Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigt vid manuell fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Edora

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har haft min Nikon d90 i 3 månader nu. Kör kamerainställningarna i stort sätt manuellt "slutartid och bländare" För att få rätt exponering. Testade igår, att fota en kompis.Porträtt typ. Ville verkligen lägga fokus på ögat. Men har man fokus på automat så plippar den ju runt över hela bilden. Så jag bytte till manuell och använde fokuspunkten på ögat och justerade till en skarp bild. Det var väldigt ljust så jag hade 3200 i slutartid. Men Manuellt blir det bara suddigt? Och på automat blir det skarpt. Vad kan det bero det på? Använder sekvenstagning oxå. Och körde handhållet igår.

Och sen undrar jag om någon vet hur man låster fokuspunkten i automatiskt läge?

Mvh / Malin
 
Hejsan!

Jag har haft min Nikon d90 i 3 månader nu. Kör kamerainställningarna i stort sätt manuellt "slutartid och bländare" För att få rätt exponering. Testade igår, att fota en kompis.Porträtt typ. Ville verkligen lägga fokus på ögat. Men har man fokus på automat så plippar den ju runt över hela bilden. Så jag bytte till manuell och använde fokuspunkten på ögat och justerade till en skarp bild. Det var väldigt ljust så jag hade 3200 i slutartid. Men Manuellt blir det bara suddigt? Och på automat blir det skarpt. Vad kan det bero det på? Använder sekvenstagning oxå. Och körde handhållet igår.

Och sen undrar jag om någon vet hur man låster fokuspunkten i automatiskt läge?

Mvh / Malin

På både min D70 och D700 var prismat fel. Dvs det man såg i sökaren var inte det som hamnade på bild.

Bara att lämna in, går på garantin.

Och om fokuspunkterna, nu kan jag inte D90, står det inte i manualen?
 
Hejsan!
[...] Men har man fokus på automat så plippar den ju runt över hela bilden. Så jag bytte till manuell och använde fokuspunkten på ögat och justerade till en skarp bild. [...]

Kankse förstår jag inte din beskrivning, men jag tycker att det låter som att du har flera fokuspunkter aktiva... Välj endast en aktiv fokuspunkt, mittpunkten förslagsvis. Det bör stå i manualen hur man gör detta. Sätt fokus i ögat med autofokus (endast mittpunkt), fortsätt hålla in avtryckaren halvvägs när du eventuellt komponerar om bilden och sedan exponera.
 
Jag har Canon men det kanske fungerar på samma sätt med Nikon.
I automatiskt läge går det inte att ändra något alls i princip, inte ens fokusläge. För att kunna göra det måste kameran stå i P eller något annat programläge. :)
 
Jag har Canon men det kanske fungerar på samma sätt med Nikon.
I automatiskt läge går det inte att ändra något alls i princip, inte ens fokusläge. För att kunna göra det måste kameran stå i P eller något annat programläge. :)

Har också canon men principen är densamma

Kolla manualen och välj en fokuspunkt sikte precis under ögat.
 
Svårt att att få till exakt resultat med manuellfokus med moderna systemkameror, då dessa har sökare (och objektiv) som ampassats för autofokus (AF).

För tillförlitliga resultat vid t ex porträttfoto bör AF-area mode i d90 ställas in på specifik enpunktsmätning.

Vid kortare skärpedjup bör fokuspunkten flyttas så att den hamnar på den punkt där man vill ha bilden i fokus. Om detta ej görs utan man t ex väljer den centrala fokuspunkten och därefter komponerar om så att inte ha motivet hamnar centrum är risken väldigt stor att motivet hamnar ur fokus.
 
a1 AF-area mode till single point och vredet på baksidan ska stå på punkten och inte L så ska du kunna välja fokuspunkt med riktningsväljaren runt OK-knappen.
Även om du kör manuellt så har du den gröna pricken till fokusindikator att lita på, mattskivan i sökaren är inte alls lika exakt.
 
Har du justerat sökarens okular? Det går inte att få skärpan rätt annars. Ögat måste se mattskivan riktigt skarp, alltså mattskivans figurer. Vrid på den lilla ringen till höger om okularet. Kul att du använder kameran i manuellt läge. Det gäller att bestämma över kameran. Det brukar bli bäst. Men inte behöver du väl använda så kort slutartid som 1/3200? Är det så ljust? Skärpedjupet blir kort även om du bländar ner lite, objektivet ger bättre skärpa då. Det är bra att träna på handhållen kamera och långa slutartider, 1/10 s - 1/30 s. Det går bättre än man tror. Har själv en D90 och även en Sony R1 och Sonyn, som saknar antiskak, är bättre vid långa tider. 1/5 s går oftast bra. Det är sällan jag behöver gå upp i ISO. 200 räcker lååångt. Det är bara då jag fotograferar lilla barnbarnet Linus i svagt ljus det kan vara idé att öka till 400 för att både kunna blända ner lite och få lite kortare slutartid. Små barn rör på sig!
Det är nog så att moderna kameror är svåra vid manuell fokusering, kan delvis bero på att objektiven inte är så ljusstarka, sökarbilden är för mörk. Jag har använt analog kamera i många år och de är bättre i detta avseende. Mattskivan är mycket bättre, med snittbild och annat. Men även mattskivan i sig är bättre. Men det går, skärma av så du inte får in störande ljus från sidorna in i ögat. Och justera okularet noga!
 
Vilken bländare använde du? Vid porträtt vil man väl ha kortast möjliga skärpedjup? Om man har ett riktigt ljusstarkt objektiv, typ 1:1.4 så blir det väldigt kort skärpedjup på porträttavstånd. Kamerans Autofokusautomatic är då säkrare och du kan koncetrera dig på att trycka av i rätt ögonblick. När du skall både fokusera, komponera och trycka av så blir något av dessa tre komponenter lidande. Dvs, där du får en skarp fin bild blundar din modell... Där du får en skarp fin bild på en modell som inte blundar så har du "klippt av ett öra". OM du har kameran på stativ, en samarbetsvillig modell och fjärrutlösaren i handen så kan du försiktigt vrida in skärpan och trycka av. Då får du kanske lika bra som när du använder autofokus. En kamera med ljus sökare och stor bild (100%) är lättare att fokusera manuellt med. Om man envisas med manuell fokus så finns det mattskiva med snittbild.
 
Vilken bländare använde du? Vid porträtt vil man väl ha kortast möjliga skärpedjup? Om man har ett riktigt ljusstarkt objektiv, typ 1:1.4 så blir det väldigt kort skärpedjup på porträttavstånd. Kamerans Autofokusautomatic är då säkrare och du kan koncetrera dig på att trycka av i rätt ögonblick. När du skall både fokusera, komponera och trycka av så blir något av dessa tre komponenter lidande. Dvs, där du får en skarp fin bild blundar din modell... Där du får en skarp fin bild på en modell som inte blundar så har du "klippt av ett öra". OM du har kameran på stativ, en samarbetsvillig modell och fjärrutlösaren i handen så kan du försiktigt vrida in skärpan och trycka av. Då får du kanske lika bra som när du använder autofokus. En kamera med ljus sökare och stor bild (100%) är lättare att fokusera manuellt med. Om man envisas med manuell fokus så finns det mattskiva med snittbild.

Vad är det som säger att man måste ha så kort skärpedjup? Hur många har så ljusstarka objektiv som f/1,4? De flesta har väl kitobjektivet 18-105 mm eller motsvarande. På korta fotograferingsavstånd med lite längre brännvidd blir skärpedjupet kort även då man bländar ner några steg. Bakgrunden suddas ut, placera bara modellen längre fram från det man har som bakgrund. Egentligen är det så att det inte finns något skärpedjup, man har skärpa endast på det avstånd som är inställt. Det upptäcker man snabbt då man gör stora förstoringar i mörkrummet.
Det är ju i verkligheten inte så svårt som beskrivs, folk som blundar och får örat avklippt och vad det nu kan vara. Det är långt ifrån säkert att autofokus låser där man vill ha skärpan. Närgångna porträtt är ju snudd på närbilder och då är det manuell fokusering som gäller. Det viktiga är ju att man hjälper Malin att lösa problemet. Min tanke var att hon missat att justera okularet. Och skärma av ljus från sidan så man ser maximalt bra. Det är inte att envisas. Trots användande av autofokus händer det att folk blundar då bilden exponeras. Mattskiva med snittbild är bra men inte något universalmedel. Snittbilden är i mitten av mattskivan, resten kan vem som helst räkna ut. Hur mattskivan än ser ut måste man se den skarpt. Sökaren visar alltid nära 100 %. Sökaren i analoga kameror visar inte mer. De är bara ljusare och har bättre mattskivor. Det hände ofta att snittbilden och de andra hjälpmedlen var på fel ställe och man fick således fokusera på mattskivan. Det var inte avklippta öron som var problemet!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar