Annons

Sunpak Auto 24

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
TJena.
Jag har lyckas skaffat en blixt nu.
Fick en Sunpak Auto 24 av min svärfar.Går det att använda på min D:70. Och i sådana fall, är det nåt jag ska ställa in i menyerna för attt den ska gå i gång.

Först ska jag bara skaffa nya batterier. Dom har nog varit där i några år för länge.

MVH/ Christian

Du måste veta vilken synkspänning blixten har. En D70 klarar upp till 250V, så har blixten lägre så går den att använda utan att man skadar kameran.

Man får däremot inte någon blixtautomatik, utan man får köra allt helt manuellt, eller lita till blixtens egen automatik, om den har sådan.

Har blixten egen automatik (vilket ju iaf namnet antyder) så rattar du bara in den bländare och det ISO-tal du har valt i kameran och sedan är det att tuta och köra bara. Det kan behövas lite trial and error innan man får det resutlat man vill ha.

Har inte blixten automatik så får man själv ställa styrkan manuellt. Då måste man, med hjälp av bilxtens ledtal, valt ISO-tal, bländare och avståndet till motivet räkna ut vilken styrka man ska ska ha.
Jag har inte koll på hur man räknar på detta, men skulle det vara aktuellt så finns det beskrivet i andra trådar här på FS.

Det går inte att ratta in bländare och iso.
Finns en lite större ratt på blixten där det står iso meter och bländare. Men den går ej att vrida på.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto