AndersLindewall
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Det tråkiga är bara att folk som köpt Elinchrom mm verkar behålla prylarna år efter år...inte mycket beg finns att tillgå :-(
Du har en klar point där Janne. Tyvärr....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Janne H skrev:
Det tråkiga är bara att folk som köpt Elinchrom mm verkar behålla prylarna år efter år...inte mycket beg finns att tillgå :-(
BugEyes skrev:
Dom blixter jag har är försedda med Bowens bajonett så tillbehörsutbudet är det inget fel på.
Elincrom har ju eget fäste så vill man använda dom tillbehören får man köpa en adapter.
draktoft skrev:
Är det motsvarigheten till detta paket du köpte ?
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300w-237.html
okami skrev:
Absolut. Men man kan väl inte rättvist jämföra två produkter kvalitetsmässigt då den ena kostar mer än tre gånger så mycket?
Det där är intressant. Glöm inte livslängd också. Alltså om någon vet...kippe skrev:
ngt som jag ställer stor vikt vid är ju billiga blixtrör och inställningslampor. hur står det till med den saken. Jag går i D-Lite 4 tankar men tar hellre ngt chinamärke om lampor och rör är billigare
kippe skrev:
ngt som jag ställer stor vikt vid är ju billiga blixtrör och inställningslampor. hur står det till med den saken. Jag går i D-Lite 4 tankar men tar hellre ngt chinamärke om lampor och rör är billigare
Jovisst, men värdeminskningen i kronor räknat är inte särskilt stor. Som jag ser det måste man väga in flera saker i köpet. Hur ofta används blixtarna tex. Ska man använda dom professionellt och dagligen så ska man givetvis köpa professionella prylar. Men vi andra som tycker det här är kul och använder blixtarna mindre ofta, vi kan inte betala för stora pengar. Köper man ett paket för 2000 kr och vill sälja vidare efter ett par år och får en tusenlapp så har det varit en pyttesumma man förlorat under den tiden, eller hur?peter_wahlström skrev:
Trycker återigen lite på andrahandsvärdet...
Det finns folk som inte skulle ta med tång i ett begagnat paket från kaffebrus samtidigt som flera skriker efter begagnade pro-aggregat av alla sorter....
Mvh /Peter
Enligt Kamera och Bilds recension exponerade dock alla paketen i testet, även de allra billigaste blixtarna, med väldigt jämn ljusstyrka.peter_wahlström skrev:
TBestäm dig för i vilken grad du vill satsa och handla därefter. billiga öststatslampor går inte att jämföra med profoto - även om båda blixtrar och gör sitt jobb. Det är stor skillnad på blixtrör och blixtrör.
Michailoff skrev:
Jovisst, men värdeminskningen i kronor räknat är inte särskilt stor. Som jag ser det måste man väga in flera saker i köpet. Hur ofta används blixtarna tex. Ska man använda dom professionellt och dagligen så ska man givetvis köpa professionella prylar. Men vi andra som tycker det här är kul och använder blixtarna mindre ofta, vi kan inte betala för stora pengar. Köper man ett paket för 2000 kr och vill sälja vidare efter ett par år och får en tusenlapp så har det varit en pyttesumma man förlorat under den tiden, eller hur?
wsaar skrev:
Enligt Kamera och Bilds recension exponerade dock alla paketen i testet, även de allra billigaste blixtarna, med väldigt jämn ljusstyrka.
PerFogelberg skrev:
Man kan köpa dyra märkesblixtar i framtiden även om man har köpt billiga Kina-blixtar först.
De billigare blixtarna kan man använda till olika effekter såsom hårljus och bakgrundsljus.
Såg att i senaste Kamera & Bild finns en jämförelsetest av olika budgetstudioblixtar.
mr_rockster skrev:
Det som jag tycker man bör väga in också är vad det är för grejjer runt om. Tänker man "stativ är ett stativ" så är man fel ute.
peter_wahlström skrev:
Håller med här!! Jag gick på en rejäl nit och gick och akut-köpte två stativ i backup av märket "walimex". Dessa ska väl dock anses vara "bättre av de sämre"... Men nej då... vilken skit! Som tur var behövde jag aldrig använda dom.
Walimex i soptunnan och ny beställning till Manfrotto...
Mvh /Peter