Annons

Sugen på ny Canon L Telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, fast IS har du ju bara nytta av när fåglarna sitter helt stilla.
AF-hastigheten, jo, den fasta lite snabbare men jag bedömmer 100-400 som tillräckligt snabb.

Absolut, helt rätt!
Under sommaren saknade jag inte IS...nu, första vintern med EF 400 saknar jag det en del faktiskt...vissa dagar känns det knappt som det ens ÄR dag? :)
 
Nu har jag läst massor om fast 400 och zoomen. Känner att den lilla skillnad i skärpan mellan fast och zoom inte gör något för mig. Jag får större användning av en zoom än ett fast då jag håller på att sälja av mitt 70-200 fastän att det bär emot.

Jag tackar för all hjälp och tips, det lutar åt att jag köper ett begagnat 100-400 här i köp och sälj framåt löning.
 
Jag kom på en fråga till nu i efterhand.

Man kan tydligen använda detta objektiv med 1D Hus, jag undrar om man då kan köra extendrar på 5D husen med ?

Fungerar det är jag eventuellt sugen intresserad av att köpa på mig ett 5d MarkI hus.

Någon som vet ?
 
Jag kom på en fråga till nu i efterhand.

Man kan tydligen använda detta objektiv med 1D Hus, jag undrar om man då kan köra extendrar på 5D husen med ?

Fungerar det är jag eventuellt sugen intresserad av att köpa på mig ett 5d MarkI hus.

Någon som vet ?

Det korta svaret är NEJ.
Sen kan man tejpa kontakter o annat med olika resultat men det är (delvis) en annan femma. :)
 
Det korta svaret är NEJ.
Sen kan man tejpa kontakter o annat med olika resultat men det är (delvis) en annan femma. :)

Jag har försökt läsa tråden men har kanske missat något.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM kan ha extendrar.

Du får dock manuell fokus och ingen bildstabilisering.
 
Senast ändrad:
Här finns en lista på vilka objektiv som är kompatibla med Canons teleförlängare.
Kanon ! Tack för den länken.

Jag kan rekommendera 300/4 L IS + 1,4x II. Du når då till 420/5.6 med IS.
Har verkligen fastnat för just 100-400 objektivet, jag har större nytta av en zoom än ett fast objektiv.

Det korta svaret är NEJ.
Sen kan man tejpa kontakter o annat med olika resultat men det är (delvis) en annan femma. :)
Det är nog inget för mig, då lutar det nu åt en begagnad 1D MarkII som extrahus när jag behöver köra med extender.
 
Hejsan.

Jag är på väg att byta till ett liknande system som du, möjlighet till att kunna zooma och en brännvidd på ca 400mm.
Jag har valt att köpa ett beg. Canon 70-200/2,8 IS, dina 10000:- räcker nog nästan till.
Till det hade jag tänkt köpa en 2x extender och få ett 140-400/(blir det 5,6?) IS.
Pengarna till extendern får du genom att sälja ditt 70-200/4.
Den här lösningen kanske inte är alldeles perfekt om man bara är ute efter toppskärpa, men jag tror den kommer att bli en flexibel lösning.
Vill du ha lite bättre skärpa med en liknande kombo så har jag läst att 70-200/2,8 utan IS ska vara lite skarpare.
Kommer säkert in någon som har provat den här kombon och kan redogöra för bildkvaliteten.

/ Tomas
 
Det är nog inget för mig, då lutar det nu åt en begagnad 1D MarkII som extrahus när jag behöver köra med extender.

Vad jag vet får du bara AF med 1D med 100-400 + 1.4TC, dvs inte med 2TC (rätta gärna om jag har fel). Dessutom går du från 1.6 crop till 1.3 crop vid kamerabytet och förlorar en hel del pixlar att beskära ifrån.
 
Senast ändrad:
Hejsan.

Jag är på väg att byta till ett liknande system som du, möjlighet till att kunna zooma och en brännvidd på ca 400mm.
Jag har valt att köpa ett beg. Canon 70-200/2,8 IS, dina 10000:- räcker nog nästan till.
Till det hade jag tänkt köpa en 2x extender och få ett 140-400/(blir det 5,6?) IS.
Pengarna till extendern får du genom att sälja ditt 70-200/4.
Den här lösningen kanske inte är alldeles perfekt om man bara är ute efter toppskärpa, men jag tror den kommer att bli en flexibel lösning.
Vill du ha lite bättre skärpa med en liknande kombo så har jag läst att 70-200/2,8 utan IS ska vara lite skarpare.
Kommer säkert in någon som har provat den här kombon och kan redogöra för bildkvaliteten.

/ Tomas
Har redan snöat in på detta objektiv, utan extender passar det mig redan kanonbra. Sen att kunna kräma ur ännu mer med extender om/när det behövs känns rätt, även om det innebär att jag måste köpa ett kamerahus till. Hade ändå planer på det från början, dels till backup och att ha ett för normalzoomen utan att behöva skifta objektiv ute på plats.

Vad jag vet får du bara AF med 1D med 100-400 + 1.4TC, dvs inte med 2TC (rätta gärna om jag har fel). Dessutom går du från 1.6 crop till 1.3 crop vid kamerabytet och förlorar en hel del pixlar att beskära ifrån.
Enligt wikipedia sidan fick man IS med x2 extendern iaf, då borde väl af också fungera ?

Hur märkbart blir det i bilderna att gå från 1.6 till 1.3 ? Vad är det för skillnad ? Jag är nybörjare så detta är nyttigt för mig :)
 
Enligt wikipedia sidan fick man IS med x2 extendern iaf, då borde väl af också fungera ?

Hur märkbart blir det i bilderna att gå från 1.6 till 1.3 ? Vad är det för skillnad ? Jag är nybörjare så detta är nyttigt för mig :)

Nej, se näst sista kolumnen.
Skillnaden är i utsnittet.
Jag är nog tyvärr inte rätt person att förklara det på ett bra sätt. :)

Edit: Det verkar inte stå nån särskild info ang 1D husen överhuvudtaget vad jag kan hitta? Märkligt nog har wikin fått med info kring af-hastighet.
 
Senast ändrad:
Nej, se näst sista kolumnen.
Skillnaden är i utsnittet.
Jag är nog tyvärr inte rätt person att förklara det på ett bra sätt. :)

Edit: Det verkar inte stå nån särskild info ang 1D husen överhuvudtaget vad jag kan hitta? Märkligt nog har wikin fått med info kring af-hastighet.
Ah, fel av mig. jag blandade ihop 1.4 och 2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.