydspets.

Själv bor jag på toppen av Kalvsund så jag tänker gå utanför dörren 50meter så har jag 360c utsikt över skärgården... Ser fram i mot kanon härliga foton om jag bara kommer i från svärföräldrarna i tid :)

P.S Hästevik och Hjuvik (som ligger på HIssingen) borde ha fina ställen med om ni väljer ett högt parti så får ni med vatten och öar och månens härliga spegling.
(Bilfärjorna går dygnet runt)

Den tar vi nog spets på, Hönö.
Vore kul om alla lägger upp sina bilder så vi kan se sedan...visst bombat med supermånar men vore kul att se hur många som verkligen ger sig ut...=o)
//Nicke
 
Den tar vi nog spets på, Hönö.
Vore kul om alla lägger upp sina bilder så vi kan se sedan...visst bombat med supermånar men vore kul att se hur många som verkligen ger sig ut...=o)
//Nicke

Hehe, ja det är ju trots allt lördagkväll, men jag ska försöka släppa taget om vinglaset och ge mig ut :)

Min plan är att få "kärnan" (eller Helsingborgs slott som den egentligen heter) som förgrund. Kommer att använda en brännvidd på 400 mm och göra en gigapixelbild.

Här är en gigapixelbild i 360° tagen från Kärnans topp: http://www.prepix.se/hbg_360_prepix/360_karnan.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.