Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulna bilder publicerade på kommersiell hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Den s.k "Bildombudsmannen" tycks ha väldigt kort minne om han menar att det är de som tillämpas i domstol.
"Det är i målet inte visat att åberopade prislistor har sådan efterlevnad att
de kan jämställas med tariffer eller att de av annat skäl kan utgöra grund för
ett fastställande av ersättningen."
Utdrag från HD's beslut i en fråga ang. upphovsrätt, som förvisso gick till Testes och klientens fördel.
Länk till hela domen HÄR.

Varför får han kalla sig "bildombudsmannen" ? Han vill ju verkligen påskina att han har någon form av allmänt ämbete vilket är väldigt långt från sanningen. I själva verket är han ju inte bättre än de amerikanska s.k ambulansjägarna. Processlysten för vinnings skull.

Vad det gäller BLF:s prislista och bildstölder så har BLF:s prislista tillämpats i flera domar.
Att HD dessutom gav Teste och hans klient rätt gör ju att det kan anses som ett prejudikat även gällande frågan om att anväda BLF:s prislista i sådana här ärenden rent generellt.

Att Teste kallar sig för Bildombudsmannen har ju delvis att göra med att han sammarbetar tätt med BLF.

Vad det gäller för "vinnings skull" är det väl inget konstigt att han vill ha betalt för sitt arbete.
Hur ska annars han och andra jurister kunna försörja sig!??

Det är tyvärr nödvändigt att en person som Teste finns och utför det viktiga arbetet att driva fotografers rätt att få betalt för sitt arbete.
 
Vad det gäller BLF:s prislista och bildstölder så har BLF:s prislista tillämpats i flera domar.
Att HD dessutom gav Teste och hans klient rätt gör ju att det kan anses som ett prejudikat även gällande frågan om att anväda BLF:s prislista i sådana här ärenden rent generellt.

Det står ju uttryckligen i HD:s dom att det INTE är visat att de åberopade prislistorna har sådan efterlevnad att de kan jämställas med tariffer eller att de av annat skäl kan utgöra grund för fastställande av ersättningen. Något prejudikat åt det hållet du vill ha det till finns alltså inte, snarare tvärtom!
 
Allt det här är ju av högsta intresse, men var försiktiga i engagemanget ni investerar i rådgivningen. Såna här frågor brukar _ALDRIG_ få återkoppling och så blir det en klagtråd över att ingen vet hur det gick. Bara en heads up.
 
Då blir du vår hjältinna!

Hahaha! Det är en roll jag är beredd att axla...

Har själv läst en mängd trådar om andra bildstölder, och håller till fullo med om att det är väldigt dåligt med uppföljning från trådskaparnas sida. Har absolut inte för avsikt att sälla mig till den utnyttjande skaran. Så om det är uppföljningen som engagemanget hänger på, då är det bara att engagera sig. ;-)

Vad gäller prissättningen:
Oavsett tariff/praxis etc, så kommer jag iaf inte att rea ut mina foton redan på fakturan. Övertrampet från deras sida är så grovt (och med det menar jag omfattningen) att jag tänker sikta rätt högt. Och antagligen hamnar det nånstans i mitten...
Jag är fullt medveten om att jag förmodligen inte kommer få ut maximalt av det jag begär, men det är ju lite så det funkar i domstolar. Har suttit med på tillräckligt många huvudförhandlingar för att veta att käranden exempelvis sällan får det skadestånd han/hon begär. (Och nej, jag har inte själv varit endera part i nåt mål tidigare, har "eskorterat" många svaranden däremot.)
:)

Men innan det hamnar i rätten, så ska det väl bli några vändor med faktureringar antar jag. Så där börjar jag, och fakturan kommer förmodligen gå iväg under nästa vecka. Så snart som jag känner att jag hittat rätt med prissättningen vill säga.

Så, nu ska jag ta min lilla väska med utskrifter och traska till Notarius Publicus. Här ska bevittnas bilder!
 
Håller tummarna för dig!
Fy för tusan vilka människor som stjäl på det viset!
Jag har själv råkat ut för det, ett antal gånger (samma företag varje gång) men känner att man får välja sina "slag" och har bestämt mig för att ignorera just deras upprepade bildstölder. Övriga tjuvar får vackert betala haha! Skillnad på skit å pannkaka... :p
 
Tack för svaret!

Ska bena ut det hela lite grann:

(...)

Skulle gärna vilja uppmärksamma dem om att det de har gjort inte bara är moraliskt fel, det är även brottsligt. Har absolut inte för avsikt att polisanmäla något i det här skedet, men jag vill gärna att de redan på ett tidigt plan förstår allvaret i vad de faktiskt har gjort.

Och så återstår ju problemet med vad fakturan ska hamna på.... Nån som har ett råd, som har varit i en liknande position?

