Annons

Studioset?

Janne,

Dom blixter jag har är försedda med Bowens bajonett så tillbehörsutbudet är det inget fel på.
Elincrom har ju eget fäste så vill man använda dom tillbehören får man köpa en adapter.
 
Trycker återigen lite på andrahandsvärdet...
Det finns folk som inte skulle ta med tång i ett begagnat paket från kaffebrus samtidigt som flera skriker efter begagnade pro-aggregat av alla sorter....

Mvh /Peter
 
ngt som jag ställer stor vikt vid är ju billiga blixtrör och inställningslampor. hur står det till med den saken. Jag går i D-Lite 4 tankar men tar hellre ngt chinamärke om lampor och rör är billigare
 
kippe skrev:
ngt som jag ställer stor vikt vid är ju billiga blixtrör och inställningslampor. hur står det till med den saken. Jag går i D-Lite 4 tankar men tar hellre ngt chinamärke om lampor och rör är billigare
Det där är intressant. Glöm inte livslängd också. Alltså om någon vet...
 
kippe skrev:
ngt som jag ställer stor vikt vid är ju billiga blixtrör och inställningslampor. hur står det till med den saken. Jag går i D-Lite 4 tankar men tar hellre ngt chinamärke om lampor och rör är billigare

Tja.. Du får ju vad du betalar för där också... Bestäm dig för i vilken grad du vill satsa och handla därefter. billiga öststatslampor går inte att jämföra med profoto - även om båda blixtrar och gör sitt jobb. Det är stor skillnad på blixtrör och blixtrör.

Mvh /Peter
 
Liten OT-fråga:
Jag fotar bilar, oftast utomhus och under byggnation i trånga garage.
Senast jag var utomhus var det otroligt grått väder så jag lånade en bil med stora extraljus som jag ställde snett framför fotoobjektet med en ljus presenning över extraljusen för att mjuka upp ljuset.
Sedan riktade jag in lysena så att fälgarna fick lite extra liv och resten av bilen fick lite mera ljus den oxo.
Funkade iaf, men inte så bra som jag hoppats. Skulle ett elverk plus kaffebrus blixtar vara användbart tror ni?
Har aldrig använt större blixtar, bara stora lampor som jag studsat i taket/väggen.
 
peter_wahlström skrev:
Trycker återigen lite på andrahandsvärdet...
Det finns folk som inte skulle ta med tång i ett begagnat paket från kaffebrus samtidigt som flera skriker efter begagnade pro-aggregat av alla sorter....

Mvh /Peter
Jovisst, men värdeminskningen i kronor räknat är inte särskilt stor. Som jag ser det måste man väga in flera saker i köpet. Hur ofta används blixtarna tex. Ska man använda dom professionellt och dagligen så ska man givetvis köpa professionella prylar. Men vi andra som tycker det här är kul och använder blixtarna mindre ofta, vi kan inte betala för stora pengar. Köper man ett paket för 2000 kr och vill sälja vidare efter ett par år och får en tusenlapp så har det varit en pyttesumma man förlorat under den tiden, eller hur?
 
Det skulle vara intressant att höra någon jämförelse mellan Elinchrom och Bowens.

Eftersom jag tror att jag i framtiden kanske vill köra med batteridrift är Bowens specifikationer klart attraktivare än Elinchroms eftersom Bowensblixtarna kan köras både med nät- och batteridrift.

Du kan inte uppgradera ett Elinchrom D-lite paket med batteridrift utan måste först köpa ett nytt paket med batterigenerator och en blixt för ca 20000kr och därefter betala runt 6000kr styck bara för varje ytterligare lamphuvud (stativ och annat tillkommer).

peter_wahlström skrev:
TBestäm dig för i vilken grad du vill satsa och handla därefter. billiga öststatslampor går inte att jämföra med profoto - även om båda blixtrar och gör sitt jobb. Det är stor skillnad på blixtrör och blixtrör.
Enligt Kamera och Bilds recension exponerade dock alla paketen i testet, även de allra billigaste blixtarna, med väldigt jämn ljusstyrka.
 
Senast ändrad:
Michailoff skrev:
Jovisst, men värdeminskningen i kronor räknat är inte särskilt stor. Som jag ser det måste man väga in flera saker i köpet. Hur ofta används blixtarna tex. Ska man använda dom professionellt och dagligen så ska man givetvis köpa professionella prylar. Men vi andra som tycker det här är kul och använder blixtarna mindre ofta, vi kan inte betala för stora pengar. Köper man ett paket för 2000 kr och vill sälja vidare efter ett par år och får en tusenlapp så har det varit en pyttesumma man förlorat under den tiden, eller hur?

Håller jag med om! Därmed inte sagt att man måste köpa pro. Dock ska man vara medveten om att det är skillnad på grejjer och att lägga lite mer pengar kanske lönar sig i längden. Men det är som du säger helt upp till var mans användningsområde.

mvh /Peter
 
wsaar skrev:
Enligt Kamera och Bilds recension exponerade dock alla paketen i testet, även de allra billigaste blixtarna, med väldigt jämn ljusstyrka.

Ja, men det är en annan sak. Jag tror att de flesta blixtar både exponerar jämnt och håller färgtemperatur som tillfredsställer de flesta.

Blanda dock inte ihop jämn exponering med kvalitet på blixtröret. DÄR finns det skillnader =o)

mvh /Peter
 
Man kan köpa dyra märkesblixtar i framtiden även om man har köpt billiga Kina-blixtar först.

De billigare blixtarna kan man använda till olika effekter såsom hårljus och bakgrundsljus.

Såg att i senaste Kamera & Bild finns en jämförelsetest av olika budgetstudioblixtar.
 
Det som jag tycker man bör väga in också är vad det är för grejjer runt om. Tänker man "stativ är ett stativ" så är man fel ute. Satsa på riktiga stativ så du kan smälla på en stor softbox t.ex. utan att den välter, så du kan ställa den ute utan att dte är precis helt vindstilla. Se till så att det är okej softboxar som är smidiga att sätta upp och packa ner, så paraplyerna håller för att fälla upp fler än två ggr etc. Det är aldrig fel med en ordentlig väska om du ska bära med dig grejjerna etc. etc.

Själva "blixten" är tyvärr inte allt.

MVH

Johan
 
PerFogelberg skrev:
Man kan köpa dyra märkesblixtar i framtiden även om man har köpt billiga Kina-blixtar först.

De billigare blixtarna kan man använda till olika effekter såsom hårljus och bakgrundsljus.

Såg att i senaste Kamera & Bild finns en jämförelsetest av olika budgetstudioblixtar.

En liten notis bara... Även om färgtemperaturerna råkar funka bra ihop så kanske det inte är så roligt att ha kina-blixtar som laddar på flera sekunder tillsammans med en pro-uppsättning som laddar på några tiondelar...

//Peter
 
mr_rockster skrev:
Det som jag tycker man bör väga in också är vad det är för grejjer runt om. Tänker man "stativ är ett stativ" så är man fel ute.

Håller med här!! Jag gick på en rejäl nit och gick och akut-köpte två stativ i backup av märket "walimex". Dessa ska väl dock anses vara "bättre av de sämre"... Men nej då... vilken skit! Som tur var behövde jag aldrig använda dom.

Walimex i soptunnan och ny beställning till Manfrotto...

Mvh /Peter
 
Ett dåligt stativ välte en blixt som förstörde ett dyrt paraply för min del. Nu kör jag bara med Manfrotto.

peter_wahlström skrev:
Håller med här!! Jag gick på en rejäl nit och gick och akut-köpte två stativ i backup av märket "walimex". Dessa ska väl dock anses vara "bättre av de sämre"... Men nej då... vilken skit! Som tur var behövde jag aldrig använda dom.

Walimex i soptunnan och ny beställning till Manfrotto...

Mvh /Peter
 
Jag har kört med Elinchroms grejer sedan slutet av 80-talet när jag köpte några beg. på en auktion, har inte behövt köpa ett enda blixtrör :)

Har dock fått en som var helt död vid leverans, men det var något inne i själva aggregatet.

Skulle jag köpa idag skulle jag helt klart titta på Bowens lösning som gör att man kan ta med sina aggregat ut, nu finns det dock lösningar för detta även till vanliga kompakt aggregat ochså, och nackdelen med dessa lösningara (inkl. Bowens) är att man får laddtider som inte är av denna världen, sen väger de väldigt mycket mer än ett dedikerat batteri aggregat också.

Om man är osäker om studioblixtar är något man kommer använda så tycker jag att man skall fundera en extra gång och försöka hyra eller låna grejer först. Det är långt mer lönsamt än att köpa saker som man sedan måste sälja med dåligt samvete och stor förlust.

Om man som trådskaparen dessutom är inriktad på modellfoto tycker jag absolut att man skall spara någon extra månad och köpa ett system med mycket tillbehör. Tänk bara att kunna smälla upp en 195cm octa-bouncer på två minuter och få ett underbart ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.