Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

zigoz

Medlem
Hallå!
Här om dagen fotade jag en lite ekorre som satt på en gren, mindre än 10m bort från altanen.
Av någon obegripligt anledning blev alla bilder så suddiga att jag raderade allt av ren frustration, naturligtvis sparade jag den som ändå var bäst bland ett gäng värdelösa bilder just för att kunna be folk titta på den & kanske kan någon ha en förklaring till varför jag inte fick en enda bra bild.

Jag använder mig av en Sony A300 och objektivet är en Sony 18-200mm.
För att få så bra bild som möjligt zoomade jag in på ekorren maximalt & testade olika lägen på kameran, macroläge, auto, porträtt, A samt S. men inget hälpte.

min första tanke var att objektivet måste vara rent skräp (trots prist ) med tanke på den usla bilden & undrade om man helt enkelt måste köpa en objektiv i 10-15000 för att kunna få en skarp bild?

innan jag gick över till systemkamera hade jag en Konica Minolta Dimage Z6 och med den kunde jag ta huuuuur bra bilder som helst! oavsett om jag zoomade in på ett objekt eller tog" vanliga" bilder.

Jag skulle vara tacksam om några som har mer erfarenhet kunde kolla på bilden jag har bifogat & berätta vad de tror problemet kan vara!
 

Bilagor

  • DSC07066.jpg
    DSC07066.jpg
    16.9 KB · Visningar: 832
Det är inte så att du har satt den på manuellt fokus? (Dum fråga men jag måste fråga)
Har du testat att fotografera något med manuell fokus?
I bilden som du har laddat upp, så verkar taket vara i fokus, i så fall kanske du har bytt/valt/flyttat fokus punkten?
 
Jag skulle säga att det i detta fall handlar om att du har fått skakoskärpa i bilden. Detta pga. att du/kameran har valt en för lång slutartid, du har under tiden bilden togs rört lite på handen och därmed fått bilden suddig. Slänger med en länk där det kort förklaras vad de olika begreppen slutartid, bländare och iso är för något.

Kan du kolla vilka inställningar du hade då bilden togs?
Tid: ? (ex 1/60s)
Bländare: (ex f5.6)
Iso: (ex iso 400)
 
Ingen bild.....

Och jag vore tacksam om ni hade bilden uppladdad så att jag kunde se bättre
Och se lit på inställningarna då ni fotograferade.
Lit lättare då, Så att man kan se och förhoppningsvis ge bra råd.
Mvh Jan.
 
Jag har varit i exakt samma situation som dig. Man tror man har världens läge och så blir det bara skit av alltihopa. Extra beviken blir man om man har hyffsad tele.
Mina tips går nog lite stick i stäv med de flesta andra tips. Suddiga bilder beror på många faktorer och att balansera dem alla är inte så lätt. Därför är mitt första tips att man måste komma nära ekorrarna utan de blir rädda och springer undan. En sak jag själv tycker gör ganska suddiga bilder är om man väljer fullt öppen bländare. Dels är de flesta objektiv inte riktigt lika skarpa som testbilderna i affären, särskillt om man köpt i prisklassen som vanliga familjeförsörjare har råd med. Dels är skärpedjupet så kort, eller tunt om man hellre vill säga så, att autofokus hellre träffar på stammen eller grenar framför ekorren. Bländar man ner (högre tal på siffrorna) så blir skärpedjupet större och har man tur så hamnar ekorren inom skarpt område. På min 80-300 pentaxzoom för 1500 nytt, är det helt omöjligt att ta skarpa bilder på längsta teleläget och största bländarläget. Det blir för oskarpt. Antingen backar man lite med zoomen eller så får man blända ner. Optiken har inte linjär prestanda, lika bra att inse.
Men, bländar man ner är risken större att man får skakningsorkärpa för att tiderna blir för långa. Det är tungt att hålla en tung kamer med långt objektiv. Det gäller att stå stadigt och hålla still, gärna med stöd. Jag tycker inte stativ hjälper eftersom ekorren ränner runt i trädet som jehu. Har man råd att gå upp i iso, kan man prova det. Men min gamla kamera brusar otroligt mycket redan på 800, så det är ingen option.
Jag tycker det ser ut som du har alla oskärpefel, ofokus och rörelseoskärpa, och antagligen också grenar som hamnar helt utanför fokus med framför ekorren så kontrasten blir lite dålig. Det gäller också att förutom att hålla stadigt att kunna trycka av lugnt och sansat. Dra efter andan, släpp ut lite, håll andan och krama avtryckaren väldigt lugnt. Ju längre tele, ju viktigare är det.
 
(att skriva inlägg med ipad var svårare än jag trodde, så min inlägg kommer i två delar)
kompaktkameror har ofta antiskakelektronik som gör att man kan trycka lite hur sosm helst och det blir bra ändå. Kanske du inte har det längre? Då är det ännu viktigare att trycka av lungt och sansat. Tänk som om du skjuter luftgevär.

Så en sista grej: fotade du genom ett fönster? Jag har ganska dålig erfarenhet med både kontrast och skärpa om man fotar genom fönster om man har lite längre tele.

Prova igen och jag är säker på att du kommer få bra resultat. Kanske är ekorren inte kvar, men det går ju att öva på trädgrenarna på samma ställe.
Edit: jag tycker det ser ut som fokus ligger på samma plan som björken till vänster. Men den är lite oskarp pga för stor bländaröppning. Sen kanske kameran har ökat på ison med automatik och sen brusreducerat utan att du märkt det? Det kan se ganska odefinierat ut i bilden.
 
Jag är ytterst tacksam för alla svar!

till Jan.E.: Jag kan närmare beskriva hur jag har gjort så att läsarna enklare kan analysera problemet.

Redan efter de 3 första bilderna insåg jag att jag skakade alldeles för mycket för att överhuvudtaget kunna få ett synligt motiv, då förstod jag att ju högre zoom man har desso skakigare blir det...
följaktligen tog jag fram stativet, tog några bilder med samma oskärpa, kopplade in utlösaren med sladden & tog några till men samma oskärpa.
Gick in i menyn & flyttade AF funktionen från sk "området" till "punkt", dvs skärpan prioriteras vid mittpunkten istället för flera AF punkter.
Det blev ika jävliga bilder ändå, så jag började nu skylla på att ekorren inte kan hålla sig tillräcklig still för att jag ska få en vettig bild, jag gick över till läget "S" & provade allt kortare slutartider, till slut var bilderna så mörka att man knappt såg annat än den ljusaste delen av björken.

Gick över till Macro-läge utan framgång, gick över till "A" och testade olika bländartal utan framgång, därvidlag hade ekorren som nu hade suttit där i flera minuter stuckit sin väg & det enda jag tänkte var:
Duktigt, du har gått och köpt en relativ dyr objektiv som inte ens duger till att fota med...

...jag måste ta upp det med folk som är lite insatt i det här.
 
lycka till

Jag är ytterst tacksam för alla svar!

till Jan.E.: Jag kan närmare beskriva hur jag har gjort så att läsarna enklare kan analysera problemet.


Jag förstår dig. Och tycker du får bra råd här att försöka gå vidare på.
Lycka till med gluggen!
Mvh J.
 
Har du fotat några andra motiv med objektivet på 200 mm? Blev bilderna i så fall lika oskarpa eller blev dom bättre? Bra att veta för att avgöra om det är objektivet eller nåt annat som är fel.

Olle
 
Jag är ytterst tacksam för alla svar!

till Jan.E.: Jag kan närmare beskriva hur jag har gjort så att läsarna enklare kan analysera problemet.

Redan efter de 3 första bilderna insåg jag att jag skakade alldeles för mycket för att överhuvudtaget kunna få ett synligt motiv, då förstod jag att ju högre zoom man har desso skakigare blir det...
följaktligen tog jag fram stativet, tog några bilder med samma oskärpa, kopplade in utlösaren med sladden & tog några till men samma oskärpa.
Gick in i menyn & flyttade AF funktionen från sk "området" till "punkt", dvs skärpan prioriteras vid mittpunkten istället för flera AF punkter.
Det blev ika jävliga bilder ändå, så jag började nu skylla på att ekorren inte kan hålla sig tillräcklig still för att jag ska få en vettig bild, jag gick över till läget "S" & provade allt kortare slutartider, till slut var bilderna så mörka att man knappt såg annat än den ljusaste delen av björken.

Gick över till Macro-läge utan framgång, gick över till "A" och testade olika bländartal utan framgång, därvidlag hade ekorren som nu hade suttit där i flera minuter stuckit sin väg & det enda jag tänkte var:
Duktigt, du har gått och köpt en relativ dyr objektiv som inte ens duger till att fota med...

...jag måste ta upp det med folk som är lite insatt i det här.

Jag fotograferade en ekorre i morse, med liknande resultat och jag använde mig av en Pentax FA* 300 F4,5 som ska vara en bra lins. Jag antyder ganska bestämt att det beror på för dålig slutartid. Ekorrar rör sig som bekant nästan hela tiden. Sedan vill jag hålla med om att testa linsen på ett fast mål och se hurvida bildkvalitén håller...och vad linsen ska lova enligt tester och dylikt. Sedan är väl inte super zoomarna "de bästa" när det gäller tele fotografering, en fast lins är att föredra. För att vara hyfsat säker bör du ha runt 500dels/sek slutartid på ditt 200mm men det kan funka lägre om man är stadig på hand och målet inte rör sig för mycket.
PS: Jag fick revansh och tog några bättre bilder senare idag:)) så det är väl bara att prova igen..
Ha det /Martin
 
Jag tror fortfarande att det inte är så mycket rörelseoskärpa i bilden, men däremot ur fokus och lite för stor bländare. Kanske brusnivå kan spela in en del. På min ipad kan jag förstora bilden en del, och det syns inga dubbelkonturer nånstans. Jag tror fortfarande att det kan bli bättre med om man provar igen, men om det går, ytterligare lite närmare och med mindre zoom och lite mindre bländaröppning. Kanske lite bättre väder kan spela in också.
 
P och auto iso , mittersta focuspunkt , stativ lr luta kameran mot nått när man har bråttom i en stuation kan rädda bilden...
 
Jag kan inte säga säkert men för mig känns det som fokusering är fel snarare än rörelseoskärpa och eftersom du även testat med stativ så stärker ju även det min misstanke. Kanske en dum fråga men är autofokusen fungerande ? har du provat att fokusera manuellt? svårt på en ekorre men mest för att hitta källan till oskärpan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.