Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiofoto-kurs i Växjö

Produkter
(logga in för att koppla)

jättebra

Aktiv medlem
Är du intresserad av att gå en studiofotokurs här i Växjö?

Vi är några stycken som gick en liknande kurs förra året, så min tanke var nu istället att ha någon typ av "fortsättningskurs", där man inte börjar ifrån början igen med hur man kopplar in en blixt, utan kanske mer koncentrerar sig på att just ta kort i studio med olika teman. Att lära sig mer om att ta bra bilder med rätt ljus mm, snarare än att lära sig hur utrustningen funkar.

Jag har pratat med Daniel K Johansson, som bla. fotar åt tidningen React. Han ställer gärna upp som handledare och vi kan använda hans studio, som är tillräckligt stor för att vara iaf 10 pers.
Daniel hade ett kursprogram för studiofotografering, där jag främst blev intresserad av de sista lektionerna där man tar dit modeller (eller iaf folk som vill stå framför kameran ;) och ev. även makeupartister. Man kanske kan göra något liknande på denna "fortsättningskurs"?

Vi deltagare kanske känner någon kompis som vill ställa upp och ställa sig framför kameran och som tack få en hel bunt med bra bilder på sig själva. Så egentligen behöver det ju inte vara några proffessionella modeller man tar dit, det kan ju vara vem som helst.


Har man inte så mycket förkunskap om blixtar och studio men känner att det verkar kul, så kan nog de andra i gruppen hjälpa till att visa grunderna så att man ändå kommer in i det ganska snabbt. Enda kravet är väl kanske att man har tillgång till en systemkamera.


Vi får väl själva utforma kursen lite som vi vill. Ni kanske har förslag på olika teman, eller saker ni vill testa. Det är ju även lite beroende på hur många som är intresserade av kursen, och om det blir en hel kurs eller bara några enstaka gånger.
 
Trevligt initiativ Peter, jag är på som du redan vet. Borde vara flera av de som gick i den tidigare kursen som är intresserade.

Håller med om att upplägget där fotograferandet kommer i fokus är att föredra på en fortsättningskurs. Därför borde vi nog försöka få ditt modeller vid flera av tillfällena så att man kan vara aktiv som fotograf under hela sessionerna. Behöver ju verkligen inte vara några proffs, kan ju vara allt ifrån kompisar till morföräldrar.
 
Låter kul!
Jag har flyttat ut i en skog en bit från Växjö.. så jag får se hur det blir, men helt klart sugen är jag på att hänga med!!

MVH
Daniel
 
Om man skall ha en fortsättningskurs, tycker jag att det viktiga är att man får träna med riktiga modeller eller folk med modell erfarenhet.
Annars får man inte ut så mycket av det.

Jag kännde i slutet på förra kursen att man började behärska "studion", det man behöver lära sig är bildspråket. Koppling mellan fotograf-modell.

Generellt om teman: Ha en frissör/make-up artist som kan göra modellerna lite fränare. Dvs göra en kaxig frissa. Sminka på något annorlunda sätt.

Lite teman man ha:
* Klassisk modell foto (med den generella kommentaren)
* Bröllop i studio (med den generella kommentaren)
* Reklam. Modell och Oboy, eller Modell och Ica
* Kalender. Alla i kursen får en månad.
* Krig - Modeller i arme kläder
* Produkt foto - Reklam
* Fine Art

/johan
 
Oj! Det var många svar snabbt :)
Jag trodde knappt att jag skulle ha fått något svar än.

Upplägg och tider får vi ju komma på gemensamt. Kostnad beror väl på antal gånger och hur många vi blir. Förra året betalde vi väl mellan 1000-1500:- var för ungefär 3-4 timmar i veckan i 8 veckor. Jag kommer inte ihåg helt exakt hur det var :) men det kanske någon anan gör?
Man kanske även kan göra någon kombination så att de som bara vill/kan vara med hälften av gångerna bara betalar hälften. Förslagsvis är de då med under de första gångerna, eftersom man lär sig mer efter hand och det då kan vara en fördel att vara lite färre folk i slutet och få mer studiotid var.

Om det är lika många blixtar som tidigare kan vi ju fota på två ställen samtidigt, som vi gjorde förra gången, så blir man inte så många på samma ställe.

