Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studionybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har fått låna en fullutrustad studio i helgen, problemet är att det är första gången som jag ska fota med studioblixtar, så jag skulle behöva lite hjälp och tips, mest om uppkoppling, men även lite inställningstips, kameran jag kommer använda är en Nikon D50, men hur kopplas blixtarna ihop med kameran och är det några inställningar i kameran man måste göra när man använder externa blixtar?? Alla tips är varmt välkomna...

Hej

Du kopplar ihop med en sync kabel mellan kameran och en av blixtarna, sedan slavar du de andra blixtarna från denna.

Har inte D50 ett sync uttag så kan man använda radiosync som man sätter i kamerans blixtsko.

Ett tredje sätt är att köpa en adapter med syncuttag som man också sätter i kamerans blixtsko.

Tips på setups o annat läsvärt kan du hitta här: http://www.studiolighting.net/

Lycka till o ha kul =)

Första "problemet" som måste lösas är hur du skall utlösa blixtarna då du inte har ett synk-uttag på din kamera. Du behöver då en extern blixt-sko med synk-uttag eller så kan du trigga blixtarna med den inbyggda blixten eller en blixt påmonterad på din kamera (det senare är att föredra). Kameran måste stå på manuell blixt i menyerna.

Jag skulle försöka få ägaren av studion att förevisa denna för dig innan du lånar den. Ett par dagar innan eller samma dag. Ägaren bör ju själv ha intresse av att hans/hennes materiel används på ett korrekt sätt.

// Maxe

(lite sen med inlägget)

Tack för alla svar... tror det skulle finnas radiosändare som passade till min kamera i studion, så antingen får jag väl använda den eller den interna blixten att lösa ut dom andra med. Skulle ha fått en liten genomgång, men den som skulle visa har tyvärr inte haft tid, och till helgen är både modell och makeupartist bokade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar