ANNONS
Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv fick jag beskåda den fantastiska månen från en buss på väg hem från Vemdalsfjällen.
Det var en mycket vacker stor gul måne som klättrade upp över horisonten på den mörkbå himlen.
Tyvärr så är inte en Ixus 55 i en buss på trasiga Hälsingevägar det optimala fotomässigt...
Det är den tjockaste bågen rakt fram som är månen :)
 

Bilagor

  • moon.jpg
    moon.jpg
    26 KB · Visningar: 878
Själv fick jag beskåda den fantastiska månen från en buss på väg hem från Vemdalsfjällen.
Det var en mycket vacker stor gul måne som klättrade upp över horisonten på den mörkbå himlen.
Tyvärr så är inte en Ixus 55 i en buss på trasiga Hälsingevägar det optimala fotomässigt...
Det är den tjockaste bågen rakt fram som är månen :)

Haha, den sticker iaf ut bland alla andra bidrag! :)
 
Supermånen i Leksand

Jag satt och väntade, och väntade på att den skulle gå upp!
Sen kutade den iväg så jag inte hann med (den skulle ju varit över Leksandsbron:-(

Här är en tillfällig lank, Zomify i fullskala (den är 22.000 px i originalet)
http://www.sphk.se/bildmakaren/mon/supermon_leksand.html
/ Mats G
 

Bilagor

  • supermon_Leksand.jpg
    supermon_Leksand.jpg
    3.5 KB · Visningar: 699
Senast ändrad:
Nedgång

Tog en sväng på morgonen och fotade nedgången över havet. Några sträckande ejdrar kom också med! Större bilder i mitt landskapsalbum.
 

Bilagor

  • supermoon_set_webforum.jpg
    supermoon_set_webforum.jpg
    51.1 KB · Visningar: 661
Super Moon

Tävelsås söder om Växjö ca 22:00
D90, 70-300
 

Bilagor

  • moon_20110320.jpg
    moon_20110320.jpg
    13.6 KB · Visningar: 530
Det jag inte fattar är hur ni kan fota månen från så många olika håll.. Ibland är den stora kraterna uppåt och ibland är den neråt.. Inte kan det väl skilja så mycket hur man ser månen i det lilla landet sverige.. Borde den inte framstå som i stort sett likadan oavsett var i sverige man fotar den??
 
var?

Det jag inte fattar är hur ni kan fota månen från så många olika håll.. Ibland är den stora kraterna uppåt och ibland är den neråt.. Inte kan det väl skilja så mycket hur man ser månen i det lilla landet sverige.. Borde den inte framstå som i stort sett likadan oavsett var i sverige man fotar den??

Jag kan bara se att det skiljer några enstaka grader mellan ytterligheterna. Vilken bild menar du att det ser upp och ner ut på? Om du tänker på mina bilder så ser månen deformerad och hoptryckt ut pga av ljusets brytning i den längre atmosfären (vid upp- och nedgång) men du ser ändå att de kända ställena ligger ungefär på samma ställen.
 
Jag kan bara se att det skiljer några enstaka grader mellan ytterligheterna. Vilken bild menar du att det ser upp och ner ut på? Om du tänker på mina bilder så ser månen deformerad och hoptryckt ut pga av ljusets brytning i den längre atmosfären (vid upp- och nedgång) men du ser ändå att de kända ställena ligger ungefär på samma ställen.

Han kanske menar inlägg #155?
 
Panoramat

Hur många bilder består den av?

Jag hade dessutom med "fel" objektiv, glömde mitt hemsnickrade stativfäste till 80-200:an.
Så panoramat är tagit med AF 300 4, på höjdformat.
Det är tio bilder på långa sidan + en fuskinklistrad på månen, skilde ca 8 steg bakgrund/måne, det klarar inte min gamla sensor. Lite flammig himmel, det går att finputsa om någon vill köpa bilden, annars dår det vara.
/ Mats G
 
Mellan månarna i inlägg #167 och #168 på denna sida så skiljer det 60-70 grader. Man kan väl gissa att månen i #167 är hyffsat rätt, med tanke på fåglarna. #168 går inte att avgöra eftersom det inte finns någon referens. Däremot skiljer det väl en 15-16 timmar mellan bilderna, ändrar månen vinkel så mycket under den tiden?
 
Mellan månarna i inlägg #167 och #168 på denna sida så skiljer det 60-70 grader. Man kan väl gissa att månen i #167 är hyffsat rätt, med tanke på fåglarna. #168 går inte att avgöra eftersom det inte finns någon referens. Däremot skiljer det väl en 15-16 timmar mellan bilderna, ändrar månen vinkel så mycket under den tiden?

Månen vänder alltid samma sida mot jorden, men pga libration pendlar den något. Denna gör att månens vinkel förändras i storleksordningen 20 grader över en halv månfas, knappt 15 dagar (efter en halv månfas vrider den sig tillbaks igen). Sedan förändras också dess vinkel om man förflyttar sig i nord-sydlig riktning. Nu misstänker jag dock att avståndet mellan de geografiska platserna för bilderna i inläggen #167 och #168 är försumbart i sammanhanget.

Edit: Nu är jag ingen expert på månens rörelser, men det skiljer ju en hel del i vinkel mellan bilden i inlägg #111, som är tagen vid månens uppgång, och inlägg #167, tagen vid dess nedgång. Någon annan får reda ut det här, känner att mina kunskaper inte räcker till.
 
Senast ändrad:
Nu har jag funderat lite mer på saken och det stämmer att månen vrider sig drygt 70 grader medsols från dess uppgång i öster till dess nedgång i väster. Exakt hur många grader beror på vilken plats i Sverige som bilderna är tagna på (latitud).

Att månen är deformerad kommer sig av att dess ljus får passera genom tjocka luftlager när månen står lågt och ljuset får gå en lång väg nästan horisontellt längs jordytan. Ljuset har då passerat luftlager med turbulent och oregelbunden skiktning och brytningsindex så ljus från olika delar av månen böjs av olika pga detta, månen blir deformerad och oregelbunden i kanten.

Edit: Det är egentligen inte månen som vrider sig, utan betraktarens position som förändras relativt månen pga jordens rotation. Bara för att förtydliga. Men det ser ju ut som om det är månen som vrider sig på bilderna.
 
Senast ändrad:
Men det där med att det skulle vara en "Supermåne" då...?::!.. Det var väl ändå för att kvällstidningarna skule sälja fler lösnummer va´...? Nog för att den händelsvis var lite nära och lite större kanske , men inte fan märkte ja´ nånn större skillnad...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.