Annons

Sunpak offshoe + TTL?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Jag har en Sunpak af4000-blixt som jag skulle vilja köra "off-shoe", men med bibehållen TTL.

Vad gör jag, finns det kabel och vad kostar denna?

Jag har ingen TTL-kontakt på kameran utan får ta TTL-signaler direkt på blixtskon, finns sådan adapter?

Några idéer!

Andreas
 
Jag använder en Canon 420 blixt med en TTL förlängningskabel på min EOS 50. Den fäster du i blixtskon på kameran och på blixten. Fungerar utmärkt. Kanske lite väl kort (0.6 m) och lite dumt att den har 'telefon-spiral'-sladd. Man vill ju sällan råka flytta kameran när man riktar blixten. Till det positiva hör dess utmärkta funktion samt att den har stativgänga.

Mer info om denna kabel finns på: http://www.canon.se/canon/webnavigat.nsf/obid/1B86BE38414CED624125647B00367B90?OpenDocument

Lycka till !

/Andreas
 
Nikon!

Jag har en Nikon F80, men det måste väl finnas piratkablar att köpa? Jag vill ju köra TTL...

Annars är ju erfarenheten att det kan springa iväg hur dyrt som helst...

Jag har även en gammal manuell blixt med vanlig synkkabel och adapter till skon, men någon sa att det kan skada elektroniken i min moderna kamera. Ligger det nåt i det ryktet?

Andreas
 
Re: Nikon!

Ingemansson skrev:
Jag har en Nikon F80, men det måste väl finnas piratkablar att köpa? Jag vill ju köra TTL...
Det verkar dessvärre vara rätt dåligt med det. Du är nog hänvisad till SC17 eller vad den nu heter.

Och angående att skada elektroniken med manuella blixtar; Det ligger ett korn av sanning i det, men det gäller långt ifrån alla blixtar. De blixtar som är skadliga är de som ansluter synken direkt till högspänningskretsen. Du bör kunna mäta upp spänningen över synkpolerna med en multimeter, ligger den kring batterispänningen skall det vara ofarligt. Handlar det däremot om hundratals volt skall du hålla den ifrån moderna kameror.
 
När jag kortsluter polerna för att utlösa den gamla blixten så får jag en liten ljusbåge (gnista), detta känns ju inte så bra... ? Den köpt av min far i början av 80-talet och känns rätt moderna i utförande, den heter Achivier nåt...

Ok, tack för all hjälp!

//Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.