Du skall skriva en faktura på beloppet: 35 bilder på normalnivå,
x2 för att de är stulna
x 2 för att upphovsman ej angiven

Hänvisa till bildleverantörernas förening och deras praxis (om jag nu minns rätt, annars justera). När du fått stil på fakturan, skicka den (med mottagningsbevis), vänta in för att skicka en påminnelse (med mottagningsbevis) och gå sedan till Kronkalle. Om företagsägaren/bildtjuven är en hårdföör typ lär han bestrida fakturan.

Sedan skall du vara beredd att polisanmäla för brott mot upphovsrättslagen och intrång i både din kommersiella och ideella upphovsrätt. I den anmälan skall du direkt tala om att du avser att kräva skadestånd (som fakturorna) och vill ha åklagarens hjälp med detta. Normalt väcker åklagaren bara åtal för upphovsrättsbrott om den drabbade anmäler saken (och, naturligtvis, bara om brott kan styrkas), men då kan dina insamlade bildskärmsdumpar vara bra underlag som bevisning.
 
I den anmälan skall du direkt tala om att du avser att kräva skadestånd (som fakturorna) och vill ha åklagarens hjälp med detta. Normalt väcker åklagaren bara åtal för upphovsrättsbrott om den drabbade anmäler saken (och, naturligtvis, bara om brott kan styrkas), men då kan dina insamlade bildskärmsdumpar vara bra underlag som bevisning.

Lycka till med det!
Ska du få en spänn genom en domstol så är det civilprocess som gäller.

Skicka faktura på bildpriset som du tycker är skäligt, gånger tre.
Får du inte betalt kan du ju testa med fogden.
 
Allt det här är ju av högsta intresse, men var försiktiga i engagemanget ni investerar i rådgivningen. Såna här frågor brukar _ALDRIG_ få återkoppling och så blir det en klagtråd över att ingen vet hur det gick. Bara en heads up.

Håller med fullständigt, det vore extremt trist om tråden som börjat så bra spårar ur i allmänt gnäll.

Hoppas allt går bra för dig Kristina och att du återger det hela här i tråden.
Det verkar som om du har ganska torrt på fötterna på bevisfronten.
 
Lycka till med det!
Ska du få en spänn genom en domstol så är det civilprocess som gäller.

Skicka faktura på bildpriset som du tycker är skäligt, gånger tre.
Får du inte betalt kan du ju testa med fogden.

Nej, det är inte alldeles korrekt, tycker jag. Det hänger ju dock på att det verkligen blir ett åtal.

Lätt förenklat, med tre exempel:

1. Tidning stjäl en bild om vulkanutbrottet från en hemsida. Namn på fotografen publiceras, ingen ersättning. Ägaren kräver tidningen. Om tidningen betalar det rättighetsinnehavaren begär (dvs, "kommer överens") är saken ur världen, om inte gäller tvistemål. Detta är ett brott mot den ekonomiska delen av upphovsrätten. Jag håller med du, här finns vanligen inte förutsättningar för ett åtal och fällande dom, och ersättning får man kräva själv.

2. Samma händelse, ingen byline. Brott mot den ideella och den ekonomiska upphovsrätten. Kan utan vidare polisanmälas, beroende på bevisläge mm kan saken gå till rättslig prövning. Åklagaren kan då driva skadeståndstalan för målsägaren, men upphovsrättsmål faller normalt inte under allmänt åtal, utan det krävs att målsägaren anmäler. Notera att upphovsrättslagen är delvis dispositiv, så jag lovar ingenting bestämt hur det kommer att gå. Det finns till exempel generella avtal som reglerar kopieringsrätt i några sammanhang och tidningar (press) kan ha sådana rättigheter. Skolor och universitet har rätt att kopiera fritt från internetkällor, som exempel. Tidningar har en praxis att ta vad de behöver och betala för sig i efterhand, sådana seder påverkar. Var bilden är "stulen" spelar också roll. Här finns möjlighet att ta skadeståndet i samma process som åtalet - om det blir ett åtal.

3. En företagare stjäl (piratkopierar!) bilder utan byline, utan ersättning, som den värsta Pirate-Bay-anhängare. Här är saken ännu mer klar än i 2, för här är det ekonomisk vinning med i spelet och den som "stjäl" har ingen praxis att luta sig mot.. Sannolikt omfattas gärningsmannen inte heller av några avtal. Ett åtal för upphovsrättsbrott är mest troligt i detta fall. Här är god möjlighet att få ett handtag av åklagaren , precis som skadestånd vid misshandel och annat trist.

Ytterligare ett tips till TS: Vill du ge dig själv en så (relativt) enkel resa genom den här upplevelsen skall du ta reda på den magiska beloppsgränsen för små tvistemål (jag har den inte aktuell). Under denna gräns bär varje part sina kostnader själv och då behöver du inte vara rädd för att motparten blockerar dig med sina advokaträkningar, ett annat förekommande knep bland hårdföra affärsmän när man stämmer dem på sina (dvs dina) pengar..

Var heller inte rädd att göra en polisanmälan, det är alltid gratis.
 
Ursäka min oft fråga.
Men hur lyckas ni hittar era bilder på andra siter?
Kontakter åt er som hittar dem eller sitter ni och söker på bildnamn?
Har aldrig riktigt förstått detta.

ONT:
Lycka till med allt. Tråkigt när du får dina bilder stulna.

Mvh
 
Snälla!

Det här som hänt dig är av allmänintresse, inte minst för oss yrkesfotografer.
Låt det inte bli som i dom flesta andra fall. En total tystnad efter alla förslag och råd.
Jag och säkert många, många med mig är verkligen intresserade av hur det här slutar.
Snälla, håll oss informerade på forumet hur ärendet framskrider.
Jag önskar dig verkligen lycka till och håller tummarna för ett rejält skadestånd.
 
Ursäka min oft fråga.
Men hur lyckas ni hittar era bilder på andra siter?
Kontakter åt er som hittar dem eller sitter ni och söker på bildnamn?
Har aldrig riktigt förstått detta.

ONT:
Lycka till med allt. Tråkigt när du får dina bilder stulna.

Mvh



Jag satt precis och funderade på samma sak.
Needle in a haystack!
Fruktansvärt imponerad att ni lyckas.:)

Lycka till!
 
Med risk för att vara tjatig, jag lovar att hålla alla uppdaterade om hur det avlöper.
:)

Förstår också vikten av att få veta hur såna här fall går, och jag hade själv verkligen uppskattat om det fanns fler trådar där slutresultatet av processen (både händelseförlopp & den eventuellt rättsliga) hade varit redovisade.

Vad gäller hur jag hittade mina bilder:
Jag är verksam inom samma område som den aktuella företagaren, och då & då blir det en hel del slösurfning på olika hemsidor för att se nyheter etc. Att jag råkade se mina bilder var alltså mer eller mindre bara en slump. De har döpt om bilderna, så jag hade inte hittat dem vid en eventuell sökning.
Vet faktiskt inte ens om det går att söka så, många bilder har ju förmodligen tusentals andra med samma namn. Om man behåller den givna nummerserien som blir vid fotograferingen vill säga.

Har inga "webspioner" än, men jag meddelar själv andra fotografer om jag ser deras bilder där de inte hör hemma.
:)

Ang resten:
Har funderat på fakturan hela veckan, och ska få iväg den under helgen tänkte jag. Samtidigt som jag egentligen skulle vilja ha skickat den "igår", så vill jag dessutom vara säker på att jag skickar den mest riktiga faktura jag kan uppbringa. Det är därför den får en vecka på sig att mogna.

Suck, det är inte helt enkelt det här...
Tack för stöd & råd, highly appreciated!!!
 
http://www.tineye.com/

Det här är tydligen en motor som funkar direkt på pixlarna.

Sökte precis på några av mina bilder, dels sådana som jag vet är publicerade och ett par andra.

Hittade ingen av de av mig godkända publiceringarna, men upptäckte att en av mina bilder fanns på två olika utländska bloggar. Antar att det är utsiktslöst att fakturera, så jag nöjde mig med att maila och be dem ta bort dem. Får se om jag får nån reaktion.
 
Gränsen för småmål är ett halvt basbelopp. År 2010 är det då 0,5 x 42 400 = 21 200 kr . Om du hamnar strax över så kan det vara smart att ge lite rabatt så du hamnar under det just för att inte riskera att betala motpartens rättegångskostnader.

När det gäller Bildombudsmannen så är det inte ett ämbete utan namnet på Staffan Testes företag. Det är korrekt att han är BLF:s juridiska rådgivare. Han företräder därför ofta BLF:s medlemmar olika tvister samt ger råd kring främst upphovsrätt till medlemmar och abonnenter.

När det gäller huruvida BLF:s publikation kring priser (Rätt & Pris) används i rätten så varierar det något mellan olika domstolar. Nu är det ju så att de flesta mål av denna typ inte avgörs i domslut utan genom förlikning. Men faktum är att den ofta används som grund för vad som anses skäligt vid liknande ärenden. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan Rätt & Pris samt BLF-TU avtalet. Det sistnämnda gäller bra för pressbilder och mellan BLF:s medlemsföretag och TU. Men som jag förstod var det inte pressbilder i detta fall. Rätt & Pris är en rådgivande publikation - vissa fotografer tar högre priser, andra tar lägre. Men framförallt ska det ju inte vara billigare att stjäla än att köpa bilderna "på ärligt sätt".

När det gäller att hitta bilder så finns det speciella sökmotorer som "PicScout", men den tjänsten är tyvärr väldigt dyr. Det är konkurrerande tjänster på gång, men än så länge verkar de inte kolla av så stora delar av "det svenska nätet", jag hoppas kunna komma med lite nya tips om en av dem senare i år. Tineye är inte riktigt tänkt för att leta stulna bilder och den verkar inte heller inte söka av .se så ofta.

Lycka till med att få ut pengarna och jag hoppas att det går smidigt
/Ulrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.