De som redan är intresserade kan ju komma med förslag på hur ni skulle vilja göra, precis som Johan gjort. Jag tycker själv att hans upplägg verkar jättebra.
Det kanske även vore kul att testa fota utomhus någonstans, en av gångerna. Men eftersom det är mörkt tidigt nu får man nog isf ta det en helg mitt på dagen.


Amy, jag svarar på ditt svar i den andra tråden här istället. Jag gick i din grupp föra året, men min tanke var precis som du säger att detta året ha en lite "högre" nivå, än det var då. Men det beror ju även på vad de andra deltagarna tycker. Har du själv några tankar på vad du vill göra, eller vad du uppfattar som en "högre nivå", så får du gärna komma med förslag.
Har Magnus flyttat till afrika? Jag trodde bara att det var Sthlm, men han kanske flyttade igen.
Handledare denna gången blir Daniel, som Magnus delade studio med, så det blir på samma ställe som tidigare.

Ska kolla om Sara kanske är intresserad oxå, om hon dyker upp på msn...
Malin har ju flyttat ifrån Växjö, annars hade hon oxå velat gå.
De andra från förra kursen har jag inte så mycket kontakt med...om ni andra har det, kan ni ju höra med dem oxå.
 
Jag antar att problemet kommer vara som förra gången att få tag, både på modeller och frissor och smiköser etc.

Jag har inte dom känningarna.

Någon som har ??

Kanske top model växjö =)

/johan
 
Ja, jag tänkte precis så när jag läste vad du skrev innan. Jag känner inte heller några proffesionella modeller eller make-up artister som typ vill jobba gratis en gång i veckan.

Men jag tror inte att vi måste ha erfarna modeller. I somras var vi ute vid slottsruinen och tog kort på en tjej som aldrig stått framför kameran tidigare och det gick jättebra. De första korten, blir ju som alltid, inte så avslappnade men det gick ganska snabbt över...ungefär samtidigt som Andreas dök upp lagom till att vi hade "värmt upp" henne ;) resterande kort blev sen väldigt naturliga och bra.

Jag har även fotat en tjej som varit modell tidigare, men jag upplevde att hon hade övat in vissa poser rätt hårt, så det var omöjligt att få henne att se naturlig ut. Så fort man tog fram kameran så fick hon automatiskt en pose, som jag inte alltid gillade, och hon kunde inte ändra på den heller... så ibland är det kanske ingen fördel att ha någon som varit med tidigare och har ett visst sätt in-övat.

Men jag tar hellre kort på någon som vill stå framför kameran, än att ta bara på oss deltagare varje gång, eftersom ingen av oss ändå vill stå framför kameran :) ...då blir det oftast inte så bra kort
 
Vilken fart, vilken energi!!
Man blir rätt sugen.. just fått igång vattnet i huset..så idag känns det mer som att man skulle få tid ;) (2månaders slit! )
Att hoppa upp ett pinnhål tycker jag är toppen! o en tuch mer styrning så det inte bara blir inprovoseringar känns mer produktivt.
 
Bra intiativ

Tjena!

Kul att läsa tråden. Jag är fotografen det refereras till i inlägg ett.

Jag ställer gärna upp och jobbar som handledare, jag tänkte vi kör detta 2 dagar i slutet på januari början på februari.

Jag har kontakter med både modeller, stylister och makeupartister.

Antal deltagare ca 10st priset för kursen ca 1500:-

Förslag på hur ni vill ha det upplagt välkomnas.

Skicka gärna en intresse anmälan till [email protected] så kan jag lägga upp er på en maillista.

/D.J
 
Tvyärr tänkte jag att detta kurs ska kosta mer än du tror, MEN om du kan hitta någon som är LIA till sminkare eller ny studenten till frisor kanske detta blir lite billagare.

Jag kan inte säga om jag ska delta i kursen just nu för att jag börjar med KY utbilding på måndag (jag är äntligen klara med svenska på komvux!!!) och jag hoppas att komma in till Mittuniversitet på våren eller hosten 2008.

OM Magnus - det stå på hans profil på facebook eller här att han hade fick en jobb som i afrika...men jag kanske läst fel?

MVH
Ami
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.