Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigt! HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bx3mE

Aktiv medlem
Jag har fotat med min nyinköpta EOS 300D.
EFS 18-55:an är helt ok som semester objektiv och för att ha som semester glugg eller för stora landskaps bilder. Bilderna blir skarpa och har klara färger. Men jag ville ha en hyfsad zoom att kompletera med... så det blev en EF 75-300 USM. Efter två dagars fotande (med och utan stativ och fjärrutlösare) så har jag inte fått en enda helt skarp bild på 300mm. Vad gör jag fel?? Det verkade som att den blir oskarp i horisontalled men inte i höjdled men med kameran i 90grader blev det samma sak?? Hur som så har ingen bild på 300 blivit helt skarp...
Är det kvaliteten på objektivet eller är det mitt fel? Här är några crops...
 

Bilagor

  • suddlandscape.jpg
    suddlandscape.jpg
    16.8 KB · Visningar: 758
Samma oskärpa om jag står inomhus och fotar genom öppet fönster med fjärrutlösare.... Hjälp Vad gör jag fel?? Det måste gå att få en skarp bild......................
 

Bilagor

  • blomma.jpg
    blomma.jpg
    28.5 KB · Visningar: 760
Jag tycker att det ser helt skarpt ut i sökaren men men... Kan det vara fel på kameran med och att det bara inte syns på 18-55:an...??
 
Se om du kan t.e.x. fotografera ett svart stuprör mot en ljusare vägg eller nått liknande. Jag är inte så duktig på detta, men det ser ut som att en av linserna inte sitter som den skall. Men för att få reda på det måste man lämna in den.

Du skall inte behöva ta med dig en CD, ett bra företag skall lita på kunden och även kunna ta och granska bilder på plats utan större problem.

Om du lämnar in kameran, gör då en liten fräckis och fråga om en tillfällig ersättnings kamera. Min far lyckades få låna en sådan av Sony när hans var på reparation, jag hade äns aldrig en tanke på att fråga när jag lämnade in min och fick gå kameralös i tre veckor :-(
 
Du har kollat så Du inte har ett synfell...
Jag märkte det via fotograferingen...
Sen har du kollat diorin? Så ingen har vridit på den lilla ratten vid sökaren.
 
121an skrev:
Du har kollat så Du inte har ett synfell...
Jag märkte det via fotograferingen...
Sen har du kollat diorin? Så ingen har vridit på den lilla ratten vid sökaren.

Inget av detta ska kunna påverka autofokusens funktion.
Endast i MF är fokuseringen beroende av vad du ser i sökaren.
 
Bild 1 och 3 ser ut som rörelseoskärpa. Resten av bilderna ser ut som typiska exempel på bilder tagna med 70-300-zoomar i 300-läget vidöppet. Bild 4 ser inte ut som om utsnittet är taget från den del av motivet som är i fokus.

Har du plåtat med objektivet vidöppet? Hur ser bilderna i så fall ut om du bländar ner ett steg? Det brukar göra extremt stor skillnad på den där typen av objektiv.
 
¨Detta ser ut som ett typiskt exempel tagen med en billig zoom. Själv hade jag samma dilemma på mitt 100-400 soligor, vilket gjorde mig ledsen när jag alltid bomade bra bilder.

Jag tog mig i kragen och köpte mig ett objektiv av klass och nu blir bilderna som aldrig förr.

Tips:

Lägg ut de extra småsnlantarna istället så slipper man sådanahära besvikelser..

Finns mycket bra objektiv begagnade i just de brännvidderna.

MvH

Martin
 
Bild 1,3 och 4 är tagna med stativ och fjärrutlösare från stativ 2:an på fri hand...

Bild 4 är fokuserad mitt på rosen!

1,3,4 är tagna med följande:

F10 , 1/800, ISO 400 , 300mm

Två:an är tagen med


F 5,6 , 1/125 , ISO 800 , 300mm

Kamera som sagt eos 300D

Objektiv:

EF 75-300 III USM

Är detta att klassa som en kass glugg eller e det nåt fel på den??
 
Dessutom är oskärpan mer påtaglig på objekt långt bort.... så det borde ju va nåt fel på focusen.... eller??? // Tacksam för eran hjälp...
 
Hej!

Det beror nog knappast på att det är en billig glugg. Följande bild är tagen med en canon ef 90-300. Kostar väl runt 1900 eller nåt. Den är tagen på fri hand med full brännvidd och en slutartid på 250.

Det troliga är väl att det är ett fabrikationsfel på din glugg.

Mvh MAnge
 

Bilagor

  • hjort.jpg
    hjort.jpg
    48.6 KB · Visningar: 270
jimh skrev:
Bild 1 och 3 ser ut som rörelseoskärpa.
Håller med Jim.
Det ser ut som en vertikal rörelse. Kan det trots den korta slutartiden och stativ + fjärrutlösare vara vibrationer i kameran som ställer till det? Prova att ta några bilder med kameran liggande på ett stabilt bord eller sten eller liknande och se om det blir skillnad.

Är det inte så att slutarkonstruktionen på 300D vibrerar lite mer? Har för mig att jag läste det någonstans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.