Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulen omslagsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

spetsparasoll

Ny medlem
Jag är ofta ute och fotogaferar på diverse hästtävlingar och efter tävlingarna brukar jag skicka bilder till folk som frågat ifall de kunnat få bilder på sig själva.
I år har varit min första ordentliga fotosäsong (och med ett halvkasst objektiv dessutom) så jag har varit snäll och gett bort bilderna gratis till de som bara velat ha dem hemma på sin dator osv.

I detta fall skickade jag bilder till en tjej vars häst skulle säljas och hon frågade om hon fick använda bilderna att ha i annonsen. Jag svarade att, "ja det får du" och sedan tänkte jag inte mera på det.

För ett par veckor sedan så skrev hon till mig och sa att när hon skickat in bilden med annonstext till tidningen via mejl så hade tidningen frågat henne, "Oj, vilket fin bild. Kan vi få ha den på omslaget?" och tjejen i fråga hade då sagt att det var okej och tyckte väl förmodligen att det skulle vara jätteroligt att hamna på omslaget till en tidning tillsammans med sin häst.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga. Blev väl först väldigt stolt över att min bild var på omslaget till en tidning, men kom sen att tänka på; är det verkligen tillåtet för en tidning att använda bilder som de inte har tillstånd från fotografen att använda?

Det är nu jag är lite kluven. Vem utav båda sidor ska jag ge mig på och kräva ersättning av?
Tjejen som fått tillstånd att använda bilden till en annons och inget annat, eller tidningen som inte ens frågat efter fotografens namn innan de publicerat den?

Spontant tänker jag att tidningen borde frågat vem som tagit bilden men så funkar det inte alltid (uppenbarligen) Så jag hade vänt mig till tidningen. Nu vet jag inte hur gammal tjejen är men nog hade hon fått höra några visa ord av mig angående bildrättigheter.

Är du lite smart och smidig mot tidningen kan du kanske få sälja lite bilder till dom i fortsättningen.. kanske vore dumt att anklaga dom för bildstöld.. när dom kanske trodde att dom gjort rätt som frågat tjejen med bilden.

Ja det är väl hur man väljer att se på saken men en tidning borde veta bättre. Tjejen kan inte vara fotografen (ja hon kan ju rent teoretiskt haft kameran på stativ och kört kameran på timer) om hon är med på bilden och därför ska de kolla med tjejen vem fotografen är men det gjorde dom inte.

Nu vet jag inte vad det är för en tidning men är det en medlemstidning så brukar det inte finnas särskilt mycket medel till att betala fotografer. Jag har haft en bild på förstasidan till Golden-nytt och det skulle aldrig falla mig in att begära pengar för det. I ditt fall ser det lite annorlunda ut men jag hade nog bara varit stolt och lagt saken åt sidan.

Tidningen i fråga är en ren annonstidning som (vad jag förstått det som av att tittat på ett flertal omslag) alltid har en bild på omslaget från någon utav annonserna som finns inuti tidningen. Det är en utav andledningarna till varför jag tvivlar på at jag skulle kunna få jobb som omslagsfotograf hos dem.

Har även rådfrågat med min fotolärare som även jobbar som fotograf och varit med om en liknande händelse där någon gett ut en utav hennes bilder till en tidning som sedan publicerats (vet dock inte vilken tidning detta var).
I det fallet så hade hon fått rätt och fick ersättning utav tidningen för att de inte kollat upp tillstånd från fotograf innan de publicerade. Det är även hon som hjälpt mig att försöka få tag på tidningsredaktören, vilket hitills inte funkat då hela senaste fotolektionen bestod av att sitta vid telefonen och ringa om och om och om igen.

Kan tilläggas att jag inte fått tag på tidningen varken via telfon eller mejl ännu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar