Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska ju alltid vända sig om och ta en bild...
Detta befanns att skåda åt motsatt håll strax innan Supermånen dök upp.
En riktig härdsmälta precis mellan Barsebäck 1 och 2

IMG_2998aa.jpg

Helsingborg 20.53

Månen under rampen som leder upp till Kärnans ingång

Bilagor

• Moon_19mars_2011.jpg
    Moon_19mars_2011.jpg
    69.7 KB · Visningar: 605
Månen över Västervik

God kväll gott folk! Vilka underbara månbilder ni har tagit! Själv hade jag en himla massa problem att få ihop det trots goda råd tidigare idag. Vad FORT allt hände! Här kommer i alla fall några av mina bilder.

Först en närbild med mitt 70-300 objektiv. Inte så skarp som jag hade önskat trots stativ, sladdutlösare och uppfälld spegel.

Sedan lyckades jag att fånga två månar på samma bild. Någon som kan förklara det här fenomenet så att jag inte behöver göra om det igen?

I nästa bild har jag förstärkt den orange färgen. För den var faktiskt just så orange även om min kamera inte tyckte det. Men varför i hel.... har jag fått en skarp kant runtom?

Nja.... fortfarande inte nöjd....

Såååå, vad kan jag öva på till nästa gång....öh... 2016????? :(

Bilagor

• Närbild månen.jpg
    Närbild månen.jpg
    18.5 KB · Visningar: 589
  • Dubbelmåne.jpg
    Dubbelmåne.jpg
    7.4 KB · Visningar: 586
  • Orange.jpg
    Orange.jpg
    4.3 KB · Visningar: 587
  • Gul.jpg
    Gul.jpg
    6.7 KB · Visningar: 582
Lund kl 2151. Dags att ta fram popkornen, ser ut att bli en spännande natt
Ixus 900 med tant Veras kikare påmonterad.

Bilagor

• måne3.jpg
    måne3.jpg
    71.6 KB · Visningar: 568
...
Sedan lyckades jag att fånga två månar på samma bild. Någon som kan förklara det här fenomenet så att jag inte behöver göra om det igen?
...
(
Skulle kunna bero på UV-filtret, om du har ett sådant på.

Den riktiga bilden av månen speglas på sensorn och ut genom objektivet där det speglas igen på den plana ytan som UV-filtret utgör. Däreifrån spegals den tillbaka och fastnar som en kopia.

Petter ...

Det händer mera kl 2202, sitter på balkongen och måste ta upp en ny box
Kan det vara Ving som har lämnat av Skavlan?

Bilagor

• måne3.jpg
    måne3.jpg
    71.3 KB · Visningar: 555
Skulle kunna bero på UV-filtret, om du har ett sådant på.

Den riktiga bilden av månen speglas på sensorn och ut genom objektivet där det speglas igen på den plana ytan som UV-filtret utgör. Däreifrån spegals den tillbaka och fastnar som en kopia.

Petter ...

Japp Petter! Där har vi det! UV-filter. Tack, då har jag lärt mig något nytt. Man ska alltså undvika UV-filter på natten?

En annan måne?

Verkar märkligt, det här är en småländsk måne, men den ser inte snålare ut än någon annan måne?

Inser nu att jag också har ett filter på det här objektivet. Glömde bort det, även om jag är väl medveten om det olämpliga i det när man fotograferar ljuskällor på natten.

Jag är dock övertygad om att min egna trädgårdsmåne kommer att vara 40% större nästa månad, med tanke på vad jag har köpt... :)

Bilagor

• Supermoon2.JPG
    Supermoon2.JPG
    38.5 KB · Visningar: 714
2217 , Gunde lämnar, jag måste ha en filt , otäckt spännande här nere i södern, var är Anja?

Bilagor

• måne3.jpg
    måne3.jpg
    77.8 KB · Visningar: 702
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar